Min crema dör...

NiklasM

Well-known member
I panik köpte jag kaffebönor på NK's The & Kaffeshop, det är Roberts Coffé som står för bönorna. Det var en blandning som heter La Bomba och har 40% Robusta. Problemet är att oavsett hur jag gör med malning och tampning så dör creman. Jag får en fin, tjock crema initalt, men efter 10 sekunder i koppen försvinner den och allt som blir kvar är en tunn hinna.

Vad är felet?

//Niklas
 

Jemo

Well-known member
Jag har liknande erfarenhet av just La Bomba. Jag gillar smaken, men den kräver väldigt fin malning och creman "dör" snabbt. Det är en av anledningarna till att jag slutat med La Bomba. Inget annat kaffe jag provat uppför sig på liknande sätt.
 

Lars

Well-known member
Jag har tidigare kört en hel del La Bomba, men jag har inte upplevt detta problem. Jag brukar få bra crema och det brukar gå bra att lägga på lite socker som ligger kvar någon sekund innnan det sjunker ned, precis som det skall.
 

mrjohan

Well-known member
Märkte av detta fenomen när jag fått min BFC och skulle testa lite första kvällen. Jag hade då bara en 57 mm's tamper (behövde ju egentligen en 58 mm's). Jag försökte tampa i "4 vädersträck" så att kaffet packades så bra som möjligt trots den mindre tamperdiametern.

När jag gjorde mina shots sedan fick jag MÄNGDER med fluffig crema, som efter 30 sek nästan fallit ihop helt.

Detta fenommen har jag inte råkat ut för (använder fortfarande samma kaffe, Filicori) nu när jag kör med 58 mm's tamper.

Med andra ord var det, med största sannolikhet, den undermåliga tampningen som orsakade detta fenomen för mig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, lite tveksam blir jag nog till att en millimeter tamper kan göra så stor skillnad i resultat... Är det inte mest en bekvämlighetsfråga?

Om du tampar med väderstrecksmeoden så borde en millimeter på tampern inte göra någon enorm skillnad på hållbarheten/fluffigheten på creman (skulle jag tro i alla fall).

Intressant är det hursomhelst, någon mer kunnig som kan komma med input?
 

lupoo

Well-known member
Blir det samma resultat med singel handtaget? Jag tycker att det är lättare att "tampa-tätt" i singelkorgen. Om det nu är ett tampningsproblem :?
 

mrjohan

Well-known member
Mr Isomac sa:
Hmmm, lite tveksam blir jag nog till att en millimeter tamper kan göra så stor skillnad i resultat... Är det inte mest en bekvämlighetsfråga?

Om du tampar med väderstrecksmeoden så borde en millimeter på tampern inte göra någon enorm skillnad på hållbarheten/fluffigheten på creman (skulle jag tro i alla fall).

Intressant är det hursomhelst, någon mer kunnig som kan komma med input?

Tyckte också att det var väldigt märkligt.
Dock var enda skillnaden mellan de gånger jag fick enormt fluffig crema med väldigt kort varaktighet och "normala" shots med "normal" crema - tampern och tampingtekniken. Kaffe från samma påse och med samma malningsgrad användes.
 

mårris

Well-known member
om det är väldigt färskt från rosteriet har jag märkt att den bubblar rätt mycket...kolla bäst före och gå 6 månader bakåt....(johan & nyströmkaffe).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
mrjohan sa:
Kaffe från samma påse och med samma malningsgrad användes.

Direkt efter varandra? Eller gick det typ en vecka eller två mellan de olika tamperstorlekarna (och resultaten)?

Om det är samma dag, så verkar de som tampern har att att göra med det...
Har det gått en vekca eller så mellan fluffigheten och "normal crema" så kanske kaffet var extremt nyrostat den första gången?
 

mrjohan

Well-known member
Mr Isomac sa:
Direkt efter varandra? Eller gick det typ en vecka eller två mellan de olika tamperstorlekarna (och resultaten)?

Om det är samma dag, så verkar de som tampern har att att göra med det...
Har det gått en vekca eller så mellan fluffigheten och "normal crema" så kanske kaffet var extremt nyrostat den första gången?

Dagen efter. Kaffet är rostat i oktober och påsen öppnades två veckor före dessa fenomen. Med andra ord lär det handla om tampern i mitt fall (och har ju aldrig någonsin råkat ut för liknande tidigare och ej heller senare).
 

NiklasM

Well-known member
Skönt att höra att jag inte är ensam med detta problem.
Lägger inte ner mer energi på det heller utan väljer att köpa andra bönor, på annat ställe nästa gång.

Tack för alla svar dock!

:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp