Gaggia Baby Twin

jonas70

Member
Hej på er alla,

Jag är nybörjare på det här, men har en undran om Gaggia Baby Twin.
Är det någon som har läst någon recension om denna maskin, eller som har egen erfarenhet av den?

Tack på förhand, Jonas
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Den är ju ganska ny, så det finns nog inte så mycket än ;)
Testade mjölkskumning med den häromdagen och det gick hur bra som helst. Bra thermoblock som klarar bra flöde.
 

jonas70

Member
Cheffalo sa:
Den är ju ganska ny, så det finns nog inte så mycket än ;)
Testade mjölkskumning med den häromdagen och det gick hur bra som helst. Bra thermoblock som klarar bra flöde.

Testade du skummaren samtidigt som kaffetillverkningen var igång, eller?
 
O

Objectory

Guest
Ny på forumet så jag passar på att säga hejsan .....

Såg den på Lagamati förra veckan och det som slog mig var att namnet är ju helt fel. Det är inget "Baby" över den, det är ju en fullvuxen maskin, snygg dessutom.

Såg dessutom ånga och bryggning i aktion och nu är jag ingen expert på ånga men där hände det saker. Har varit inne på en Silva eller Boticelli, men det blir en sån här istället.

btw, har kaffemaskinen i STH fått in Baby Twin än ?
 

treefinger

Well-known member
Vad är nackdelarna med thermoblock? På news groupen alt.coffee verkade de negativt inställda till thermoblock, varför?

Vad är nackdelarna?
 

arto

Well-known member
Jag tror det är för att såna kan var aså dåliga. Ser man på jättebilliga maskiner så brukar det stå så på, så dom kanske tror det är skräp?
 

LarsG

Member
Jag köpt en Gaggia Baby Twin och nu testat den i ett par dagar och mitt intryck så här långt är att det är en utmärkt maskin.

Har haft en Gaggia Evulotion innan och några stora skillnader märks tydligt. Jag gillar att Baby Twin har doseringsfunktion för enkel och dubbel espresso, men vissa tycker att det är opraktiskt eftersom lite äldre förmalet kaffe kan kräva manuell justering av vattenmängden. Då finns också en manuell på/av knapp om man önskar.

Den ångar och pyser betydligt mindre (inte alls) när den inte används än vad Evulotion gjorde och mindre dropp och spill efter bryggning. Termoblocksfunktionen är över förväntan. Jag hade nog väntat mig att den skulle vara lite sämre än Evulotion som använder kokaren, men inte. Man måste först tappa ut vattnet ur ångsystement (betydligt mer än med Evulotion) men sedan är det bara att ånga. Jämn och kraftig ånga ända tills vattnen i tanken är slut. Ångade 6 dl utan problem. Vill man sedan göra en espresso (efter ångningen) går det bra, helt utan väntetid. Eftersom bryggkokaren är separat från termoblocket för ånga behöver den inte svalna mellan ångning och bryggning.

Jag är mycket nöjd så här långt... :)
 

jonas70

Member
LarsG sa:
Jag köpt en Gaggia Baby Twin och nu testat den i ett par dagar och mitt intryck så här långt är att det är en utmärkt maskin.

Har haft en Gaggia Evulotion innan och några stora skillnader märks tydligt. Jag gillar att Baby Twin har doseringsfunktion för enkel och dubbel espresso, men vissa tycker att det är opraktiskt eftersom lite äldre förmalet kaffe kan kräva manuell justering av vattenmängden. Då finns också en manuell på/av knapp om man önskar.

Den ångar och pyser betydligt mindre (inte alls) när den inte används än vad Evulotion gjorde och mindre dropp och spill efter bryggning. Termoblocksfunktionen är över förväntan. Jag hade nog väntat mig att den skulle vara lite sämre än Evulotion som använder kokaren, men inte. Man måste först tappa ut vattnet ur ångsystement (betydligt mer än med Evulotion) men sedan är det bara att ånga. Jämn och kraftig ånga ända tills vattnen i tanken är slut. Ångade 6 dl utan problem. Vill man sedan göra en espresso (efter ångningen) går det bra, helt utan väntetid. Eftersom bryggkokaren är separat från termoblocket för ånga behöver den inte svalna mellan ångning och bryggning.

Jag är mycket nöjd så här långt... :)

Är det inte så att man kan ånga samtidigt som själva bryggningen, eller?
 

LarsG

Member
jonas70 sa:
LarsG sa:
Jag köpt en Gaggia Baby Twin och nu testat den i ett par dagar och mitt intryck så här långt är att det är en utmärkt maskin.

Har haft en Gaggia Evulotion innan och några stora skillnader märks tydligt. Jag gillar att Baby Twin har doseringsfunktion för enkel och dubbel espresso, men vissa tycker att det är opraktiskt eftersom lite äldre förmalet kaffe kan kräva manuell justering av vattenmängden. Då finns också en manuell på/av knapp om man önskar.

Den ångar och pyser betydligt mindre (inte alls) när den inte används än vad Evulotion gjorde och mindre dropp och spill efter bryggning. Termoblocksfunktionen är över förväntan. Jag hade nog väntat mig att den skulle vara lite sämre än Evulotion som använder kokaren, men inte. Man måste först tappa ut vattnet ur ångsystement (betydligt mer än med Evulotion) men sedan är det bara att ånga. Jämn och kraftig ånga ända tills vattnen i tanken är slut. Ångade 6 dl utan problem. Vill man sedan göra en espresso (efter ångningen) går det bra, helt utan väntetid. Eftersom bryggkokaren är separat från termoblocket för ånga behöver den inte svalna mellan ångning och bryggning.

Jag är mycket nöjd så här långt... :)

Är det inte så att man kan ånga samtidigt som själva bryggningen, eller?

Jag vet inte om det ska gå, tror inte det, och i praktiken blir det svårt tror jag. Genomrinningen för kaffet ligger ju på 15-25 sekunder. När jag testat att vrida på ångvredet under bryggning hinner ingen ånga börja komma, bara vatten. I praktiken tror jag att man väntar med ångandet tills omedelbart efter bryggningen med att ånga. Då tar det ca 10-15 sek att få bort vattnet och för ångan att börja komma.
 

LarsG

Member
peterblad sa:

Inga bilder ännu :D.

Som du säkert sett på Gaggias hemsida är större delen av maskinen täckt av en front i rostfritt. Koppvärmeplattan ovantill och själva underdelen till droppbrickan är aluminiumblock som är lackat i ljusgrått.

Ångpipsarmen är ledad i alla led på Baby Twin (till skillnad från Evulotion och Classic). Riktigt praktiskt. Inga problem att använda ett litetmått.
 

jonas70

Member
LarsG sa:
jonas70 sa:
LarsG sa:
Jag köpt en Gaggia Baby Twin och nu testat den i ett par dagar och mitt intryck så här långt är att det är en utmärkt maskin.

Har haft en Gaggia Evulotion innan och några stora skillnader märks tydligt. Jag gillar att Baby Twin har doseringsfunktion för enkel och dubbel espresso, men vissa tycker att det är opraktiskt eftersom lite äldre förmalet kaffe kan kräva manuell justering av vattenmängden. Då finns också en manuell på/av knapp om man önskar.

Den ångar och pyser betydligt mindre (inte alls) när den inte används än vad Evulotion gjorde och mindre dropp och spill efter bryggning. Termoblocksfunktionen är över förväntan. Jag hade nog väntat mig att den skulle vara lite sämre än Evulotion som använder kokaren, men inte. Man måste först tappa ut vattnet ur ångsystement (betydligt mer än med Evulotion) men sedan är det bara att ånga. Jämn och kraftig ånga ända tills vattnen i tanken är slut. Ångade 6 dl utan problem. Vill man sedan göra en espresso (efter ångningen) går det bra, helt utan väntetid. Eftersom bryggkokaren är separat från termoblocket för ånga behöver den inte svalna mellan ångning och bryggning.

Jag är mycket nöjd så här långt... :)

Är det inte så att man kan ånga samtidigt som själva bryggningen, eller?

Jag vet inte om det ska gå, tror inte det, och i praktiken blir det svårt tror jag. Genomrinningen för kaffet ligger ju på 15-25 sekunder. När jag testat att vrida på ångvredet under bryggning hinner ingen ånga börja komma, bara vatten. I praktiken tror jag att man väntar med ångandet tills omedelbart efter bryggningen med att ånga. Då tar det ca 10-15 sek att få bort vattnet och för ångan att börja komma.

Ja, jag vet inte hur det ska fungera (du vet ju säkert bättre som har maskinen i dina händer) utan fick bara det förklarat för mig av en säljare. Så jag vet ju inte riktigt, men om du håller på att ånga går bryggningen igång då eller den väntar till ångandet är klart?
 

treefinger

Well-known member
När jag var och pratade med dem på kaffemaskinen på roslagsgatan så sade de tydligt att man inte kan brygga och ånga samtidigt, däremot behöver man inte flusha maskinen, som man måste på en classic, efter att man ångat.

En nackdel med Twin, som hon på kaffemaskinen återgav var att ångan från en maskin med termoblock, som Twin, innehåller mer vätska än en maskin med kokare.
 

LarsG

Member
treefinger sa:
När jag var och pratade med dem på kaffemaskinen på roslagsgatan så sade de tydligt att man inte kan brygga och ånga samtidigt, däremot behöver man inte flusha maskinen, som man måste på en classic, efter att man ångat.

En nackdel med Twin, som hon på kaffemaskinen återgav var att ångan från en maskin med termoblock, som Twin, innehåller mer vätska än en maskin med kokare.

Jag har också hört av säljarna på Lagamati att det inte ska gå.

Det är absolut så att det kommer mer vätska än med min tidigare maskin med kokare, men det är framförallt precis i början. När ångan väl kommer är det inte så mycket vattensprut med (men lite faktiskt), men det är klart att det är väl också så att eftersom ångan är mer kraftfull än på min gamla maskin så är det kanske inte så konstigt att det kommer lite mer vätska med ångan också. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp