Köpa espressomaskin... IGEN!

Jutta

Well-known member
Jag vet att alla frågar vilken maskin som är bäst i respektive prisklass osv, men jag tror mig vara ett annorlunda fall :D då jag är upplärd (självlärd) på stor cafémaskin (Brasilia). Har en känsla av att många som frågar om råd här börjar lite mer från scratch, men jag kan ha fel och det spelar egentligen ingen roll, vad jag vill komma fram till är att jag är van vid att arbeta vid en riktigt bra, "tung" maskin.
Jag har aldrig testat en hemmamaskin men nu när jag slutat på caféet så börjar det klia lite i fingrarna! Så fråga ett är: Vilken ska jag köpa om min budget är på absolut max fem papp?
Sen undrar jag lite om kvarnar också - har en extremt simpel sak hemma (Braun), det finns inget sätt att komma undan 1000kr+kvarnen eller?

Jag är på hyfsad "latte-art-nivå" 8)

Tacksam för svar!
 

treefinger

Well-known member
Tror egentligen inte du kommer få några andra förslag än de vanliga för att du är van med en riktig maskin. Har du råd med 5000 för en maskin skulle jag nog tro att Silvia är roligt, speciellt som det är lite mer kräm i den för att skumma mjölk.

Kvarn för 1000 kr får du nog kolla in en handvevad eller dyligt.
 
C

cj53x11

Guest
Japp, som treefinger skriver så är nog Rancilio Silvia ett av de bättre alternativen för dig. Den går lös på drygt 4000 spänn. Har en själv sedan någon månad tillbaks, och är mycket nöjd!
 

treefinger

Well-known member
fördelen med om du väljer en gaggia classic så får du 2000kr över att köpa kvarn för. Då har du en bra maskin och en vettig kvarn.
 

Jutta

Well-known member
Schysst! Här fick man svar snabbt :D tackar. Jo efter ett visst mått av runtsurfning (runtsurfning?) här på forumet så har jag förstått att Silvian är något för mig, med tanke på skummaren framför allt. Det är liksom det som gör maskinen för mig, i princip.
Hittat La Pavoni Europiccola rätt billigt beg, är den bra?
 

Jemo

Well-known member
la pavoni europiccola är väldigt bra, enkel och pålitlig när man lärt sig den, men det tar lång tid att få kontroll på alla parametrar så det blir bra varje gång (en lyckoträff kan man få till första gången om man har tur). fast om du jobbat på café så går det säkert snabbare för dig att lära dig den än för en amatör som jag (det tog mig ca 1 år innan jag kände mig helt nöjd med vad jag åstadkommer). dessutom är den ju fantastiskt vacker. men den är nog inte det bästa valet om det framförallt är mjölkskumning som prioriteras. den är inte heller bra om man ska göra kaffe till många (den klarar i praktiken två dubbla, sen är det stopp). dessutom har jag känslan av att en sådan maskin ställer ännu högre krav på en bra kvarn än en halvautomatisk budgetmaskin.
 

niad

Well-known member
Vad skall du betala begagnat för Europiccolan? Hur gammal är den? Är packningarna ok?...

Vill bara informera om att den går att köpa ny från dryga 3500kr med frakt. Härhemma kan man få betala minst ett par tre tusen till och då kan de ibland hittas som begagnade för runt 3000kr det är isåfall inte billigt tycker jag om man är Europé och kan handla med kort på nätet.
 

mag

Well-known member
Skulle vilja hävda att du borde lägga en större del av budgeten på kvarn om du inte vill stå o veva för hand. Kvarnen är nästan viktigare än maskinen för att få bra slutresultat, särskilt om du föredrar icke mjölkbaserade drycker.
Satt och harvade med en dålig isomac-kvarn förut och kunde inte förstå varför varannan shot blev dålig. Nu när jag bytt upp mig blir det alltid bra resultat!
Så nu säger jag mot min egen maskin mht din budget, men kanske en gaggia classic ihop med en m-203/205-kvarn är värt att kolla på. Det är ju den vanligaste kombinationen på detta forum åtminstone. Du får dem för under 5 papp på nätet.
 

jope

Well-known member
Mr Isomac sa:
Håll dig borta från allt som stavas "Isomac". :?
Skitkvalitet.

Jag är inte speciellt missnöjd med min tea...tidigare strängar tycker jag talar gott om olika Isomac, vad har hänt? säg inte att du körde ner ris i maskinen också :D
 

marmander

Well-known member
Mr Isomac äger en Isomac och dissar....Isomac...?? Kan någon - företrädesvis Isomac själv förstås - förklara? Hatkärlek? Schizofreni?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns ett par trådar om flera medlemmar som har Isomac maskiner som lläcker. Nya från butik. Läcker.

Min läcker. Läckage på läckage.

Nu ska jag få en fraktsedel skickad till mig så jag kan returnera den, fabriken i Italien vill titta på den. Min förhoppning är att jag ska få byta ut den helt och få en ny maskin eftersom det här verkar vara ett "måndagsexemplar", men jag tvivlar att Isomac bjuder till med en ny maskin.

För tillfället läcker den mellan ångröret och kulleden för ångröret, den har "gängat upp" sig själv där. Svårt att bara dra åt eftersom kulleden snurrar med.

Servicen från Italien är inte direkt övertygande, de skickar reservdelar till sverige EN gång i månaden. Missar man den leveransen så får man snällt vänta tills nästa månads reservdelsleverans kommer. Jag var utan min maskin i en månad, troligen pga väntetid för delar. Och det tog de över en vecka att komma fram till att jag ska få en fraktsedel så jag kan returnera den till Italien nu efter senaste läckaget.

Så summa summarum: Isomac = skitkvalitet.

Mr Mazzer skulle jag hellre heta nuförtiden, men namnbyte är nog inte genomförbart (vad jag vet).
 

Lars

Well-known member
Mr Isomac, med tanke på att du inte sitter med den direkt billigaste modellen heller, så känns det inte helt stabilt. Det finns ju ett antal ECM och B.F.C ägare här på forumet och man hör inte något om problem med dessa maskiner. Isomac tar väl lika mycket betalt för sina motsvarande maskiner, så man tycker att de borde kunna hålla likvärdig kvalitet.

Som jag har förstått det så tillverkar B.F.C och ECM huvudsakligen proffsmaskiner. Isomac däremot tillverkar i huvudsak konsumentmaskiner. Det är i alla fall den uppfattning man får om man kollar respektive tillverkares hemsidor.

Min teori är att det är bättre att köpa en instegsmodell hos en mer kompetent tillverkare, än att köpa en toppmodell hos en mindre kompetent tillverkare, om man ser strikt till kvaliteten. Även BMW:s billigaste modell är trots allt en BMW... Kanske inget bra exempel, men jag tror att ni förstår vad jag menar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Isomacs svenska chef "hoppas att de byter ut min maskin helt, eftersom det verkar vara ett måndagsexemplar" (citat från ett telefonsamtal med henne).

Men det återstår som sagt att se om de byter ut den. Enligt mig så borde det inte vara något snack om saken, en asperessomaskin för +30.000:- SEK borde fan inte läcka gång på gång. :(
 

Lars

Well-known member
Det är trist när sånt här händer. Prylar som inte fungerar tar mycket av ens energi. Vi får hoppas att de löser sig på bästa sätt. I annat fall är det läge att koppla in Sverker! En liten historia om hur du köpte drömmaskinen för alla dina sparpengar gör sig bra i TV... sen är det fixat!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
He he he, vi får se vad de gör åt den först.
Byter de inte ut den utan bara lagar/tätar, och ytterligare att läckage uppstår efter att jag fått tillbaka maskinen... Ja då vet jag precis vad Sverker kommer att få i uppdrag. 8)
 

Lars

Well-known member
Om de fixar ett problem och sedan samma problem uppstår igen då hade jag blivit vansinnig! Vi får hoppas att det inte behöver gå så långt.
 

Shaggy

Active member
Tråkigt att höra att 3-4 medlemmar har haft problem med sina Isomac. Jag har haft tur och min Zaffiro fungerar alldeles utmärkt (än så länge). Jag uppgraderade för några månader sen från en enklare Saeco-maskin.

Utan att förringa era problem vill jag skriva att utifrån erfarenhet från flera olika pryl/hobby-forum så tenderar trådar att endast handla om nyinköp och problem. Det jag menar med det är att man kan få en lite sned bild om man söker på någonting och alla trådar handlar om folk som vill ha råd om köp av just den produkten samt trådar som handlar om problem med samma produkt.

Jag har själv haft problem med bl a en ny LCD-tv och agerat på samma sätt själv. Det är självklart svårt att göra någonting åt annat än att se på saker med sunda ögon (som alltid på nätet).

Hoppas det löser sig på bästa sätt såväl för Mr Isomac som med nyinköpet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp