Hur gör man cappuccino?

johey

Well-known member
Jag gissar att det finns massor av varianter på cappuccino. En tumregel jag har hört är att det ska vara 1/3 espresso, 1/3 mjölk och 1/3 skum. Här uppstår en del frågetecken.

Gör man vanligen en cappuccino på en dubbel espresso? De koppar jag har köpt är så stora så att om jag gör på en singel och fortfarande ska anamma ekvationen med tredjedelarna, blir koppen knappt halvfull med cappuccino. Beställer man en cappuccino på ett hak så är koppen full, så vitt jag vill minnas.

Vad menas det med 1/3 mjölk och 1/3 skum? Ska man bara skumma lite av mjölken, eller syftar man på att skummad mjölk är uppblandad med ickeskummad?

Skiljer sig tekniken man använder för att skumma mjölk till cappuccino från att skumma mjölk till caffè latte?
 

Trident

Well-known member
Passar på och säger hej till ett utmärkt forum :)

Intresant fråga som jag också undrat över eftersom mina Cappucinokoppar är mindre än dom jag ser hos exempelvis kaffemaskinen.

Jag köpte mina koppar på Lagamati sammtidigt som jag köpte Gaggian.
Italienaren som äger butiken sa att en Cappucino skall vara cirka 9cl.
3+3+3 med Espresso, mjölk, skum.
Men jag funderar på att handla lite större koppar nu då jag tycker mina är för små helt enkelt.
 

Large

Well-known member
Om man gör en cappu på en dubbel, vilket är ganska vanligt här i Sverige, så funkar ju 1/3-delsregeln. Görs den på en singel, vilket är vanligare söderut, så blir förhållandet mer 1/5 espresso och 4/5 mjölk och mjölkskum, förslagsvis uppdelade på varsin 2/5-del.

När man skummar mjölk så kan man göra olika mängd mjölkskum (se skummningsguiden). Vanligast är att cappucinon har betydligt mer skum än caffè latten som i huvudsak bör bestå av varm mjölk med max 1-2 cm mjölkskum.

Varianter (eller skall vi säga avarter :shock: ) förekommer... :)
 

arto

Well-known member
Jag tycker att det lätt blir för vattnigt om man gör en cappuccino på "vanliga" espresson, speciellt om dessa råkar bli ens lite för långa.

Gillar mest att göra i "vanlig" cappu-kopp med två korta kaffen i. Det blir bra, smakar homogent utan vattnighet (om man råkar lyckas).

För mig ska skummet och mjölken gå ihop rätt väl. Inte så att man först slurpar i sig skum och sen får mjölk. Det är fint när det sist aman dricker ur koppen är just krämigt och smörigt skum. Naturligtvist ska kaffet gå ihop med det hela också och inte separera sig i smakerna.

Nått som är lillhäftigt är att använda en syrligare böna, kanske 100% arabica med mjölk. Mjölkets socker och kaffets syra stöter på varandra men iaf jag tycker det är spännande gott.

Viktigaste är nog ändå förvärmda koppar.
 

Dunne

Well-known member
hmmm. misstänker en släng av arto takeover.

Efter en undersökning av mina koppar så är dom små 12cl och dom stora 20cl. En 12a med 4,4,4 blir ju då väldans rätt, men hmm.
 

niad

Well-known member
Jag brukar göra på en dubbel ungefär, man lär sig efter kopparna. Jag fyller koppen till mer än en tredjedel och skummar mjölk till ett fint microskum. Jag höll på och labbade med latteart men fick inte till det och efter att ha läst att någon tyckte att drycken blev bättre om man inte gjorde art och "skiljde" mjölken från kaffet så har jag istället börjat försöka få till en Cappu som är en total förening av mjölken och kaffet. En tjock dryck som är helt sammansatt av kaffet och mjölkskummet. Gott blir det tycker jag och frugan. Att det skall vara tredjedelar är annars vad jag hört också förstås.
 

arto

Well-known member
Lättaste är nog att extrahera en kaffe i koppen, vilken den nu må vara, som man gillar själv, en som man brukar dricka som kaffe utan mjölk, sen skummar man mjölken så väl som man kan och fyller koppen till kanten och lite till; för vem vill ha en ickefull kopp?
 
M

Medlem14302

Guest
Dags för JB att frälsa med kunskapen hur en Cappu skall vara... Tycker ni inte det? ;)
 

jb

Well-known member
Den traditionella definitionen;
en enkel espresso i en cappucinokopp på ca 16-18 cl.
fyll upp med ångad mjölk och skum... :)

Den moderna definitionen;
Gör hur fan du vill bara det smakar bra 8)

Någon sa att det finns lika många varianter på cappuccino som det finns baristor i Italien... Alltså, vill man göra sin cappuccino på en dubbel espresso så är väl det OK men kanske svårare att balansera smakerna då?!
olika kaffe ger olika karaktär med mjölk (och dessutom oilka med loika sorters mjölk) så alltså... Prova er fram och när ni tycker att det smakar bra - så har ni ju gjort en bra cappuccino ;)

Se bara till att det blir en dryck och inte kaffe i botten som blivit instängt av ett vitt skumlock ;)
 

kit_brenner

Well-known member
Måste säga att den moderna defenitionen låt väldigt bra i mina öron och, när jag tänker efter, definerar varför jag hänger på detta forum och sysslar med slik verksamhet :D
 
Topp