Robusta top 5 ??

mag

Well-known member
Håller på och sammanställa min egna högst subjektiva lista på robusta-blandningar. Provar mig runt i genren och suktar efter lite tips ... Återger lite av mina erfarenheter, och ursäktar för mitt knapphändiga smakvokabulär.

De Roccis aka Sosta house blend (R/A 70/30): Tycker jag om. Riktigt jordig, mer entonig i smaken, allt annat än söt, närmast rökig, men funkar ändå. Inte provat hemma, bara på Sosta.

Monteriva Marche (okänt blandningsfh) Tycker jag funkar riktigt bra. Kört den hemma nu ett tag och enkelshotsen sitter fint. Ganska rivig, stark, ändå många smaker, nästan smörig. Också mkt bra i cappuccino.
Creman blir jag dock inte riktigt klok på. Närmast enorm när man extraherar, lägger sig dock ganska fort. Den verkar också ha en tendens att bli väldigt skummig i sin konsistens, och håller man den inte levande genom att rotera runt koppen tycks den spricka/ bubbla bort som dåligt skummad mjölk.

J&N La bomba (50/50 tror jag?) har inte fallit mig så värst i smaken. Måhända är den dock värd lite mer tid, har bara provat en kvartskilos-påse hittills. Men den känns mer syrlig än exempelvis Marchen.

Del doge nero (50/50) är jag sugen på att prova...

Kahls terra (60/40) verkar inte riktigt ha gått hem här på forumet men den ska jag nog ge ett försök vid tillfälle.

To be continued...
 
C

cj53x11

Guest
Från en Silvia-ägare till en annan så slänger jag in en rekommendation på La Tazza d'oro (orangefärgade påsen). Har för mig att den ligger på 70/30. Jag kör den just nu och är mycket nöjd! En av mina favoriter hittills...

Jag är dålig på att illustrera smaker vackert, men den kan nog gå in på den beskrivning du använde dig av på De Roccis skulle jag tro!
 

lupoo

Well-known member
Får tipsa om en favorit när det gäller robusta blandningar
Miscela D’oro Grand Crema 80/20. Här kan vi snacka låååång eftersmak med toner av mörk choklad.
Kahls Terra är lite som den låter, jordtoner jajamänsan.
 
M

Medlem14302

Guest
Ionia Special bar! 30/70!! Mums! Ger skäggväxt och gör en till man..
 

kaleii

Well-known member
Marché ska enligt uppgift vara 50/50.

Håller med om Sostas blandning... den är rätt kul att dricka när man är på humör, men jag skulle inte vilja dricka den varje dag.
 

Lars

Well-known member
Får nog instämma i Molarin och Stenqvist lovord angående Del Doge Nero. En mycket trevlig bekantskap. Dessutom upplever jag det som en väldigt förlåtande blandning. Man kan få till bra shots även om hantverket inte är perfekt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp