Funderingar angående "flushning"...

treefinger

Well-known member
Jag har en liten fundering angående flushing. Skall man alltid flusha rejält innan man brygger sin espresso, oavsett om man skummat mjölk innan eller ej?

Har man inte dubbelkokare (HX el dylikt) så inser jag att man, efter man skummat mjölk, självklart måste flusha rejält för att få ner temperaturen, men hur fungerar det med HX-maskiner? Jag vill minnas att jag läst en del om att man måste flusha rejält även på dem, stämmer det?

Är det så att E61-maskiner lättare blir väldigt varma, eller gäller det främst då man skummat mjölk och att maskinen av den anledningen blivit väldigt varm?

Kan det vara på det viset att det är en nödvändighet att flusha för att kaffet inte skall bli alldeles för varmt och som följd få en bränd och onödigt påtaglig bitterhet i smaken? Jag har tyvärr för lite praktisk erfarenhet för att dra några säkrare slutsatser kring det hela, men misstänker att det borde vara så.
 

rainman

Active member
En HX består ju av en kokare där du värmer upp vatten för ånga och varmvatten, vattnet du tar till bryggningen får du genom ett rör som går genom kokaren(enkelt beskrivet).
Alltså är det första vattnet som kommer ut när maskinen stått ett tag lika varmt som det i kokaren är. Således måste man "flusha" för att få ner temperaturen till en mer korrekt temperatur för bryggning.

Google har många svar, och om man hade haft tid att leta innan man skrev detta så hade jag skickat med en länk med bild på hur det ser ut. En bild förklarar saken väldigt bra.
 

MrBean

Well-known member
Någon sa:
Små(Dinkytoys) maskiner, flushar man för att få upp värmen på i brygghuvudet och stora för att få ned tempen på....

Vet inte om detta är sanningen, men i vilket fall som helst så handlar det om att få rätt temperatur på brygghuvudet OCH få fram fräscht vatten till kaffet.

Gott gott i gott-gott :lol:
 

mårris

Well-known member
Nu fokuserar vi på enkelkokare eftersom treefinger vill veta:
En vanlig enkelkokar-maskin har en termostat som styr temperaturen på vattnet i kokaren. En viss tröghet finns i systemet, som gör att termostaten t ex slår på vid 88 och slår av vid 95 (den slår antagligen av vid 92, men trögheten i materialen gör att kokaren hinner bli lite varmare - överkurs). Därför pendlar temperaturen hela tiden ganska mycket.
Om du vill få en exakt temperatur när du brygger ditt kaffe, kan du flusha (dvs köra vatten genom) enkelkokaren tills termostaten slår till och börjar värma igen. Då har du en referenstemperatur. Sedan kan testa dig fram (eller mäta om du har möjlighet) till en lämplig tid att vänta innan du börjar brygga ditt kaffe - t ex 15 sekunder.
När du har ångat, har du juvärmt upp kokaren rejält, min brukar hamna på 125-130° har jag för mig, och då måste du självklart flusha för att få ner tempen - jag brukar flusha två cykler eftersom allt gods ackumulerar mycket värme och "stör" temperaturen.
Att flusha för att få upp värmen i brygghuvet är ju en helt annan sak - resonemangen ovan bygger på att maskinen är ordentligt varm.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,663
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp