Justera doseingen på en Coffee Queen Best

E

E-man

Guest
Tjena hej,

Har en Coffee Queen Best kvarn med doser. Enligt manualen och sprängskissen skall man vrida på center-pelaren i doserenheten för att ställa doseringen. Har snart vridiit och trixat på alla sätt jag kan komma på men får det inte att bli rätt hur jag än gör. Den ändrar aldrig dosen.

Får ca 6g / dos som den är nu och det blir kass..

Länk til användarmanualen:
http://www.coffeequeen.se/upload/dokument/kvarn_best_s_se_041230.pdf

Någon som kan ge mig ett hjälpande tips?

/E-man
 

zix

Well-known member
Eh, tjaah, alltså, man vill ju gärna hjälpa till. Inte har jag nån erfarenhet av just din kvarn, men den liknar Anfim Best väldigt mycket. Kanske har någon här en Best-kvarn?
Det finns nån malinställningsspärr enligt sprängskissen. Två olika typer tydligen, beroende på modell. Du har lossat spärren?
Ibland sitter det transportskruvar och sånt på viss utrustning, till exempel har vinylspelare ofta det. Kanske finns det någon sådan, eller kanske använder de den där inställningspärren vid transport?
 

svartvest

Well-known member
Läste anvisningarna, det verkade som om skruven i mitten reglerade mängden kaffe som mals???

Fininställningen gör på den stora malskivan, med spärren på vänster sida.
På min amfin så rengjorde jag den och skruvade loss skivan när jag skuvade dit den så skruvade jag inte ner den i botten. Detta gav en malning som delade bönerna :oops: Trodde jag gjort något riktigt dumt. Kollade en sväng och insåg misstaget. Skruvade ner försiktigt och sedan upp. Och Simsalbim så fick jag fint malda bönor.

Allt gott
Anders ;)
 

majkeloak

Well-known member
En gissning av hur det fungerar är väl att när man skruvar på "doseringsinställningsskruven" i mitten av doseraren moturs för att öka dosen skruvas skruven ut, vilket kanske möjliggjör att någon slags begränsare typ plåt, lyfts lite högre i doseraren så att större volym kaffe få plats under, dvs i varje dos.

En eventuell dosökning lär väl inte märkas förrän efter att par frammatningar. För varje doskammare fylls väl ett par snäpp innan den matas ut i filtret? Mängded kaffe "att ta av" i doseringshuset lär väl också påverka mängden man får ut?

Svammel!!!

/Mikael
 
E

E-man

Guest
Hej,

Tack för era inlägg. Det är alltså inte själva malningen i sig jag vill justera, det är inga problem. Utan själva mängden jag får per dos.

Det sitter en skruv undertill som man kan skruva på, Kanske måste man lossa den på något sätt först? Skall prova lite, men enligt skissen skulle det ju räcka att snurra på centerpelaren som jag tolkade det.

Skall prova i veckan, återkommer med resultat.

Tack så länge

/E-man
 

majkeloak

Well-known member
Jag tolkar också som att du skall snurra centerpelaren om den är en lång skruv. Om det funkar som jag tror måste man skruva rätt många varv innan det händer något med doseringen. Men det är svårt att se utifrån skissen.

Lycka till med skruvandet
/Mikael
 

peterblad

Well-known member
Jag tror mig ha ändrat på doseringsanordningen genom att vrida på skruven i centrum. Jag ska kolla när jag kommer tillbaka hem, men jag vill minnas att den liksom hoppade till när jag vridit den ett ca halvt varv och att jag då fick en mindre dosering. Jag har haft kvarnen ett halvår drygt, men använder i praktiken inte doseringsfunktionen då det kräver att man maler en större mängd kaffe än vad som går åt per dubbel espresso (jag gör mest kaffe till mig själv)

Skulle du komma på att hur man gör så berätta gärna!

:)
 
E

E-man

Guest
Hej,

Jag har vridit ett jädrans massa varv så har svårt att tro att det är det som är problemet. Det känns som att man bara roterar dosern precis på samma sätt som om man använder handtaget för doseringen. Att vrida den moturs är väldans trögt också.

Det sitter en skruv precis mitt under, undrar just om man måste lossa den först eller nåt sådant.

Peterblad: Kul att höra någon med samma kvarn. Låter som att du maler till espresso, vad har du för bönor och malningsgrad inställd? Jag får köra rätt fint tycker jag men det kanske är så det skall vara, beror såklart på tampning och annat också. Tror jag har den på 1 eller 1,5 just nu med Mauro deLuxe bönor.

/E-man
 

peterblad

Well-known member
Hej igen,

I praktiken är jag väldigt nöjd med kvarnen, det är en bra produkt enligt min mening.

Jag kör mycket riktigt espresso, har mellan 1,5-2,5 inställt. Just nu så har jag en blandning som är till 100% arabica som jag köper från ett lokalt rosteri i Vallentuna.

Problemet för mig när det gäller doseraren är som sagt att jag måste mala för mycket kaffe för att det ska vara meningsfullt att använda den. Jag har mao inte satt mig in i hur man gör för att justera. Däremot så tror jag att man vrider den motsols tills den hoppar till. Jag kan utan att ta alltför mycket vrida den motsols.

Hoppas att du lyckas! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp