Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 73
    Jag har testat några olika billigare vakumförpackade kaffebönor. Det som hittils smakat bäst och som gett bäst espressoextraktioner är det jag köpte häromdagen, Arvid Nordquist Classic Gran Dia. 100% arabica, mellanmörk rostning, rostat 20 maj 2013. De anger både rostdatum och bäst före vilket jag tycker är bra. Oftast anges bara bäst före. Jag förvarar bönorna i glasflaskor som jag suger luften ur med hjälp av Vacuvin vakumkork och pump. Har inte testat det omskrivna Molinari men ska köpa en påse när kaffeförrådet är tomt.
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt) Back to basics.

Senior Member TheSentinels avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Förutsatt att vi pratar kaffe till espresso och cappuccino:

I helautomat så har jag laborerat vilt med olika ful-bönor. Bland annat med Musetti och Caffè Molinari. Från Musetti föredrog jag, som så många andra, den bruna påsen med en lagom robustablandning. Den blev mycket bra till Cappuccino. Sen gillar jag Musetti Dulce (betyder tydligen söt), i stor blank silverfärgad påse med blå botten. Riktigt god. Hittas billigt på Hemköp. Det fanns även en annan Musetti med snarlik silverfärgad påse men med guldfärgad botten, som smakade hugg-orm. Båda kostade kring 100 kr per kilo. Caffè Molinaris sortiment tyckte jag lämnade mer att önska, trots det låga priset.

Garants Ekologiska bönor (finns bland annat på Willys), har blivit lite av en budget-favorit. Den är förvånansvärt god och förmodligen den billigaste ekologiska bönan som går att hitta. Ca 49 kr / 500g. Den ska även testas i min semi-automat inom snar framtid.

Har någon testat Molinaris Bio-kaffe (ekologiska) ?
    Senast redigerat av TheSentinel den 2013-09-04 klockan 00:26.
    Drink Coffee - Do stupid things faster with more energy.

Senior Member TheSentinels avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av stefanolo Visa inlägg
    Jag har testat några olika billigare vakumförpackade kaffebönor. Det som hittils smakat bäst och som gett bäst espressoextraktioner är det jag köpte häromdagen, Arvid Nordquist Classic Gran Dia. 100% arabica, mellanmörk rostning, rostat 20 maj 2013. De anger både rostdatum och bäst före vilket jag tycker är bra. Oftast anges bara bäst före. Jag förvarar bönorna i glasflaskor som jag suger luften ur med hjälp av Vacuvin vakumkork och pump. Har inte testat det omskrivna Molinari men ska köpa en påse när kaffeförrådet är tomt.
    Menar du då en färdigmalen böna? Arvid Nordquist packar hela bönor med gas, inte vacuum, därav min fråga. Mycket intressant om Gran Dia'n fungerar som espresso, den var ursprungligen tänkt som ett bryggkaffe (inte gott som vanligt brygg enligt mig). Classic Festivita är en brygg-favorit hos mig.

Classic skiljer sig en hel del mot sina konkurrenter. De värnar om en högkvalité genom att hålla väldigt små lager, detta för att minimera tiden från rostning till butikshyllor. De lämnar även alltid ut kaffets ursprung och garanterar även ett oförändrat innehåll i blandningar. Något andra tillverkare sällan gör. Detta för att andra rosterier vill kunna ändra innehållet, efter tillgång och pris på marknaden. När jag jobbade i branchen, med flera olika leverantörer var en stor skånsk leverantör väldigt ojämn. Ibland kunde bönorna vara riktigt gamla i dammiga kartonger, redan när det kom in i butiken. Classic var alltid precis nyrostat och nyligen förpackat.

Personligen tycker jag Arvids / Classics -kaffe smakar lite sämre i sydsverige. Men har en helt fantastiskt smak uppe i norra Sverige där vattnet är mjukare. I Luleå var Classics Nero mycket gott som espresso men jag har inte testat det här i Malmö ännu. För min del krävs nästan en robusta här nere.
    Senast redigerat av TheSentinel den 2013-09-04 klockan 00:28.
    Drink Coffee - Do stupid things faster with more energy.

Citat Ursprungligen postat av TheSentinel Visa inlägg

...Garants Ekologiska bönor (finns bland annat på Willys), har blivit lite av en budget-favorit. Den är förvånansvärt god och förmodligen den billigaste ekologiska bönan som går att hitta. Ca 49 kr / 500g. Den ska även testas i min semi-automat inom snar framtid.
    Absolut! Extremt prisvärda bönor. Ett fynd som jag "lurat" många vänner med.

/z

Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Fortfarande Musetti brun påse. Nätt och jämnt drickbart, men priset är svårslaget. Går jag upp i pris så väljer jag finkaffe på en gång.
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2010
    Hej!
    När ni pratar om Musetti brun påse är det då den beige färgade "Musetti espresso fairtrade" som ni avser?
    /Johan

Vill vara lokalpatriot och gilla Arvid, men jag tycker alltid att de (oavsett blandning) saknar ooompf.

Ska jag bara köra ett jag vet funkar kör jag ofta Zoegas Mollbergs.

Vad gäller vissa italienska kan jag (trots att jag inte har något emot lite Robusta) tycka att Robustan (om de innehåller det vill säga) tar över för mycket oavsett. Lavazza's olika är OK, Musetti OK. Molinari och vissa andra är njaaa.
    "What's the point if the coffee looks good but taste bad?" - David, Pomegranate Café

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •