Favorit-fulkaffe?

Coffea-Arvensis

Well-known member
..eftersom idioterna påstår att de "klimatkompenserar".

Men det gör dom ju typ..

Har läst om helheten och måste väll påpeka att det nog inte var menat för konsumenter att läsa alt. att den som skrev artikeln om det var helt ny på sånt..

Dom skövlar skog och grejer, men så ser inte dom på det.

först köper dom kaffe, sedan odlar dom snabbväxande skog som dem som kompensation kan skövl vid ett senare tillfälle.

..det som alltså i grunden kompenseras är det pris de själva lägger ner för helheten. :D
 

MrNoOne

Well-known member
En tanke på topic...

Fulkaffe för mig är något som är odrickbart, är förmodligen svinbilligt och stavas väl Zoegas eller nått :p

Om man älskar kaffe, hur kan man då ha ett "fulkaffe" som man dricker regelbundet? Går inte detta emot sig självt?

Jag dricker till exempel Singel Malt whisky. Whisky för mig är en dryck som destillerats utifrån ett specifikt antal råvaror och lagrats i 3 år enligt en metod som gör att det får kallas whisky. Min tanke om "fulwhisky" skulle i så fall vara något som lagligt inte är whisky. Om svaret är Lauders, så är det förmodligen "fint" nog för de flesta. Att "bara" dricka singel malt innebär inte att man är en whiskyälskare, man begränsar sig i sitt urval. Det är dumt...

Kaffe är kaffe, det är svårt att köpa något som liknar kaffe men inte är det. Fulkaffe måste då vara något av extremt låg kvalité eller gjort på ett sätt som mer eller mindre sabbar hela tanken på hur kaffe ska smaka. Något sånt avstår jag ifrån och dricker hellre en kopp te..
 

MachoDemon

Active member
FULcoffee - Arvid Nordqvist har tamejfan inte ett enda riktigt gott kaffe - franskrost är väl OK
och GUSTO gröna påsen (fd gröna i alla fall) är hyfsat bra.
Köpte en A N Espresso med SilverPåse o det var tamejfan det beskaste jag haft hemma.
Lyckligtvis hade jag TVÅ kvarnar så jag kunde blanda ut det 2 bra på 1 dålig (dragen
på kvarnen)
 

Sgt.Sauna

Well-known member
En tanke på topic...

Fulkaffe för mig är något som är odrickbart, är förmodligen svinbilligt och stavas väl Zoegas eller nått :p

Om man älskar kaffe, hur kan man då ha ett "fulkaffe" som man dricker regelbundet? Går inte detta emot sig självt?

Jag dricker till exempel Singel Malt whisky. Whisky för mig är en dryck som destillerats utifrån ett specifikt antal råvaror och lagrats i 3 år enligt en metod som gör att det får kallas whisky. Min tanke om "fulwhisky" skulle i så fall vara något som lagligt inte är whisky. Om svaret är Lauders, så är det förmodligen "fint" nog för de flesta. Att "bara" dricka singel malt innebär inte att man är en whiskyälskare, man begränsar sig i sitt urval. Det är dumt...

Kaffe är kaffe, det är svårt att köpa något som liknar kaffe men inte är det. Fulkaffe måste då vara något av extremt låg kvalité eller gjort på ett sätt som mer eller mindre sabbar hela tanken på hur kaffe ska smaka. Något sånt avstår jag ifrån och dricker hellre en kopp te..

Är det så att du inte vill förstå eller är du bara lite finare än alla andra?

Som jag tolkar det i detta sammanhang är ett prisvärt fulkaffe ett prisvärt standardkaffe, om nu Zoega är odrickbart så måste det finnas väldigt många utan smaklökar i detta land, jag tycker att det är en bra tråd och vill gärna läsa mer om bra billiga alternativ (som gärna är lätta att hitta i vanliga butiker till bra priser) har inte alltid råd att köpa det bästa Kaffet eller Whiskyn...
 

TheSentinel

Well-known member
Är det så att du inte vill förstå eller är du bara lite finare än alla andra?

Som jag tolkar det i detta sammanhang är ett prisvärt fulkaffe ett prisvärt standardkaffe, om nu Zoega är odrickbart så måste det finnas väldigt många utan smaklökar i detta land, jag tycker att det är en bra tråd och vill gärna läsa mer om bra billiga alternativ (som gärna är lätta att hitta i vanliga butiker till bra priser) har inte alltid råd att köpa det bästa Kaffet eller Whiskyn...

Jag kan bara hålla med, den typen av översittarfasoner klarar vi oss bra utan. Vem som helst kan räkna ut att smak och pris inte alltid hör ihop. Överskattade varumärken finns i alla branscher. Om jag inte drack kaffe av alla de sorter, skulle jag inte kunna uttala mig rättvist om smak i förhållande till pris. För mig är det självklart. Tråden handlar om otippade positiva upplevelser av så kallat lågpriskaffe, allmänt känt som "fulkaffe" för att det inte marknadsförs i samma utsträckning som dyrare märken, namnet har inget med kvalité att göra. Som med alla intressen så finns det så klart en ekonomisk aspekt och en önskan om att få en så bra (även etiskt) produkt som möjligt för en relativt låg kostnad.

Mer tips på bra fulkaffe tack!
 
Senast ändrad:

Sgt.Sauna

Well-known member
MrNoOne skrev tidigare:

"Jag körde med en kapselmaskin mellan min förra espressomaskin och nuvarande då den gamla reparerades. Den gjorde helt ok espresso och kaffe (Nespresso)."

Undrar vad det var för nått nyrostat finkaffe i dom Nesspressopuckarna?
 

hne

Well-known member
Är det kaffekris och man bara hittar fyra månader gammalt zoegas hazienda kan man piffa upp koppen med en kaka om man nu inte vill bedöva kaffet med mjölk:
IMG_20140306_134228.jpg

Med mjölk är haziendan faktiskt inte så dum.
 

robbowan

Well-known member
Tror redan jag svarat det, men Zoegas funkar för mig som "fulkaffe". Mollbergs blir helt OK nymalt opch nybryggt.

AN tycker jag ofta är för bleka (generellt) och blev rekommenderad en påse fr Nicaragua. Den gick ju i, men...

Gevalia har vi på jobbet (avtal) och den är i ärlighetens namn så där.

Don't get me started på Löfbergs.

Om man nu skall utgå från att "fulkaffe" är svenskt.
 

Jay

Well-known member
En tanke på topic...

Fulkaffe för mig är något som är odrickbart, är förmodligen svinbilligt och stavas väl Zoegas eller nått :p

Om man älskar kaffe, hur kan man då ha ett "fulkaffe" som man dricker regelbundet? Går inte detta emot sig självt?

Jag dricker till exempel Singel Malt whisky. Whisky för mig är en dryck som destillerats utifrån ett specifikt antal råvaror och lagrats i 3 år enligt en metod som gör att det får kallas whisky. Min tanke om "fulwhisky" skulle i så fall vara något som lagligt inte är whisky. Om svaret är Lauders, så är det förmodligen "fint" nog för de flesta. Att "bara" dricka singel malt innebär inte att man är en whiskyälskare, man begränsar sig i sitt urval. Det är dumt...

Kaffe är kaffe, det är svårt att köpa något som liknar kaffe men inte är det. Fulkaffe måste då vara något av extremt låg kvalité eller gjort på ett sätt som mer eller mindre sabbar hela tanken på hur kaffe ska smaka. Något sånt avstår jag ifrån och dricker hellre en kopp te..

Det känns som att du är lite ute och cyklar här.
Jag utgår ifrån att dikotomin fin- respektive fulkaffe utgår ifrån den där "skojfriska reklamen" med Robert Gustafsson för en del år sen, om öl. Det man syftade på var väl mer eller mindre billigt skitöl som importerades från länder där en burk kanske kostade väldigt lite. Det är ju dock öl, bryggt enligt konstens alla regler, om än med (underförstått) mindre lyckat resultat.

Som jag ser det, var det ett sätt för det bryggeriet (minns ej vilket) att sälja sin egen fulöl (det var ju inget mikrobryggt direkt, på finaste råvaror) som finöl i konkurrens med smuggelbärs.

Här pratar vi nog mer om fulkaffe såsom "kommersiellt kaffe", alltså färdigmalet billigt kaffe på ICA. Vad det har med din whiskyanalogi att göra förstår jag inte riktigt.

Men OT så är i mitt tycke har Arvid Nordquist det kaffe som smakar minst illa. 100% arabica och inte sönderrostat om man väljer rätt blandning. Men jag har druckit godkänt kaffe på t ex ett hotell mitt i Stockholm jag nu inte minns namnet på, från Löfbergs. Det kommer ju till smak och preferens. Man kan ju inte säga att Åbro ÄR godare än Spendrups, eller vice versa, eftersom smaken avgör på en likvärdig produkt. Däremot kan jag väl tycka att Åbro har bäst bang for the buck ;)
 
Sicilianskt fulkaffe, eller snarare, hardcore-kaffe, finns på Gelateria Italiana vid Fridhemsplan. I Stockholm alltså. Kaffet heter Espresso Italiano, vansinnigt fult paketerat, och saknar ordentlig uppmärkning av producent mm. Efter kollat adressen konstaterar jag att det är Zicaffé från Marsala, Sicilien som står bakom produkten. 185 kr/Kg är lite för dyrt för vad det kostar på Zicaffés hemsida. Gissar att det är "Espresso"-blandningen. Påsen är vacuumförpackad och bönorna är lite halvoljiga, möjligen kondens. Det står självfallet inte hur blandningen lyder, men massor av Robusta utan tvivel. Mycket stadig crema och lång bitter eftersmak. Så här smakar espresso i södra Italien! Finlir, nej.
 

kafferookie

Well-known member
Nu är jag espressoälskare så jag kan vara ute och cykla när jag tycker att det spelar lite mindre roll när jag väljer kaffe som jag har till brygg. Jag dricker inte brygg lika ofta men när jag gör det så tycker jag inte att jag känner så himla stor skillnad på tex Mellbergs blandning och på nån finare sort jag beställt på känd kaffesida. Därför kommer jag gå över helt till bönor från Ica för att ha som brygg. Och lägger då istället mer på espressobönor. Vad tycker ni?
 

martink78

Well-known member
Jag tycker det är stor skillnad på specialkaffe och vanligt kaffe för brygg, specialkaffe är oftast mycket ljusare rostat och det brukar även gäster som är vana vid vanligt kaffe märka när jag bjuder, trots att de ofta knappast tänker på hur kaffet smakar i övrigt så känner de oftast syran som finns i de ljusare rostade specialkaffena.
Men precis som för espresso så går det ju att sabba även bra kaffen så att de smakar illa om man brygger fel. Många dricker ju dessutom sitt kaffe väldigt hett och då känner man inte heller smakerna lika bra (vilket förmodligen är syftet med många vanliga kaffen).
 

blockmar

Member
Jag köpte också Musetti Dulce men tycker den är lite svag i rostningen. Hur är de andra varianterna (och hur ser de nya påsarna ut) har inte lyckats hitta så bra omdömen/jämförelser med sökfunktionen*.

*) Beror säkert på min sökförmåga, inte på att informationen inte finns på forumet ;)
 

Satyricon

Well-known member
Musettis bruna påse är klart drickbar, faktiskt snudd på god om man älskar robusta och dess jordiga, styva skum.

Ett annat klassigt fulkaffe är Amigos som finns på Citygross, löjliga 38 spänn för ett halvkilo. Kommer från ett litet, nogräknat rosteri i kaffets huvudstad Trieste.

Jag köpte också Musetti Dulce men tycker den är lite svag i rostningen. Hur är de andra varianterna (och hur ser de nya påsarna ut) har inte lyckats hitta så bra omdömen/jämförelser med sökfunktionen*.

*) Beror säkert på min sökförmåga, inte på att informationen inte finns på forumet ;)
 

robbowan

Well-known member
Ang. fin- respektive fulkaffe så har jag italienska bekantingar (spansktalande för den delen också) som mest undrar vad det är för syrligt skräp utan ordentlig kropp vi i Sverige serverar överallt.

:D
 

David741

Active member
Var mer fattig än vanligt och köpte en påse vanligt fulkaffe för mer än ett halvår sedan. Större delen av kaffet är kvar i burken då det är odrickbart. På varje bryggning så åkte hälften rakt ner i slasken för att det smakade bränt och surt. Hur kunde jag dricka det där under många år? Skulle någon mot förmodan hitta dugliga budgetbönor så är jag naturligtvis intresserad - men ganska skeptisk.
 

TheDude

Well-known member
Jepp, håller med. Det mesta smakar bara bränt.
Jag brukar dricka relativt ljusrostat kaffe mestadels ifrån HasBean (http://www.hasbean.co.uk/), men ibland så tar kaffet slut innan man hunnit beställa något nytt. I sådana krissituationer så funderar jag över om det finns något fulkaffe som man kan köpa i vanlig livsmedelsaffär som är lite ljusare rostat än var man vanligen kan köpa i livsmedelsaffärer? Jag förväntar mig inte att hitta några lika bra bönor som från HasBean, utan bara något som inte är så mörkt rostat (och enbart består av arabica). Någon som kan tipsa om ett sådant fulkaffe?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
jag vet att gårdsrosteriet ska finnas i utvalda butiker,
men har inte riktigt koll.

har iof inte koll på smak nu heller då jag bara provat när rosteriet var nytt,
men minns det som bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp