Favorit-fulkaffe?

Gringubben

Well-known member
Fortfarande Musetti brun påse. Nätt och jämnt drickbart, men priset är svårslaget. Går jag upp i pris så väljer jag finkaffe på en gång.
 

robbowan

Well-known member
Vill vara lokalpatriot och gilla Arvid, men jag tycker alltid att de (oavsett blandning) saknar ooompf.

Ska jag bara köra ett jag vet funkar kör jag ofta Zoegas Mollbergs.

Vad gäller vissa italienska kan jag (trots att jag inte har något emot lite Robusta) tycka att Robustan (om de innehåller det vill säga) tar över för mycket oavsett. Lavazza's olika är OK, Musetti OK. Molinari och vissa andra är njaaa.
 

TheJaff

Well-known member
Tror det finns en annan likadan tråd som jag redan har skrivit i.. men hur som helst, min favoritböna (för brygg) fortfarande efter 5 år är Zoega Sidamo Ethiopia. Även deras Hazienda kan vara rätt bra. Ska dock testa Garant-bönan som tipsats om också..
 

pojoel

Well-known member
Hej!
När ni pratar om Musetti brun påse är det då den beige färgade "Musetti espresso fairtrade" som ni avser?
/Johan
Näe. Huvva. Beige är beige, och brun är brun.

Den beiga var inte trevlig alls. Bruna med Robusta iblandat är lysande. Jag har mjukt vatten av mycket hög kvalitet där jag bor i nordvästra Blekinge.
 

Gringubben

Well-known member
Nu har jag precis flyttat och har en bit till närmsta Willys. Hemköp i närheten kör en enkilos silverfärgad Musettipåse som innehåller 100% arabica. Är det någon som testat den? 99 spänn vill de ha så det vill till att den är drickbar, annars blir det finkaffe eller biltur till Willys.
 

TheSentinel

Well-known member
Nu har jag precis flyttat och har en bit till närmsta Willys. Hemköp i närheten kör en enkilos silverfärgad Musettipåse som innehåller 100% arabica. Är det någon som testat den? 99 spänn vill de ha så det vill till att den är drickbar, annars blir det finkaffe eller biltur till Willys.

Skrev en kommentar om just dessa bönor tidigare i tråden (mitt första inlägg) :blush:
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Nu har jag precis flyttat och har en bit till närmsta Willys. Hemköp i närheten kör en enkilos silverfärgad Musettipåse som innehåller 100% arabica. Är det någon som testat den? 99 spänn vill de ha så det vill till att den är drickbar, annars blir det finkaffe eller biltur till Willys.

alltså, 99 Kr/kg är ju inte direkt dyrt.. ...men inte samma sak som att rosta själv iof.

Om man dricker upp det någorlunda fort är det okey,
men kolla datum för willys är ju inte direkt kända för att köpa nyrostat. ;)
 

TheSentinel

Well-known member
Det kanske beror lite på vattenkvaliteten också? Mjukt/hårt/järn/mangan und so weiter å de å så?

Som sagt har jag jättemjukt vatten med en fantastisk kvalitet.

Ja absolut, vattenkvalitén gör otroliga skillnader. Hårt vatten kräver överlag en mörkare rostning, men samma smak blir det aldrig. Kok-kaffe av smältvatten på en fjälltopp är oslagbart. Utrustning. Hygien. Syre. Färg på kalsongerna. Mycket kan spela in för den kräsne :lol:
 
Senast ändrad:

TheSentinel

Well-known member
alltså, 99 Kr/kg är ju inte direkt dyrt.. ...men inte samma sak som att rosta själv iof.

Om man dricker upp det någorlunda fort är det okey,
men kolla datum för willys är ju inte direkt kända för att köpa nyrostat. ;)
Rosta eget ful-kaffe? Kan tyckas vara lite överkurs!? Willys har inte sämre datum än någon annan, det är mer en fråga om lokal tillgång/efterfrågan.
 

Gringubben

Well-known member
Alltså, nu talar vi om fulkaffe i den här tråden.
Egenrost blir alltså ot.
Är man insnöad på traditionellt robustakaffe så är den bruna inte dum för en billig peng, men en hunka är en hunka och är det bortkastat på en silvrig påse arabica som inte håller måttet alls, så åks det hellre till Willys fem km bort.

Sedan ska det njutas av singlar från Australien, men det är en helt annan tråd. Helt annan.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Rosta eget ful-kaffe? Kan tyckas vara lite överkurs!? Willys har inte sämre datum än någon annan, det är mer en fråga om lokal tillgång/efterfrågan.
var ju inte riktigt så att jag menade att man ska rosta fulkaffe..

...willys kvalitet överlag är vad jag erfarit genomgående låg till godkänd,
bra pris men kvaliteten på grejerna är enligt min mening undermålig.

Nu beror det ju så klart på vad man gämför med,
men dom är ju inte alls billigast eller bland dom billigare,
här i stan är det samma folk som driver Hemköp och alltså även priser i samma nivå.

Tillgång och efterfrågan har alltså inte så mycket med det hela att göra just här.

tillbaks till tråden.

Silvriga påsen är okey men missa inte att kolla datum, gamla bönor är gamla bönor.
 

Gringubben

Well-known member
Silvriga påsen är okey men missa inte att kolla datum, gamla bönor är gamla bönor.
Säger du det, så okej. :) Dock vet jag att den bruna påsen kan vara mycket äldre än vårt svenska finkaffe utan att smaken försvinner i samma grad som på finkaffet. Har säkert med de fula bönorna och rostningen att göra? Oftast brukar Willys ha kaffe som ligger i faggorna av tre månader efter rostning, men ändå är det mycket smak kvar. Se upp dock med kvartskilospåsarna, för de är oftast riktiga hyllvärmare.
 

stefanolo

Well-known member
@ TheSentinel: Jag uttryckte mig nog något oprecist/felaktigt. Jag menade hela bönor av Arvid Nordqvist Classic Gran Dia förpackade i påsar. Jag antar att när bönorna förpackades i påsarna, att all luft/syre sugits ur påsarna och att bönorna sen gasat av sig inuti påsen, och på så sätt håller sig bra. Färdigmalet kaffe kommer aldrig innanför tröskeln. I princip omöjligt att få något som kan liknas vis kaffe eller espresso av det. Jag dricker endast espresso (eller cappu/latte baserad på espresso) och aldrig något annat. :)
 
Senast ändrad:

pojoel

Well-known member
Classic kaffe kommer aldrig över tröskeln, eftersom idioterna påstår att de "klimatkompenserar".
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp