Favorit-fulkaffe?

C

cj53x11

Guest
Köpte tidigare idag på mig ett halvkilo fulkaffe av märket Musetti för en dryg 30-lapp. Hade inga högre förväntningar på det men döm om min förvåning när jag klämde ut en helt ok espresso på första försöket! Klart bättre smak och utseende än många dyrare varianter jag provat. Vad kör ni andra med för fulkaffe i slutet på löningen eller när det ska övas?
 

treefinger

Well-known member
Ptja.. som fulkaffe finns det nog inget jag smakat som slår musetti på fingrarna. Bra skit, så att säga, om man får försöka vara fyndig.
 

arto

Well-known member
Mauro Mattino köpte jag 3 påsar utav när jag var i Italien sist.

Den görs bäst som en kort. Som lång blir det inte samma ihopsmältning utav smaker, utan det blir för vattnigt + alla andra smaker på andra sidan utav smakbilden. Kan inte påstå att den är sämre än Mauros andra.

Blir en typisk cappuccino med mjölk. God antar jag.

Kostade under 8 evrå, synd att den inte finns i Sverige.
 

ficklampa

Well-known member
jao fast annars känns är det 3 personer i min familj som dricker cappuccino så det känns som att jag inte gör nåt annat än bombar dem med kaffe när dem ber om det så övning är inte så svårt att få.
fast det är trevligt att kunna runda med billigare kaffe.
problemet är att det är ofta tillverkar under horribla förhållanden om det är billigt...
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Provade Zoegas Terazza idag 80 spänn för 500g med en massa krav och fairtrade märken på, tryckte det var riktigt prisvärt faktiskt.
 

TheDude

Well-known member
Någon som testat "Caffé Molinari - espresso - Miscela di caffè oro"? Finns på t.ex. Coop och ICA.
 

attis

Well-known member
Provade Zoegas Terazza idag 80 spänn för 500g med en massa krav och fairtrade märken på, tryckte det var riktigt prisvärt faktiskt.

Jag blev förvånad av Zoegas "Blue Java", 500g påsen gick åt fort och med bra resultat. Har precis köpt en ny påse, återstår att se om det håller i sig.

Köpte också "ecuale" eller vad den heter på COOP, ska vara rättvisemärkt osv, kändes bra mao. Kaffet gick inte att dricka, ens i mokabryggaren, som brukar vara mer förlåtande. STOR VARNING!
 

Rajtin

Member
Någon som testat "Caffé Molinari - espresso - Miscela di caffè oro"? Finns på t.ex. Coop och ICA.

En av de bästa "fulkaffena" om man gillar robustablandningar, kör ofta med den i cappu. Se till att kolla rostdatum bara, kan vara stora skillnader.
Brukar gå att hitta 1-2 mån gammalt.
 

pojoel

Well-known member
Musettis bruna påse har faktiskt blivit mitt standardkaffe hemma. 46 spänn för ett halvkilo som dessutom ger härlig crema och just den där kraftigt mustiga eftersmaken som jag kan sitta och sutta på i flera timmar efteråt.
Det fenomenet fick jag bara från Waxholms Krut och Sandbys Genuin Espresso tidigare. Kilopriset är ju lite våldsammare, dock...
 

TheDude

Well-known member
Fördelen med Musettis bruna påse är framförallt att det är enkelt att få tag i hyfsade rostdatum på dem.
 

MrNoOne

Well-known member
Köper mitt "fulkaffe" på Espressohouse. Skulle inte kalla det fulkaffe heller utan hushållskaffe. En del av det är riktigt gott... Solberg O Hansen rostar, tidigare Johan & Nyström.
 

Joe Lakre

Member
Håller med angående musettis bruna påse! Bor på Gotland och här är det inte så lätt att få tag i bra kaffe, vi har några ställen som säljer J&N men oftast är de bönorna rostade för typ 6 månader sedan eller mer, åtgången här är tyvärr inte så stor. Musetti brukar man däremot kunna få tag på ca 1-3 månader gamla och då till lite bättre priser. Har fått till det bättre med dem än med många andra dyrare bönor jag testat. Har även testat några andra sorter som finns i mataffärerna, typ zoegas osv men det är sällan man hittar några som är hyfsat nyrostade och då brukar det inte bli så bra.
 

stefanolo

Well-known member
Jag har testat några olika billigare vakumförpackade kaffebönor. Det som hittils smakat bäst och som gett bäst espressoextraktioner är det jag köpte häromdagen, Arvid Nordquist Classic Gran Dia. 100% arabica, mellanmörk rostning, rostat 20 maj 2013. De anger både rostdatum och bäst före vilket jag tycker är bra. Oftast anges bara bäst före. Jag förvarar bönorna i glasflaskor som jag suger luften ur med hjälp av Vacuvin vakumkork och pump. Har inte testat det omskrivna Molinari men ska köpa en påse när kaffeförrådet är tomt.
 

TheSentinel

Well-known member
Förutsatt att vi pratar kaffe till espresso och cappuccino:

I helautomat så har jag laborerat vilt med olika ful-bönor. Bland annat med Musetti och Caffè Molinari. Från Musetti föredrog jag, som så många andra, den bruna påsen med en lagom robustablandning. Den blev mycket bra till Cappuccino. Sen gillar jag Musetti Dulce (betyder tydligen söt), i stor blank silverfärgad påse med blå botten. Riktigt god. Hittas billigt på Hemköp. Det fanns även en annan Musetti med snarlik silverfärgad påse men med guldfärgad botten, som smakade hugg-orm. Båda kostade kring 100 kr per kilo. Caffè Molinaris sortiment tyckte jag lämnade mer att önska, trots det låga priset.

Garants Ekologiska bönor (finns bland annat på Willys), har blivit lite av en budget-favorit. Den är förvånansvärt god och förmodligen den billigaste ekologiska bönan som går att hitta. Ca 49 kr / 500g. Den ska även testas i min semi-automat inom snar framtid.

Har någon testat Molinaris Bio-kaffe (ekologiska) ?
 
Senast ändrad:

TheSentinel

Well-known member
Jag har testat några olika billigare vakumförpackade kaffebönor. Det som hittils smakat bäst och som gett bäst espressoextraktioner är det jag köpte häromdagen, Arvid Nordquist Classic Gran Dia. 100% arabica, mellanmörk rostning, rostat 20 maj 2013. De anger både rostdatum och bäst före vilket jag tycker är bra. Oftast anges bara bäst före. Jag förvarar bönorna i glasflaskor som jag suger luften ur med hjälp av Vacuvin vakumkork och pump. Har inte testat det omskrivna Molinari men ska köpa en påse när kaffeförrådet är tomt.

Menar du då en färdigmalen böna? Arvid Nordquist packar hela bönor med gas, inte vacuum, därav min fråga. Mycket intressant om Gran Dia'n fungerar som espresso, den var ursprungligen tänkt som ett bryggkaffe (inte gott som vanligt brygg enligt mig). Classic Festivita är en brygg-favorit hos mig.

Classic skiljer sig en hel del mot sina konkurrenter. De värnar om en högkvalité genom att hålla väldigt små lager, detta för att minimera tiden från rostning till butikshyllor. De lämnar även alltid ut kaffets ursprung och garanterar även ett oförändrat innehåll i blandningar. Något andra tillverkare sällan gör. Detta för att andra rosterier vill kunna ändra innehållet, efter tillgång och pris på marknaden. När jag jobbade i branchen, med flera olika leverantörer var en stor skånsk leverantör väldigt ojämn. Ibland kunde bönorna vara riktigt gamla i dammiga kartonger, redan när det kom in i butiken. Classic var alltid precis nyrostat och nyligen förpackat.

Personligen tycker jag Arvids / Classics -kaffe smakar lite sämre i sydsverige. Men har en helt fantastiskt smak uppe i norra Sverige där vattnet är mjukare. I Luleå var Classics Nero mycket gott som espresso men jag har inte testat det här i Malmö ännu. För min del krävs nästan en robusta här nere.
 
Senast ändrad:

zorro

Member
...Garants Ekologiska bönor (finns bland annat på Willys), har blivit lite av en budget-favorit. Den är förvånansvärt god och förmodligen den billigaste ekologiska bönan som går att hitta. Ca 49 kr / 500g. Den ska även testas i min semi-automat inom snar framtid.

Absolut! Extremt prisvärda bönor. Ett fynd som jag "lurat" många vänner med.

/z
 
Topp