Billig kvarn?

skinkan

Active member
Jag har blivit sugen på att testa att mala och rosta själv och lite sånt. Jag letar nu efter en lagom billig, eller prisvärd, kvarn (rosta kan man ju göra i ugnen). Är en sån här Krupskvarn nåt att ha kanske?

En till fråga har jag. Kan man rosta små mängder bönor i taget eller måste man köra stora portioner. Det låter ju rätt så konstigt ifall man var tvungen till det men man vet ju aldrig :roll:

//Skinkan
 

Asprilla

Well-known member
sök lite i forumet, kvarnar har diskuterats härifrån till månen och tillbaka igen... finns massor av information och åsikter.

det korta svaret angående krups är nej

det långa svaret är: beror på vad du har för krav
 

svartvest

Well-known member
Jag köpte en kvarn för några månader sedan, Amfin. Dyr ja det finns billigare alternativ. Tycker det finns väldigt mycket "kvarnar" som inte håller måttet. Så önska en som kan följa med ett tag.
 

Molarin

Well-known member
Vad ska du använda bönorna till? Ska du "bara" använda dem till bryggkaffe så skulle jag tro att du klarar dig med denna kvarn. Vill du få ett flöde av konsekventa shotar i en espressomaskin så ska du absulut satsa på något bättre. Åtminstone en kvarn med riktiga malskivor och inte knivar.
 

skinkan

Active member
Det jag ska ha den till är att mala bönor till min bryggare, och är du ute efter ett billigt alternativ som kanske duger till det ändamålet.
 

zix

Well-known member
skinkan sa:
En till fråga har jag. Kan man rosta små mängder bönor i taget eller måste man köra stora portioner. Det låter ju rätt så konstigt ifall man var tvungen till det men man vet ju aldrig :roll:
//Skinkan
Kul att du vill rosta! Den enda begränsningen för mängd är det du rostar i.
I en vanlig fullstor köksugn brukar det gå bra att rosta mellan 200-500 gram ungefär. Det är lättare att hålla sig omkring eller under 300, för då kan man använda de lite mindre ugnsformarna och lätt ta ut formen och röra omkring i bönorna under tiden de rostas.
I popcornmaskin (de "små", som har en varmluftsfläkt i botten, inte de stora med omrörare) så kan man rosta ungefär 80-100g.
Men det finns många rostmetoder. Har du köpt en specialrost, t.ex. en HotTop eller en GeneCafé, så gäller den maxmängd som tillverkaren anger.
 

zix

Well-known member
Angående kvarn: kaffet smakar bättre i en kvarn med riktiga malskivor. Jag har haft en sån kvarn som du visar på bilden i flera år. Den funkar, men det smakar mycket mer (och även bättre) från en kvarn med malskivor. En annan mycket stor fördel med malskivekvarnar är att du kan ställa in en viss malningsgrad. Med skärkvarn blir det mer finmalet ju längre du håller på, och i praktiken måste du lära dig känna på kaffepulvret och försöka bedöma malningsgrad utifrån det. Inte så kul.
Jag antar att den där Krupsen ligger nånstans runt 500? Det brukar finnas malskivemaskiner som börjar på 700-800 till salu i många te- och kaffebutiker som duger för bryggkaffe.
 

skinkan

Active member
Men bara som en förstagångskvarn duger den kanske? 295 spänn kostar den vilket jag anser mig ha råd med :)

Förresten, hur många gram kaffe behöver man till en vanlig kopp kaffe eller till en espresso eller något annat?

Och vilken sida på nätet har egentligen bästa utbudet på kvarnar?
 

TomTroll

Member
Jag köper för tillfället färdigmalet någon gång i veckan, men skulle gärna prova med en enklare kvarn.
Skall du ändå lägga uppåt 300:- kan du få en "noname" med malskivor istället på t.ex. siba. Netonnet har även ett par billiga där jag tolkar det som att det är malskivor istället för knivar då man kan ställa malningsgrad.

En enkel espresso ligger på 7-9 gram.
 

arto

Well-known member
Helt ärligt så tror jag inte att den är bra nog. Kanske dom första 5-10 gångerna men sen kommer du säga fifan.

Kvarn är inte billiga. Den billigaste "vettiga" som jag skulel kunna tänka mig rekommendera till bryggare än en Dualit: http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=45-99090

Det finns också handvevade kvarnar med god kvalitet som man kan få för 1000 kr har jag hört.

Rostar är dyra också, om du inte använder ugnen, eller en varmluftspistol. Man får bra resultat så med men man måste själv vara mer aktiv under rostningen då.

Hoppas du köper bra grejer och blir nöjd. Kaffe är roligt, som du säkert redan har fått hum om :)
 

Bjarne

Well-known member
Såg denna på siba och hajade till över produkttexten: "Exido 245-024 Kvarn, Kaffekvarn med riktigt malverk. 11 olika malningsgrader. Klarar malning av espresso -> kaffe."

Är inte espresso kaffe?? :shock:

Min första kvarn var av märket Bosch, finns också som AEG eller Petra. Kostar ca. 800 kronor och är malverk. Modiferade den till att lägga skivorna tätare än den spärr som fanns i chassit :twisted: , men den lät ganska skrikig så nu är den ersatt med en Rocky. Vilken skillnad! Konsekvent god smak och snyggt i koppen dessutom - väldigt nöjd är jag! :D
 

JvD

Well-known member
Har också haft flera billigare och några dyrare (Minimoka m203 och nu en Kitchen Aid). Ska man ha en kvarn för espressomaskiner krävs oftast lite bättre kvarnar men för enklare bryggmetoder har jag inte märkt några enorma skillnader. Sålänge det är någon form av malverk, dock ej roterande knivar, så förefaller det ger bra reultat med små variationer. Brygger man i vanlig bryggare är skillnaderna som minst skulle jag vilja argumentera för medan press och Eva SOlo är mer känsliga för exakt malningsgrad och jämnhet. På jobbet har jag en Braun KMM30, kostar ca 500kr men jag köpte den för halva priset på Clas Ohlsson när de sålde ut denna modell. Har funkar bra både för brygg och press. Har också provat kvarnen från Exido som också funkade bra för brygg och press. Dock höll den inte särkilt länge, ca 3 månader sedan gick den sönder. Det viktiga är att kaffet ska MALAS och att den skall göra det relativt jämnt.
Jag tillhör kategorin som gärna vill hitta fynd och lägger säker bort några nudra om året på chansningar, dvs produkter som kanske kan vara bra och som inte kostar så mycket men som i många fall visar sig inte hålla måttet. Classe har en sådan chansning, undrar HUR dålig den kan vara för drygt 200kr. Kanske köper en sådan imorgon bara för att prova så att mina rumsgrannar på jobbet slipper ljudet av min motodrivna kaffekvarn :-D

Handjagare hos Classe
 

arto

Well-known member
JvD sa:
Har också haft flera billigare och några dyrare (Minimoka m203 och nu en Kitchen Aid). Ska man ha en kvarn för espressomaskiner krävs oftast lite bättre kvarnar men för enklare bryggmetoder har jag inte märkt några enorma skillnader. Sålänge det är någon form av malverk, dock ej roterande knivar, så förefaller det ger bra reultat med små variationer. Brygger man i vanlig bryggare är skillnaderna som minst skulle jag vilja argumentera för medan press och Eva SOlo är mer känsliga för exakt malningsgrad och jämnhet. På jobbet har jag en Braun KMM30, kostar ca 500kr men jag köpte den för halva priset på Clas Ohlsson när de sålde ut denna modell. Har funkar bra både för brygg och press. Har också provat kvarnen från Exido som också funkade bra för brygg och press. Dock höll den inte särkilt länge, ca 3 månader sedan gick den sönder. Det viktiga är att kaffet ska MALAS och att den skall göra det relativt jämnt.
Jag tillhör kategorin som gärna vill hitta fynd och lägger säker bort några nudra om året på chansningar, dvs produkter som kanske kan vara bra och som inte kostar så mycket men som i många fall visar sig inte hålla måttet. Classe har en sådan chansning, undrar HUR dålig den kan vara för drygt 200kr. Kanske köper en sådan imorgon bara för att prova så att mina rumsgrannar på jobbet slipper ljudet av min motodrivna kaffekvarn :-D

Handjagare hos Classe

Vad tycker du om Kitchen Aiden?
 

JvD

Well-known member
Har än så länge bara malt kaffe för press, Eva Solo och dropp och min erfarenhet är klart bra. Jag bytte från Minimoka till Kitchen Aid mest för utseendets skull, jag visste att den presterade livärdigt som m-203 MEN det är ju en sådan kvalitetskänsla. Allt från Instruktionsboken till material och konstruktion är toppklass. Att den sedan är smart konstruerad så att kaffet liksom "rinner" rakt ner efter malning gör ju att det inte kaffet inte blir så "statiskt". Tycker förvisso fortfarande om möjligheten att finjustera på m-203, ja även press och eva solo kan behöva det, är super MEN har läst att det inte bara går att justera malskivorna själv på Kitcen Aid utan också göra den steglös. Något du testa kanske?
Maskinen är makalöst dyr egentligen, åtminstone i sverige. Då kan man få ännu bättre maskiner för nästan samma pengar. MEN, så har vi ju tyskland (säg inget till Cheffalo). Vad vore min ekonomi utan detta älskade tyskland. Köpte min för 1800kr inkl frakt, kostar ca 2600kr i sverige.
 

arto

Well-known member
Tycker också att den har några stora plus:

- Lättrengjord (två stora skruvar så kommer man åt allt)
- Stabil (som du sa)
- Stora malskivor och spiral som pressar bönorna in i malverket

Tycker den maler så bra som det behövs till min lilla Gaggia, har inte jämfört med någon Mazzer så jag vet inte riktigt om den är toppklass. Tycker även att K.A. maler fort (kanske tack vare den där bönpressarspiralen, vanligt så brukar ju ("billiga")kvarnar trycka ner bönor med hjälp av bönornas egna vikt).

Sen finns det ju lite minus med kvarnen också, något som jag speciellt saknar:

- Renodlar till espressomaskiner (alltså med en tryckkänsligt knapp)
- Spiller lite ibland (speciellt när den är nyrengjord)

Hur mycket dom grova malstegen påverkar resultatet kan jag inte riktigt påstå mig veta. Tycker att jag pendlar alltid mellan 5,5 och 6,5 (alltså 3 olika steg). Finliret sköter jag med tampern. Aldrig varit problem med att få bra extraktionstid.

Priset hoppas jag kompenseras utav det utgivna tiden som malverket ska hålla, står det typ 400 kg bönor i maualen (knack knack på trä). Jag fick min rätt billigt, tack Dunne.
 

JvD

Well-known member
Morrn arto, för at forsätta vår OT-diskussion så håller jag dig och vill påstå att Kitchen AId INTE är någon ultimat espressokvarn. Inte fölr att den INTE kan mala fint och jämt utan pga dess konstruktion som dels bygger på att man malenr ner i en behållare. Detta tillsammans med den separata strömbrytaren på HÖGER sida (stackar vänsteränta:) klassar denna som en kanonfin kvarn men inte som en optimal espressokvarn. Vore det så att jag skaffade mig en espressomaskin igen så skulle jag nog överväga att byta.

Tillbaks till trådens topic, min uppfattning är fortfarande att för vanligt filterkaffe klarar du dig med en billigare kvarn, så länge den MAL kaffet och gör det någorlunda jämnt. Är man inte überfattig kan man ju chansa på en av de billigare kvarnarna. Det är ju liksom inte hela värden OCH det smaker hur som helst bättre en färdigmalt paketkaffe. Däremot kan man behöva pröva sig fram vad gäller dosering och sånt. Det kan tex behövas mer kaffe än man är van vide eftersom det nymalda kaffet ka vara lite mer "fluffigt". Därför bör man använda våg (åtminstone i inledningen) för att få mer exakt kontroll på parametrarna. Riktvärden är 10dl kaffe och 60gr malt kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp