Problem med Gaggia Classic

kluris

New member
Jag har köpt en begagnad Gaggia Classic i veckan,
kaffet smakade helt okej fast den har några år på nacken,
men tänkte att jag skulle göra rent den ordentligt vilket jag nu gjort,
både med backflush och avkalkning, men kan inte rubba spridarfiltret:

Hur jag än gör sitter det som berg!

Finns den någon enkel orsak eller tips?

Vill inte skruva mer då gängorna håller på att slitas.
Undrar därför om jag bör lämna in den på reparation,
och om de då kan ta bort spridarfiltret ovanfrån så att säga?

Eller så har kanske reparatören starkare nypor än mig helt enkelt?:D

Är det någon som vet vad det kostar att ta bort och byta det?

Eller ska jag bara låta det vara även om det ser lite slitet ut?

tacksam för alla svar ;)
 

Molarin

Well-known member
Är det skruven som sitter fast? Gängerna behöver du inte oroa dig för men försök att hitta en mejsel som passar bra så att du inte drar sönder krysset i skruven.
 

kluris

New member
Jäpp, det är skruven som sitter hårt som fan.
Krysset är tyvärr snart inte längre ett kryss....

Var ett tag inne på att italienarna gängar åt andra hållet,
men det verkar inte som det funkar heller ....

Spridarfiltret bör åtminstione rengöras vid avkalkning,
så där tre gånger om året är det jag läst mig till...

Spridarfiltret blir också väldigt smutsigt efter varje bryggning,
undrar om det är normalt eller har att göra med mitt slitna spridarfilter?
 

Krille 73

Active member
Filter?

Tjänare ..
Ta det lite lugnt när du skruvar ändå, när jag skulle skruva loss mitt filter satt det som berget och jag tog i ,,,, till skruvskallen sprack på mitten och nu är varken filter renat eller skruven ficksad så det rinner som XXX när man ska virka till en espresso. Men å andra sidan så är det en BUTLER för 499:- på Netto affären så man gråter jö itte blod över denna förlust ,,, faktiskt är jag rätt jag att det hände eftersom jag har varit på en kaffekurs på Da Matteo i Göteborg och fick reda på att allt under en Gaggia Classic är skit så ska det inhandlas en sådan i nästa vecka ( ja ja begangnad men i allafall) .
Till frågan ... hur ofta gör folk och få rent sinna filter?
Hur ofta bakspollar folk sinna aparater med blindfilter?

Ha det
från ett regnit Göteborg
 

Marv

Well-known member
kluris sa:
Jäpp, det är skruven som sitter hårt som fan.
Krysset är tyvärr snart inte längre ett kryss....

Var ett tag inne på att italienarna gängar åt andra hållet,
men det verkar inte som det funkar heller ....

Spridarfiltret bör åtminstione rengöras vid avkalkning,
så däer tre gånger om året är det jag läst mig till...

Spridarfiltret blir också väldigt smutsigt efter varje bryggning,
undrar om det är normalt eller har att göra med mitt slitna spridarfilter?

Tja det är nog bara att se till att ha en bra skruvmejsel och ta i som bara den. Det är inte gängad åt fel håll. Jag har för mig att den satt ganska hårt första gången jag tog bort den. Kan tänka mig att om maskinen inte är rengjord på ett tag lär den nog sitta ordentligt. Du skulle ju kunna prova att backfluscha med rengöringsmedel för att göra det litet lättare.

Om du vill ha en espresso som smakar bra behöver du rengöra litet oftare än tre ggr per år ;)
Jag rengör med rengöringsmedel ca 1 ggn per vecka. Då skruvar jag bort spridarfiltret och den aluminiumklump som spridarfiltret sitter på. Dessa läggs i rengöringsmedel medan jag gör rent resten av maskinen mha backflush med rengöringsmedel.

Ett bra rengöringsmedel är
http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=115&SubCatID=11
 

kluris

New member
Jäpp, det är väl bara att försöka igen
Men den rackarn rör sig inte en milimeter

Jag har provat att vända på hela maskinen
för att komma åt uppifrån med mer kraft

Undrar nu om jag kan förstöra något genom att vända den upp och ned?

Snålheten plus bekvämlighten gör att jag drar mig för att lämna in den,
betala 5-600 kronor för att få loss en skruvrackare känns lite magstarkt.

Tack för tipset om att rengöra den, har testat det två gånger
och även avkalkat den en gång för att se om det underlättar...

Känner på mig att jag kommer att dra sönder spåret helt,
är det kört då eller kan en reparatör ta loss den uppifrån tros det?

tack för alla snabba och trevliga svar,
det hjälper lite efter att ha slitet mig i håret hela dagen
att en liten skruv som sitter kan göra en så jädrans förbannad :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ett "sista chansen knep" om skruvskallen blir nött och kass kan vara att ta ett bågfilsblad och såga upp ett spår i skruven, så tar du en vanlig skruivmejsel och SER TILL ATT INTE SLINTA vad du än gör. Ta i som FAN och försök få upp skruvhelvetet.

(om du nu måste ha upp skruven).

Använd gärna en skruvmejsel med fyrkantigt skaft och använd en skiftnyckel till att vrida på skruvmejseln, och använd all din kraft till att trycka skruvmejseln neråt. använder du en större skiftnyckel som hävarm till att vrida på skruvmejseln så är den biten av "att ta i" inget problem. Problemet blir att skruvmejseln inte får hoppa upp. Och att skruvskallen inte pajar.

Viktigt viktigt viktigt att ha MYCKET tryck NER på skruven, så skruvmejseln inte hoppar upp ur sitt spår. Gör den det en gång eller två så kan det vara tvärkört och man får borra ur skruven och gänga om hålet. Om det går och är värt besväret för en begagnad maskin.

Och... om det måste göras.

Damn, skruvar som sitter som ett berg kan vara ett rent helvete. (jobbat som byggnadsarbetare/snickare, så jag vet...).

Lycka till! 8)
 

majkeloak

Well-known member
Brukar det inte lossa bättre om man värmer stället? I fallet med en espressomaskin är ju inte värmen så svår att få till.

Varmluftspistol brukar i alla fall rädda mig i mina försök att lossa saker på bilen.

/Mikael
 

arto

Well-known member
Det kommer mycket glegg under spridarfiltret och metallstycket under den (samt unde rpackningen), rengör minst en gång per månad.


Tipps på att få loss skruven... Ta en bra mejsel. Stor kraftig. Banka som fan så att den åker in i skruven. Banka lite mer. Sen banka en sista gång. Vrid med kraft neråt mot skruvet.

Och då menar jag att ta i med riktig kraft. Inte bara småknack. Småll me hammare allt du har. Så att du tror att allt går sönder.
 

LB

Active member
Att vända maskinen upp och ned är en bra idé. (Det är inget som tar skada.) Använd rätt :shock: skruvmejsel. Dvs. det ska vara en s.k. Philips (krysspår) nummer två, PH2. Ingen annan – det bara fördärvar. Och att se till att du verkligen kommer åt skruven rakt. Antigen en riktigt lång skruvmejsel som går fritt från maskinens undersida eller en kort som får plats innanför utrymmet. Ta hjälp av en tång eller nyckel och vrid skruvmejselns skaft samtidigt som du trycker, som sagt.

Om det inte går så kan du, som någon sa tidigare, borra bort skruvhuvudet. (8 mm)

Peta bort överskjutande skruv. Försök att få bort filtret. Och ta sedan en rejäl tång och vrid bort resterande skruv. (Att borra bort hela skruven och gänga om är nog fel väg. Om du inte råkar ha liggande gängverktyg. Då är det nog bättre att köpa en ny aluminiumpuck.)

Om operationen lyckas så kom ihåg att dra fast lite lugnt. 8) Däremot aluminiumpucken, som sitter bakom, ska dras ordentligt med det två insexskruvarna.
 

kluris

New member
Tack för alla bra och trevliga svar!!!
Vilket ruggigt bra forum...

Efter att ha köpt denna kraftskruvmejsel idag på Clas Ohlson funkade det:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1646366

Den är vikbar och man får den hävarmseffekt många tipsade om.
Sedan var det bara att trycka av bara satan nedåt och vrida,
skruvrackan gav sig dock inte förrän efter ett tiotal försök.

Så jädrans skönt!

Kunna rengöra ordentligt en begagnad maskin,
och är redan på väg att beställa ny skruv och spridarfilter.
Känns bra och ska precis njuta av ett mycket välfärtjänt shot :D

Passar på att fråga en sak till:

Är den enda packning som finns den stora svarta som sluter tätt kring brygghuvudet eller finns det (i mitt fall fanns det) en packning runt kring "aluminiumpucken"?
 

arto

Well-known member
Min har bara en stor packning. Den sitter runt aluminiumblocket/pucken och tätar portfiltret mot maskinen/brygghuvudet.
 

Marv

Well-known member
min har bara en packning. Pucken är skruvad uppåt med 2 insexskruvar och packningen går inte in under den. Jag brukar faktiskt skruva bort pucken när jag gör rent, det är lättare att komma åt och göra rent runt packningen då. Provade en gång att backflusha som vanligt med pucken på plats och med spridarfiltet på, efter det tog jag bort alltihop och det visade sig vara en hel del guck kvar.
 
Topp