Billiga bönor till en Latte för en nybörjare?

Krille 73

Active member
Tjänare!
Jag är en riktig nybörjaren i espressoträsket men jag älskar det .
Jag sicktar på ett iköp av en Gaggia Classic i nästa vecka . Nu undrar jag över tips på billiga, goda och på nära håll bönor ( en omöjlig kombination men man lever jö på hoppet )
Billiga är alltså = jag vet itte hur mycket bönor kostar men järna i 1/2 kilos pösar.
Goda är alltså = jag gör mest kaffelatte men ibland en dubbel espresso.
Nära är alltså = jag bor i Nödinge och då är nära Kungälv eller Hisingen ( När man kör från Jobbet typ)

Allt av förslag är till gädje för en lattetokig alfapethatande dysläktiker ( ordblind alltså )

Ha det
 

MiC

Well-known member
Om du kikar lite i trådarna här så kommer du snart att finna märket Musetti (som du kan köpa på Willys och vissa Hemköp). Jag gillar det åtminstone.

Vet inte om det passar så alldeles jättebra till Latte dock, den har en hyfsad mjuk och balanserad smak som funkar fint till espresso. Frugan klagar iof. inte när jag gör Latte och Cappucciono till henne. :)
 

Satyricon

Well-known member
Musetti är ett rätt säkert kort, ett anständigt brukskaffe.

Sen kör jag själv i bland med Zoegas blandningar (Palazzo & della Casa) som finns nästan överallt (i alla fall i Skåne). Jag vet att dessa bönor är ifrågasatta av somliga här på forumet, men jag uppskattar deras robusta kärvhet, och de borde funka särskilt bra med mjölk. Pröva dem!
 

johey

Well-known member
Själv har jag provat två sorter av Zoegas. Dels den sort de bara kallar "Espresso" (tror jag?) och dels deras ekologiska. Den förstnämnda är helt ok tycker jag. Har inte så många "finkaffen" att jämföra med dock, men det blir en god kopp espresso helt enkelt. Fungerar även fint med mjölk.

Den andra dock, alltså den ekologiska, tycker jag inte om över huvud taget. Den är alldeles för syrlig, eller sur som jag hellre skulle kalla den. Bara arabica, antar jag. Funkar kanske som brygg eller liknande, men inte som espresso. Jag längtar efter att den ska gå åt så jag kan fylla på med något roligare. Hoppas det sker ungefär samtidigt som jag får hem min beställning från Kaffemaskinen. :)

Appropå beställning... Det där med distans går ju faktiskt att lösa med postorder, och då har du tillgång till precis vilken sort du vill bara några musklick bort. Visst kan det låta nördigt att beställa kaffe på postorder, men man vänjer sig fort vid det. :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp