Varför kör 80% av Kafeerna i STHLM med Monteriva Kaffe

bitme

Active member
Har funderat på detta lite. Verkar som om Monteriva har kört någon stenhård kampanj att lobba in sitt kaffe på de flesta kaffeer i Stockholm, vet ej hur det är i resten av Sverige? Är det en prisfråga eller är kaffet så bra? Jag har köpt alla deras espresso blandningar men tycker inte riktigt att deras kaffe håller måttet, det kan även vara mig det är fel på ;) Vad tycker ni om Monterivas Espresso blandningar? Själv kör jag nu Mauro De Luxe och smaken är förträffligt god, rund och fin, smakar som kaffe doftar.


Vore kul att få lite diskussion kring detta......


Ha de gött
Mike
 

ficklampa

Well-known member
vet inte riktigt vad jag ska säga heller.
det är helt otroligt, finns några som kör lavazza och svart kaffe kör illy.
 

Thomas

Well-known member
Tja, kan det ha något att göra med att de flesta cafeér inte värdesätter kvalitet i första hand, utan snarare pris och leveranssäkerhet?

Som jag förstått det har Monteriva nischat in sig med Hygglig kvalitet, bra service och säkra leveranser. låter rätt så bra tycker jag, om jag hade varit café-ägare.

/T
 

ficklampa

Well-known member
aajo jag tror att de har speciella cafepaket.
jag såg föresten en johan och nyströmskåpbil utanför mitt hem häromdan.
den stod utanför petsound på skånegatan.
 

kaleii

Well-known member
Jag kör med Vallebella sedan flera månader tillbaka. Det är väldigt hög kvalitet på kaffet utan att det behöver kosta 200 kronor i månaden. Det blir typ 2 kg per månad här hemma, så det blir en rätt rejäl prisskillnad. Jag har inga klagomål.

På kaféer provar jag hellre andra smaker, mycket för att det är spännande att testa nya sorter. För hemmabruk ser jag dock inga som helst problem med att köra det.
 

ficklampa

Well-known member
hur bäst göra för att vallabellan ska komma till sin rätt?
några tips/riktlinjer?
jag får väldigt tunn crema även fast tiden stämmer någorlunda.
 

zix

Well-known member
ficklampa, du kan eventuellt ha för hög temperatur. Du har två av kännetecknen för espresso gjord med för hög temperatur: besk smak, liten crema.
(Egentligen brukar väl smaken beskrivas som "bitter" när man har för hög temperatur, men jag kan tycka att det är svårt att känna skillnad mellan besk och bitter, och ibland blandar jag ihop dem.)
Med lite bakvänd temperatursurfning borde du kunna pröva detta - att du väntar tills dess värmaren slår på (då är ju temperaturen som lägst) och gör kaffet precis då borde ge dig en lägre temperatur.
 

mag

Well-known member
De bra shots med Marche jag fått fram är ganska kärva, inte alls dåliga men heller inte några särskilda höjdare. Vet inte exakt hur jag skulle karaktärisera smaken, men kanske lite bränd, alls inte söt, men ganska lång och ... kanske lite jordig. Men god. Passar nog bra efter en mild middag som behöver en tuffare avrundning.
Det som är kul med denna blandning är den fantastiska crema man får, se nedan. Dock tenderar den att lägga sig rätt snabbt, vilket kan vara ett problem om man vill göra ngt mjölkbaserat och inte har hx, resultaten kan bli (visuellt) rätt nedslående om creman lagt sig för mkt.
 

niad

Well-known member
Köpte Tamper av dem och fick med två kilo kaffe till det facila priset av dryga 600 spänn. Conquesta var ok men inte mer men Marche var en hit. Så är jag också tokig i blandningar med mycket robusta.

Skall köpa tamper till min La Pavoni också och kolla om jag kan få två kilo Marche i paketet istället det blir en hit på den maskinen där jag gör mest enkla.
 

ficklampa

Well-known member
den var väldigt....söt den jag fick till just.
en kort dubbel som efter någon minut när den svalnat bara kan beskrivas som söt.
det är svårt iom att mankan inte gå så mycket efter hur det smakar utan mera efter...var på tungan det "känns".
det är inte sånna smaker som man förknippar med det som sötma=socker, utan mer att det liksom kittlar rätt på tungan=)
 

Moka

Member
Monteriva påminner om ett espressofranchise. Kaféerna binder upp sig till ett märke och får i gengäld all utrustning (inkl espressomaskiner) till ett rabatterat pris. Den är en tragisk utveckling. Monterivakaffet är långtifrån gott. Alldeles för mycket robusta. Men robusta är ju en billig böna, så man förstår logiken eftersom de flesta kaffedrickare inte bryr sig om vad de dricker utan att de dricker, och att det syns att de dricker.
 
Topp