Många nya Silviaägare i höst

johey

Well-known member
Det verkar inte som att jag är speciellt ensam här på forumet om att ha köpt en Rancilio Silvia i höst. Dessutom verkar det som att de flesta som skaffat sig en sådan nu har gjort det som sin första "riktiga" maskin. Är det en slump, eller beror det på något, och i så fall vad?

När jag blev medlem här i våras var det för att jag ville få veta hur jag skulle göra för att få till espresso lika bra hemma som på kaféer. Min dåvarande utrustning var en begagnad Krups jag fått av min kusin. Det tog inte lång tid för mig att inse att det var i min maskin problemet låg.

Uppgraderingstankar uppstod och var en av mina få motivatorer till att slita med sommarjobbet. När det nu äntligen blev höst gjorde jag slag i saken. Men varför valde jag just Silvian? Jo, valet var till 100 procent grundat på åsikter och motiveringar jag läst mig till här på forumet. Jag hade aldrig sett en Silvia i annat format än JPEG när jag beställde henne från Italien. Det skulle jag aldrig ha gjort om jag inte varit säker på att det var rätt val.

Är det på liknande grunder ni andra nya Silviaägare skaffat era maskiner? Är det Riktigtkaffes förtjänst, eller finns det annat som spelar in? Inte världens viktigaste fråga kanske, men jag tycker ändå det kan vara kul att se era motiveringar till valet av just Rancilio Silvia. :)
 

Bjarne

Well-known member
Jag köpte min Rancilio Silvia i butik (Lagamati i Stockholm) delvis baserat på åsikter från detta forum. Det var butiksägarna som nämnde Coffegeek som ett ställe att läsa in sig på maskinen, men efter lite Googlande dör RiktigtKaffe.se upp och där fastnade jag en stund.

Först var jag egentligen på jakt efter en Isomac Gaida och tyckte att den prislappen passade mig bra, men ju mer man läser desto tydigare blir det vilket råmaterial som Silvian består av och förtroendet ökar.

Personalen på Lagamati är väldigt kunnig och utför dessutom service på dessa maskiner. Detta känns tryggt då maskinen betingar ett ordentligt pris. (Jämfört med min gamla C3 så är det 5-faldigt)

Eftersom jag är tekniknörd i övrigt (pulat med elektronik sen 7 års ålder och nu IT-konsult för webben) så vill jag ha funktion parallellt med design. Min flickvän (webbdesigner/konsult) går väl främst på utseendet i köket, men är ändå väldigt kräsen med smak o kvalité. Båda tog vi en Barista Baskurs för att få en ordentlig start. Hade säkert kunnat få den kunskapen annorstädes billligare, men det tar längre tid innan man kommit nå'n vart.

Härnäst letar jag en värdig kvarn till Silvian (Min upphottade Bosch/AEG/Petra-kvarn börjar låta ansträngd :shock: ) och letar även här efter åsikter från forumet, parallellt med att jag pillar på knappar och frågar ut personalen på Lagamati till dess magkänslan säger att det är dags att langa fram plånboken och gära slag i saken.

Hmmm..blev en väldans Lungo detta, men nu är pennan torr - lämnar äver till nästa vitnesmål ;-)
 

ficklampa

Well-known member
tja jag kände att jag ville ha något som kunde prestera bättre än familjens c3 cafe italia=P
kollade runt lite, hittade hit och en massa andra ställen som prisade maskinen.
köpte=)
 

zix

Well-known member
Det finns många bra kvarnar, bjarne, och minimoka, anfim (self eller best), macap (m4)/mc4) eller iberital (mc2 t.ex.) är kanske inte så dumma att titta närmare på. Till att börja med.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp