Hur klarar ni kaffet på jobbet

Kaiser

Well-known member
Efter att jag hade tröttnat på det förbannade automatkaffet löste jag mitt kaffeproblem på följande sätt. Tar man det lite lugnt så får man en fin moka. (Alla är väl utrustade med sin egna fysiksal)




Det var lite väl mekigt att slita fram brännare och trefot, så då löste jag allt med en nespresso. Faktiskt helt ok espresso. Men ibland så festar jag till med en moka.

 

majkeloak

Well-known member
Jag som gör tillräcklig uppståndelse med min vattenkokare i kontorslandskapet. Jag har ju ett trangia med gasol...Kanske inte helt OK med öppen eld, när man inte har förmånen att sitta i en fysiksal.

Hur långa får kaffepauserna vara egentligen??? :lol:

/Mikael
 

lupoo

Well-known member
Brännare och Moka 8)

Damn! Nu blev jag också sugen på en liten Nespressoapparat att ställa på skivbordet ;)
 

wesaft

Well-known member
Japp, idag slog jag till, köpte en Nespresso d90 från Kaffemaskinen.
Nespresso kör sin 400kr tillbaka kampanj nu 15 mars till 15 maj eller något i den stilen.
Nu slipper jag diska ur pressen :)
Men den låter rätt mycket, ska försöka djuddämpa den på något sätt.
 

knasper

Well-known member
wesaft: seriös rescension av nespresso (billigaste/minstaste?) önskas! Tänkte själv göra samma sak, det blir väl under 1000-lappen med returen och sedan kostar varje dos 3 kr? Vilken av kaffesorterna är bäst?

Har precis i dag satt upp mina gamla grejer (gamla Krups-trotjänaren och kasskvarnen Bosch) i ett skrymsle på jobbet. Med förmånen att få ta sina egna raster kan det nog komma att bli många turer:D Finns nog dom som redan tycker att jag är ett UFO och om man frivilligt går och mekar 5 min för några stackars beska droppar när man bara behöver trycka på Selectaknappen, hur är man då skapt :unsure:

Nåväl, tack vare resa på fm han jag bara med 2 dubbla innan jag kom hem till Silvia. Det var nog bästa arbetsdagen i mannaminne :D ;)
 

Zeepuul

New member
En hederlig bryggare från Philips som till sammans med färdigmalet Gevalia i olika smaker fungerar hyffsat, men några gånger i veckan glider jag ner till något av de lokala kaffe haken kring Odenplan o köper mig en riktigt istället.
 

frX

Well-known member


Som chefen köpte för 3600kr... När jag promptade på en beg. Gaggia Titanium för ca 4000kr :(

Jag tror inte att Saeco maskinen kan gör gott kaffe överhuvudtaget, jag har testat med De Luxe, Bella och billigt kaffe från ICA och allting smakar bara surt blask! Men chefen säger att det är det godaste kaffe han har druckit :lol:

Tur att man bor 5 min gångväg från jobbet :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Minska malningsgraden och öka dosen, om det finns en sån ratt, så blir det hyffsat i en sån också. Välj gärna ett robustigare kaffe också.
 

frX

Well-known member
Minska malningsgraden och öka dosen, om det finns en sån ratt, så blir det hyffsat i en sån också. Välj gärna ett robustigare kaffe också.

Testat med det, men då kommer det inget kaffe alls :lol: Bomstopp!
Ligger precis ovanför det magiska strecket men jag tycker inte att det blir speciellt bra ändå, surt och blaskigt.
Hua :nowink:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Minst en gång i veckan. Är den ren och fin smakar det bättre och det blir inte så påfrestande på mekaniken. Intorkat kaffe/sump är inte gott..
På den tiden jag hade en helautomat, Saeco, spolade jag av den varje dag och hade aldrig några problem. Däremot krävs lite kraftigare kaffebönor.
 

frX

Well-known member
Jisses :) Trodde inte det var så kritiskt moment i rengöringen, så det får jag testa! Men hur sjutton får jag rengjort den då? Bara en massa svart plast.
 

[SH]

Well-known member
Helautomatisk Seco - den presterar bästa jobbkaffet som någon av mina arbetsgivare tillhandahålit hittills.
 

lupoo

Well-known member
Japp, idag slog jag till, köpte en Nespresso d90 från Kaffemaskinen.
Nespresso kör sin 400kr tillbaka kampanj nu 15 mars till 15 maj eller något i den stilen.
Nu slipper jag diska ur pressen :)
Men den låter rätt mycket, ska försöka djuddämpa den på något sätt.
Nu vill vi höra hur det går med Nespresson!!! Har tröttnat på att diska ur presskannan jag med. Har åter sugits ner i det sura "bryggträsket" på jobbet. Behöver inspiration, motivation för att åter orka ställa mig på barikaderna och kämpa för ett RiktigtKaffe på jobbet!!!
 

niad

Well-known member
Jag kan ju svara för egen del då jag har en D90 också på jobbet. Jag och polaren Kim som sitter bredvid använder den för ca. 5 till 10 shots om dagen och den har presterat oklanderligt hela tiden. Vi kör mest med de starkaste sorterna där "ristretto" och "Arpeggio" har blivit favoriterna. Köpte nu senast ett par rör av deras senaste Limited Edition Blend och blev glatt överraskad, mycket gott. Jag känner fortfarande att en Nespressomaskin var ett superbra val för mig för att få bra kaffe på jobbet.
 

andcar

Well-known member
Nu har jag äntligen lyckats få med mig några fler och kan lägga en beställning på en Nespresso till jobbet!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp