Hur klarar ni kaffet på jobbet

DS

Well-known member
Med en sån här på skrivbordet, men den kanske ryker efter dagens skyddsrond.
- Brandfara?!
- Idioter!

Vi får se hur det utvecklar sig...
 

MTR

Well-known member
Jag kör en Skerton-kvarn+porslinfilter eller aeropress på jobbet. Funkar riktigt bra och kaffet är väldigt uppskattat bland kollegorna.
 

hne

Well-known member
Efter att jag spytt galla över kaffet vi har här på jobbet så gick jag och tittade vad för maskin det egentligen är som står här. Det visade sig att det är en Jura x 7 (ingen aning om den är bra). Namnet Jura och x 7 fick mig ändå att dra fram manualen, för nog sjutton borde denna maskinen kunna leverera en ok. espresso (och latte).
Efter en snabb introduktion av menysystemet så gav jag mig på att tweaka den. Styrkorna på Espresso, Cappuccino, Latte, 2 x Espresso var inställda på mittemellan-styrka. När jag var klar med maskinen så står de olika dryckerna nu inställda på närmare max (80% kanske). Jag drog även ner mängden vatten och upp med temperaturen. Nu jäklar rinner det en dryck ur maskinen som verkligen kan liknas vid en espresso.
Nu ska jag hämta hem 1 liter baristamjölk på lunchen, sen ska det tränas latteart :D

Jag har försökt tweaka en X9 på jobbet, men blir inte riktigt nöjd med resultatet. Värmen står sedan tidigare på "high" (ja, jättefånigt!), och vattenmängden på 35ml. Jag vill inte ställa om det till något sämre. Jag har provat ändra malningsgraden till det absolut finaste (både vid hopper och i menyvalet för espresso), men märker knappt någon skillnad och börjar därför misstänka att malningen halkar efter.

Espressoblandningen (J&N Isola) bör det inte vara något fel på, jag mixtrade efter öppnandet av ny påse.

Det går dricka den snälla vätska som kommer ur piparna, men efter att ha kommit underfund med hur man gör BRA espresso på en hemmamaskin känner jag mig lite kluven till att fortsätta med Juren/Jurorna på jobbet...
 

Pediatrik

Well-known member
Tänkte börja "nytt" liv till hösten och köra Wilfa-kvarn + 3-kopps press på jobbet. Är det någon skillnad, utöver den estetiska, mellan Bodums olika modeller tex Kenya, Brazil eller Chambord?
 

eriwet

Active member
Kaffesituationen på jobbet är minst sagt ok. Sedan tidigare finns en riktigt bra bryggare (Moccamaster) och en Jura helautomat av för mig obekant modell. Numera finns även en Silvia och en Rocky som jag har fixat för att vi ska använda till diverse "övningar" med kunder. Mellan kundeventen så funkar de bra för oss på kontoret :)
 

danwi

Well-known member
Tänkte börja "nytt" liv till hösten och köra Wilfa-kvarn + 3-kopps press på jobbet. Är det någon skillnad, utöver den estetiska, mellan Bodums olika modeller tex Kenya, Brazil eller Chambord?

Nej, det är samma prylar på insidan av glaset. Jag kör med Kenya mestadels för att den är billigare (och dessutom fullt tillräckligt snygg för min smak).

På jobbet har jag numera Hario Skerton, Bodum Kenya (3-koppars), en Aeropress samt en "knarkvåg".
 
Senast ändrad:

Pediatrik

Well-known member
Tack danwi, det var vad jag misstänkte! Har Clas i sjön måntro knarkvågar eller är det mer suspekta siter på nätet som gäller?!
 

danwi

Well-known member
Jag har flera knarkvågar köpta från en ebay-krängare. 1 kg med 0,1 g upplösning är vad jag använder till kaffet. Tillräcklig kapacitet (för att kunna ställa portafiltret eller en kanna på om man vill) och tillräcklig upplösning. Finare upplösning behövs inte, då blir man bara nervös över att aldrig få till "exakt" rätt vikt :)

Vågen jag har ser ut som denna, fast jag köpte den av någon annan säljare. Jag tror den kostade runt $8 inkl frakt :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp