Rengöra

nikke

Well-known member
Hej

Nu börjar det bli dax att rengöna min kvarn, men jag har ingen aning om hur man gör.

Nån som vet hur man rengör en Mazzer mini ? :)
 

Jemo

Well-known member
jag skulle också uppskatta lite enkla instruktioner från någon som har skruvat isär sin kvarn (jag har en M203). det ser ju rätt enkelt ut, men precis som nikke skriver så vill man ju akta sig för att börja pilla och sen helt plötsligt stå där med delarna utspridda över bordet utan att veta hur man går vidare. jag såg på coffeegeek att det fanns en guide för hur man rengjorde sin rocky (http://www.coffeegeek.com/guides/cleanrocky). kanske de mest erfarna/våghalsiga/ambitiösa kan göra motsvarande för de vanligaste kvarnarna på detta forum. eller kanske bara en verbal beskrivning: vilka skruvar ska man börja lossa? finns några obehagliga överraskningar på vägen? är det något speciellt man måste tänka på (t ex vilket läge den eller den markeringen var i när man började pilla osv)?

och en annan fråga: hur ofta bör man göra ordentligt rent? en gång om året? oftare?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Två stora skruvar som håller fast delen med vredet på; Bort. Två små stoppskruvar på kragen; Bort. Klart. Gänga av övre delen och gör rent, sätt ihop igen.
 

johey

Well-known member
hur ofta bör man göra ordentligt rent? en gång om året? oftare?

Oftare, skulle jag säga. Om det får gå tre veckor mellan mina rengöringar tycker jag att jag är slarvig. Jag försöker göra det en gång varje till varannan vecka. Brukar ta det samtidigt som jag rengör espressomaskinen grundligt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp