Stockholm Tvålpalatset espresso, St. Paulsgatan 29

kaleii

Well-known member
Igår upptäckte jag denna lilla espressobar som ligger precis runt hörnet från mitt jobb. Stället öppnade för knappt två veckor sedan, och drivs av en pratglad och väldigt trevlig kille vid namn Oskar. Målsättningen är att bli den bästa espressobaren på söder, och jag kan i alla fall säga att förutsättningarna finns där.

Han har en etiopisk böna (från en av killarna från beige-landslaget tror jag att det var) som smakar väldigt friskt och som är rätt mjuk i smaken. Kan kolla upp exakt vad det var för böna senare.

En enkel kostar 10 kronor, en dubbel 15. Cappuccino och Cafè latte kostar 20 pix.

Det finns en del småsaker som inte är hundraprocentiga ännu, men det har som sagt bara varit öppet en kort stund, så det känns inte så allvarligt. Jag tänker i alla fall försöka stödja det här så gott jag kan. Har ni vägarna förbi Mariatorget så rekommenderar jag att ni tar en snabb vända in här. Öppettiderna är 8-16, så det passar mig alldeles utmärkt.
 

lil-oskar

Member
Hej, första inlägget på sidan

Hej alla, jag oskar har Tvålpalatset Espresso, helt otroligt bra sida.
Som sagt så är jag helt nyöppnad så alla tips och ideér är välkommna.
Min målsättning är att skapa Söders bästa EspressoBar, hjälp mig forma den till det vi vill.

Hoppas ni vill titta förbi min bar, jag bjuder på Biscotti till Kaffet för alla som är medlemmar, :D


MVH Oskar
www.tvalpalatset.se
 

mag

Well-known member
Trevligt, jag skall försöka passera imorgon bitti, det ligger perfekt halvvägs till jobbet från mig!
 

Marv

Well-known member
Re: Hej, första inlägget på sidan

lil-oskar sa:
Hej alla, jag oskar har Tvålpalatset Espresso, helt otroligt bra sida.
Som sagt så är jag helt nyöppnad så alla tips och ideér är välkommna.
Min målsättning är att skapa Söders bästa EspressoBar, hjälp mig forma den till det vi vill.

Hoppas ni vill titta förbi min bar, jag bjuder på Biscotti till Kaffet för alla som är medlemmar, :D


MVH Oskar
www.tvalpalatset.se

Roligt att fler och fler barägare kommer till riktigt kaffe forumet !
jag vill bara önska dig lycka till ....och välkommen... :D
 

ficklampa

Well-known member
väldigt avtändande att hemsidan inte fungerar...
ska försöka ta mig förbi där innan träningen på fredag, vad är adressen?
 

lil-oskar

Member
Vilket väder...

Ny morgon, nya Latte.
Spelade skivor på SödersHjärta igår käll, tur att kaffet alltid finns nära. =)Bra morgon, en hel del nya drop in kunder.

välkommna
MVH Oskar
 

Xander

New member
Grymt härligt att det öppnat en kaffebar där ägaren visar så mycket kärlek för kaffet.

Var förbi första gången i måndags och har inte kunnat hålla mig ifrån att besöka stället varje dag sen dess. Kaffet smakar onekligen friskt och är mjukt och lent när det rinner nerför gomen, bra priser med.

Dock skulle man kunna önska lite längre öppettider då det för en Maratorgskille som mig skulle vara mysigt att kunna ta sig en kopp öven på kvällarna.
 
Killen som hittade rätt BÖNA

Jag vill Börja med att gratulera Oscar till en underbar espressobar
med skön stämning och grym bra espresso böna. Jag fick chansen att träffa honom och hjälpa till att få fram den bästa Bladningen, aromerna och det perfekta handverket, killen har stor intresse för det han gör och kommer verkligen att lyckas. Under veckans slut kommer jag och Oscar ta en 3 timmars lång barista utbildning så att han kan få sin första Barista Diplom hängande brevid espresso maskinen.

Espresso bönan som vi tog fram heter FRAPINO STATUS den består av
75% av den finnaste etiopiska arabica bönan handblockad från en och samma buske, den bönan växer på en av etiopiens högsta berg
25% av den finnaste indiska rubusta bönan

Den är ljus rostad ungefär i 20min i 220 gradder
Len i smak med kraftigt karaktär
Passar grymt bra med eller utan mjölk. 8)
 

mag

Well-known member
Nyligen inkommen från trevligt besök på tvålpalatset - känner mig nu ganska säker på att Sosta får lite välbehövlig konkurrens på denna sida slussen.
Serverades en mycket god morgoncappuccuino, fin tydlig kaffesmak som gör mig mkt nyfiken på att prova bönan utan mjölk. Att få frågan om vatten tycker jag är ett pluspoäng. Lugn lokal, lite mer hemmakänsla än vad jag brukar förknippa med espressobar, men varför inte, tycker det kan finnas utrymme för lite andra format än den trånga ståbaren.
Helt klart ett ställe att återvända till!
 

ficklampa

Well-known member
haha, jag hörde om en förlägen kille som beställde en cappu tidigare idag=)
det var ett väldigt trevligt ställe...minst sagt.
går nog dit nästa fredag också.
grymt sköna fåtöljer till sidan om entren också=)
 

lil-oskar

Member
Espresso i Barcelona

Måndag morgon, Espresson sitter där den ska.
I veckan har vi en stor konst och skulptur utställning på Tvålpalatset, alla välkommna.

Annars måste jag på torsda åka till Barcelona och hälsa på Ronaldinho o co. Är det någon som vart där och kan tipsa om några fina Espresso hak?


MVH Oskar
www.tvalpalatset.se
 

mumrik

Well-known member
Hej Oskar.
Jag var inne för nån dag sen och drog en kaffe.
Hoppas du har målsättningen kvar att bli bäst på söder, för du har förutsättningarna med läget.
Kaffet var inte bra på något sätt. Hoppas att du har målet att ha bra kaffe också för jag tror du har förutsättningarna med din öppenhet.
Tips till dig (i all välmening): Fortsätt vara öppen, prova dig fram.Prova så mycket du kan och bilda en egen uppfattning. Skippa folk som utnyttjar dig. Glöm diplom och certifieringar-dom gör dig inte till nån bra barista.
Ett ställe som ditt behövs för dom som trivs på maria och dom behöver inte ett nytt alternativ till seven eleven.
 
Svar till mumrik

Om du är så duktig på att döma oscars espressobladning så får du Ta i lite mer...
För att du verkar ha slösat en hel del pengar på 7 eleven...
Om man vill ha kvalité så ska man besöka riktiga espresso barer
och inte något annat och varför oscar öppnade just där är för att han vill bli bäst på söder när det gäller espresso...
Den bladningen han maler på sin kvarn är framtagen av mäniskor med stor kaffekunskap och inte av lekmän...
Du som verkar vara lekman inom kaffetdrickandet kan söka dig till en espresso bar som är drivs av lekmän och är till för lekmän...
 

ristretto

Active member
Ok, lite sårade känslor där kanske?

I vilket fall som helst så är det kanske bättre att ta reda på vad någon tycker är problemet innan man attackerar dem personligen. Får dock hålla med om att då man kritiserar en produkt bör man redogöra för vad som var felet; var det blandningen, hantverket, maskininställningar, för varmt, beskt, bittert?

Vad det gäller diplom och certifieringar så håller jag med mumrik; de tillför inte någonting.

PS. Jag är INGEN lekman på kaffe.
 

kaleii

Well-known member
Ah, jag var själv där i fredags... men då jobbade inte oskar utan hans bror. Resultatet blev rätt dålig service (han hade en kompis tog upp hela bardisken) och dåligt gjort kaffe. Ingen flushning, vilket medförde ett skållhett , bränt och smaklöst kaffe.

Jag fick dock höra att han kommer tillbaka i veckan, så då tordes det vara bättre.

Sen så tycker jag att tråden börjar bli rätt trist nu när "Certifierad Barista" (ägaren av Frapinos, tillika leverantören av bönorna) börjar sprida dålig stämning.
 

mumrik

Well-known member
Ingen crema, gammal sur arom, lång, alldeles för het, bittersur eftersmak, skitig. Så var det den dagen.
Ingenting som inte kan åtgärdas i framtiden. Bara att ta nya tag! Finns ju potensial i lokalen och det andra kan man lära sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp