Kaffekvarn igen!

andersha81

New member
Hej!
Är en amatör i esspresovärlden, och skulle behöva lite bra råd. I sommras köpte jag en kaffekvarn med märket exido, trots att ni hade varnat för den.. blev som sagt inte nöjd heller utan är på jakt efteren ny.

Jag har tittat runt här på forumet och läst om kaffekvarnar, men känner mig ändå osäker på en prisvärd och bra modell.

Jag skulle vara mycket tacksam med lite konkreta förslag på bra kvarnar mellan ca 1000 till 2000 kr. Om jag har förstått det rätt är Kvarn Solis, som finns att köpa på tex Zoegas hemsida ett prisvärt och bra val. Isomac har också en kvarn som jag har tittat lite på (Isomac Macinino prof inox), men den har fått en del kritik på forumet. Dock har jag inte hittat någonstans hur bra den maler. Jag vill ha en kvarn som kan mala så pass fint så man kan göra en bra esspreso.

Tacksam om ni hjälper mig
 

Molarin

Well-known member
Tänj lite på budgeten och en ny värld öppnar sig!

Minimoka M203/M205 och Quickmill Apollo finns för 2500:- och är erkänt kompetenta maskiner.
 
...eller köp en från http://www.kaffeezentrale.de/ Har beställt en minimoka 203 därifrån. Maskinen kostar 149 + 22 euro i frakt. De har sagt att den ska komma på typ måndag, tisdag. Återkommer när den anländer så får du veta om det var ett bra köp. Kan tilläggas att man betalar via deras konto, vilket gör att leveransen drar ut på tiden. Betalade i måndags så man får väll räkna med en veckas leveranstid.
/Oscar

(För övrigt första inlägget här på forumet, rock´n´roll)
 

andersha81

New member
Tack för tipsen!
Antar att ni har rätt, det är väl lika bra att satsa på nått ordentligt när man ändå är igång för att slippa bli besviken igen. Blev också väldigt sugen på att beställa en minimoka 203 från kaffeezentrale.de, så jag väntar med spänning på att få veta om det fungerat bra att handla där ifrån.

/Anders
 

Johan

Well-known member
Hmm, beställde en M203 i helgen också, vi får se hur lång tid Kaffeezentrale tar på sig att leverea...

:)

--Johan
 

MiC

Well-known member
Det är ju egentligen ingen hemlighet, speciellt inte när man har läst runt lite. Satsar man lite extra pengar så blir det bra. (Usch, hatar egentligen sådana här inlägg ;))

Jag köpte mig en Minimoka M203 igår och packade upp den, hällde i lite mumsiga bönor och malde på i enkelfiltret (som jag har haft stora bekymmer att få bra resultat med innan) pressade i med den nyinköpta Tampern och gjorde en perfekt espresso på första försöket. Extraktionstid, utseende och smak blev utmärkt. Pucken blev torr och hel.
Fungerade riktigt fint imorse också.

Måste säga att jag är mer än nöjd. :)
 
Nu har jag fått min kvarn och har gjort tre dubblar. Alla med gott resultat, den sista mätte jag till 22 s, så det får väll räknas som godkänt. Maskinen var i gott skick sånär som på plastbehållaren (där man häller i bönorna) som var lite skavd. Får väll maila och höra om man kan få en ny, men lite skit får man väll räkna med när man beställer från tyskland. Leveransen och kontakten med Kaffe Zentrale får väll knapt godkänt. Mailade först och frågade lite allmänt, då fick jag svar direkt. Sen mailade jag lite bökiga frågor efter jag beställt, då fick jag inget svar alls. Dom svarade iaf på telefon. Leveransen tog lite över en vecka och det är väll sådär. Det som drog ut på tiden var att man behövde göra utlandsbetalning samt att paketet kom med posten.
Annars kan jag tipsa om espressocoffeeshop.com. Ifrån dem fick jag min maskin inom ett dygn, det kallar jag service.
 

YocaL

Well-known member
Kul! Vi fick maskinen samma dag, däremot har jag inte hunnit testa den än,
blir ett fall för kvällen. :D

Men jag håller helt o hållet med dig gällande mailkontakten,
lite omständigt var det. Men med tanke på priset får man väl va nöjd. :)

Nu till den viktigast frågan, hade de slängt i godis i ditt paket med?? :D

LöfbergsLila:) sa:
Nu har jag fått min kvarn och har gjort tre dubblar. Alla med gott resultat, den sista mätte jag till 22 s, så det får väll räknas som godkänt. Maskinen var i gott skick sånär som på plastbehållaren (där man häller i bönorna) som var lite skavd. Får väll maila och höra om man kan få en ny, men lite skit får man väll räkna med när man beställer från tyskland. Leveransen och kontakten med Kaffe Zentrale får väll knapt godkänt. Mailade först och frågade lite allmänt, då fick jag svar direkt. Sen mailade jag lite bökiga frågor efter jag beställt, då fick jag inget svar alls. Dom svarade iaf på telefon. Leveransen tog lite över en vecka och det är väll sådär. Det som drog ut på tiden var att man behövde göra utlandsbetalning samt att paketet kom med posten.
Annars kan jag tipsa om espressocoffeeshop.com. Ifrån dem fick jag min maskin inom ett dygn, det kallar jag service.
 
Haha... visst var det en trevlig gest, fina karameller med kaffesmak :D Sen fick jag en bonus också, en påse chokladpulver. Oh My Gush!! Vad skulle jag ta mig till. Öppna min nya påse de Luxe och börja mala, eller micra en kopp vatten och blanda med det finaste chokopulver.
Det blev det senare med en fin karamell... eller för att citera Borat "NOT"
 

YocaL

Well-known member
Vaaaaaaaaa??
Jag fick verkligen inget chokladpulver, nä nu rackarns ska jag ringa
o skälla ut dom! Skandal! 8)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp