Rostningskurs i Göteborg!!

selanderm

Well-known member
Jajjamensan, då har man varit på rostningskursen:
"Espresso plus - KAFFET, BLANDNINGEN & ROSTNINGEN"
på Kahls i Göteborg och nu är man 400 kr fattigare och kan inte somna eftersom man inte spottar ut kaffe :shock:
Inte ens ett franskrostat Yirgacheff (jaja det kanske inte stavas så men ni vet vilket jag menar)

Vi var en 6-7 pers och det var en skönt avslappnad stämning med mkt humor, det fanns inga dumma frågor och Torkel va en go gubbe!
Det började soft med en liten powerpointpresentation, det berättades historia, det visades kaffeplantor, bär, kärna som delades till två bönor, förklarades skillnader i Coffea Liberica, Arabica och en som jag redan glömt och Robusta, gällandes smak, koffeinhalt, skörd kg/ha, smakelement, odlingsförhållanden, sjukdomsresistens, rostvarianter, rostningsprofiler, bönbrokers, decafprocesser osv.
Intressant... Definitivt! mkt information JA!

Sedan bar det av in i ett litet rum som uteslutande användes för rostning och smakprovning(koppning), fyllt med grejor från 1911 -> nu, gröna bönor i småpåsar overallt, alltifrån pyttesmå till bönor som cashewnötter(nästan).
Vi rostade Yirgan i fem olika rostningar allt ifrån ljusmellanrost till franskrost, sedan malde vi lite av dem och gjorde en sk Brasiliansknågonting av dem,

-10 g kaffe i kopp,
-på med kokande vatten,
-vänta x min,
-ta bort kaffe från ytan,
-vänta x antal min (svalna),
-smaka på alla 5 varianterna en efter en med typ såsslev...
-spotta ut (fet chans :roll: )

Väntade tills alla smakat alla koppar, sedan diskutera, så alla fick tänka själva utan påverkan.

Sjukt kul att först dricka ngt som påminde om te, och följa dess väg via gott kaffe till något som får mig att tänka på grillkol.
Smaken och baken, men Yirgan mådde bäst precis efter första "cracken".
(iaf som kaffekaffe)

Sedan gick vi upp en våning med mellanrostarna och franskrosten, nu skulle det göras Espresso!

Fram med en Mazzer Automatic och en 3 grupps Brasilia och så extraherade Torkel fram smakprover av alla och jag konstaterade att Yirgan skulle vara lite mer rostad än den tidigare favoriten för att riktigt göra sig som espresso.

Efter det så ställde han fram 5 olika sorter Kenya AA, Monsun Malabar, Fazenda Recreio, Cibao Altura, en till men namnet fastnade inte.
Vissa gjorde han en blend av men Cibaon drack vi ren eller som macchiatos. Vi fick leka själva med maskinerna och det var skitkul.

Kul, informativt, lärorikt, men framförallt trevligt.
Kan rekommenderas om man vill se, fråga, lukta, smaka, känna istället för att läsa!

Sweet beans på er, nu skall jag sova.... :roll:

//m
 

lupoo

Well-known member
Tack för denna entusiastiska rapport från denna träff. Blir ju ruggit sugen på att gå på detta och får försöka "få till det" med att få det att passa med allt annat i livet [suck!] Får jobba på det.
Tack igen det var inspirerande läsning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp