Kan Malmöborna så kan väl vi!!! Hemmaträffar alltså!!

Dante

Well-known member
Eller det kanske redan existerar??? Annars så bör väl vi också i Stockholmstrakten försöka att anordna lite kaffeträffar typ hemma hos. Är någon för eller emot eller som sagt existerar det redan kanske??? :D
 

mag

Well-known member
Jodå, det låter ju kul! Nån som har en bra maskin+kvarn som tål lite hårdkörning? Kanske stort kök därtill?
Själv har jag ju "bara" en silvia, dock en m-203 på ingång...
 

kaleii

Well-known member
Låter väldigt trevligt. Jag har visserligen en Giotto och en M-203, men vårt kök är lite väl litet just nu, samt att vi håller på att förbereda oss inför vår kommande flytt. Men jag hänger gärna på hemma hos någon annan :)
 

mag

Well-known member
Jaha, inga fler intressenter?
Blir det inte för många till kanske man kan vara hemma i mitt kök . Det är inte jättestort men har en ganska stor rostfri bänk (lite kaffebarskänsla). Dock kanske det behövs lite mer maskinkraft, men nån bilburen kanske har möjlighet att ta med sig en...?
 

mag

Well-known member
grymt! kan inte nu till helgen men kanske nästa? dvs 2 eller 3 dec, för det borde väl vara en helg, annars kan man ju säga adjö till nattsömnen :)
 

majkeloak

Well-known member
Jag kan också tänka mig att vara med på ett hörn nästa helg.
Jag kan i alla fall bidra med en kvarn och kaffe. I och för sig är min modifierade C3:a lätt att ta med på bussen, men... jag tror inte att den tillför så mycket.

Vem vet, kanske hinner jag uppgradera till nästa helg 8)
I annat fall inträffar det garanterat under veckan efter... ;)

/Mikael
 

Bjarne

Well-known member
Jag är gärna med på en träff och lite över-axeln-glutt på varandras hantverk. Med text-guider kommer man långt, men...

Har dock lite fullt närmaste helgerna med renovering av lägenhet men efter det vill jag lägga mer tid på hantverket o komma igång. + Juletid är ju mystiden på året. Vad bättre än att man gemensamt myser medan Silvia "gurglar & pyser" [GNU/GPL julerim]
 

mag

Well-known member
Då har det blivit dags!
På söndag den 3/12 vid 13 o framåt blir det lite hemma-jam i mitt måttligt stora kök (bor vid Högalidskyrkan på söder). Blir vi inte fler än de som uttryckt intresse hittills tror jag alla får plats att leka i tur o ordning.
Vonthor har utlovat förstärkning på maskinsidan, annars finns även en till silvia+rocky vägg i vägg hos grannen :) så jag tror vi klarar oss på den punkten.
Däremot får man gärna bidra med lite mjukvara. Har lite bönor hemma (Marche, Conquesta, Danesi oro, Mehari) men ser fram emot kanske ett blindtest med lite olika sorter!
Skicka ett PM så jag vet vilka som kommer, så får ni adress, portkod och nödtelefonnr tillbaka.
Välkomna!
 

treefinger

Well-known member
Låter trevligt, det är ju inte såå långt från Uppsala heller.

Visst ligger Akkurat på söder? Stockholms trevligaste ölställe, kan ju vara en värdig avslutning om inte annat :D
 

mag

Well-known member
Jo... det stämmer nog. Har inte varit där faktiskt men innanmätet kanske är bättre än den inte så lockande utsidan...?! Belgiskt öl är ju schysst.

Men kom du förbi om du kan- vi får en bra maskin att leka med! O schyssta bönor hoppas jag.
 

majkeloak

Well-known member
Jag har varit på accurat, rätt trångt och mysigt. Var dock där på whiskyprovning, så det blev endast någon enstaka öl efteråt.. och det var rätt länge sedan.

Som jag minns det var det många spännande fat i kylar bakom baren,
På väggarna glasskåp fulla med flaskor gamla årgångsöl eller nåt, läckert!


Tar med mig två kaffeblandningar, får kanske shoppa upp mig på ytterligare någon variant till helgen.
Med många kaffesorter är det väl bra med en kvarn till, skall bli spännande att se hur min Quickmill står sig i konkurransen...


/mikael
 

treefinger

Well-known member
Så, nu verkar det riggat. Jag anmäler mig, tänkte att man kunde ju kombinera nytta med nöje. Systembolaget får ju in decembernyheterna på måndag, systemet på regeringsgatan får exklusivt några väldigt intressanta nyheter, så då kan det ju vara värt att hänga på låset dagen efter kaffe-jammandet.

Nu vet jag inte vad i denna "nytta" som inte heller ger nöje, men hur som helst så kommer jag :)
 

Rozzo

Well-known member
Tack för idag grabbar!
Det var vekligen skoj att träffa andra nördar och testa lite olika bönor :lol:
 

von Thor

Kaffevision
Tack grabbar! Nu är även Stockholm med på hemma-jam kartan. Maskinerna för dagen var: Quickmill vetrano, Rancilio Silvia, Mazzer mini, Macap M4 och en Minimoka M-203. På kaffesidan blev det Monsun Malabar, Etiopisk Harrar, Passalacqua Mehari, la Bomba, DeSica Monteriva Marche och Palombini supercrema. Så här i efterhand tycker jag det va lite för många sorter då det inte blev så mycket kvar efter att kvarnen blivit inställd. Nästa gång får det bli färre sorter och mer av varje. Hoppas vi får se kaleii, bjarne och treefinger nästa gång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp