Hur länge kör ni med en kaffesort innan ni byter till en ny?

Hur länge kör ni med en kaffesort innan ni byter till en ny?

  • 1 månad

    Röster: 0 0.0%
  • 3 månader

    Röster: 0 0.0%
  • 6 månader

    Röster: 0 0.0%
  • Aldrig - jag har hittat min favorit !

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    1

Marv

Well-known member
Hur länge kör ni med en kaffesort innan ni byter till en ny, eller har ni hittat er favorit som ni håller fast vid ?
 

treefinger

Well-known member
Brukar byta rätt fort, mest för att jag är så pass dåligt bevandrad i olika typer av bönor att jag tycker det är skoj, för allmänbildnings skull, att testa olika. Köper 250g av en viss sort åt gången. Brukar jag ha gjort av med på en vecka ungefär. Blir väl ungefär 3-5 dubbla om dagen, (2-3 till mig, och resterande till besökare eller gumman).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Aldrig, jag har hittat min favorit. Färskrostat! :)

Vilka bönor det sedan blir kan väl variera antar jag (har inte kommit så långt än), det beror på när bönorna är slut osv. Finns liksom ingen tidsram man kan sätta på det direkt... :?
 

lupoo

Well-known member
Är på upptäckfärd bland bönor, blandningar och rostningar. Provar 1 kg och ser vad det ger och sedan vidare till nästa för att sedan återvända lite till det som var bra.
Hoppas hitta något som kan bli "Hus-kaffe" någon gång. Men samtidigt är resan dit det mest intressanta och utvecklande. ;)
 
C

cj53x11

Guest
lupoo sa:
Är på upptäckfärd bland bönor, blandningar och rostningar. Provar 1 kg och ser vad det ger och sedan vidare till nästa för att sedan återvända lite till det som var bra.
Hoppas hitta något som kan bli "Hus-kaffe" någon gång. Men samtidigt är resan dit det mest intressanta och utvecklande. ;)

Instämmer till 100% med ovanstående talare! Bäst hittills under resan har nog Caffè Gioia (mörkbrun påse) varit. Just nu kör jag Universal Caffè Royal, när den är tömd väntar 1kg Mokaflor 80/20.
 

Nickeh

Well-known member
Har ett huskaffe men är inte alls främmande för att testa annat. Brukar alltid falla tillbaka på "klassikern" dock...
Men innan man smakat fler sorter så kan man ju inte säga om man har hittat det bästa :)
 

mb

Active member
Kör också med ett huskaffe, Musetti, som är billigt och bra. Mellan varje påse Musetti brukar det bli någon annan lite roligare sort. Den senaste tiden någon 250 grams påse från J&N, men ibland även något från Universal, Ionia eller Mauro.
 
Vi (min vacker fru och jag själv) går igenom ca 400 g kaffe varje vecka, och brukar köpa då 200g x 2 sorts kaffe varje vecka, 99% av tiden hos Fredrik på Frippes. Vi har några favoriter, men brukar varierar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp