Det här med vattenbehållare

Björn

Well-known member
Jag har en Krups, som jag är säker på att forummedlemmarna har alla möjliga invändnigar emot, men ett försonande drag hos den är att den har en vattenbehållare som medelst ett handtag enkelt går att lyfta ur maskinen.

Jag som arbetar på dagarna, och alltså i veckorna dricker högst en espresso om dagen, vill ändå ha friskt vatten i behållaren, och då är det praktiskt att det är så enkelt att fylla på och tömma den. För att ta en populär maskin, Gaggia Classic, så måste man ju i stort sett demontera halva apparaten för att kunna tömma vattenbehållaren (jag sade i stort sett :), vilket torde vara besvärligt när man vill göra det ofta. Jag hör dock sällan Gaggiaägare beklaga sig över detta.

Hur är övrigas syn på denna fråga? Biter ni ihop och tager besväret? Eller tömmer ni inte ut det gamla vattnet. Direktanslutning är förstås nirvana, men det är det ju inte många som har.
 

Marv

Well-known member
Jag fyller sällan helt och hållet, vilket gör att jag får fylla på desto oftare, typ varje dag. Detta gör att jag har hyffsat färskt vatten.
 

zix

Well-known member
Jag slarvar, och får diska ur vattentanken emellanåt. Det bör man i och för sig göra ändå, eftersom stillastående vatten orsakar beläggningar i vattentanken.
Det är egentligen inte svårt att byta vatten i min maskin, men man tenderar att glömma det. Frun brukar i och för sig vlja ha en latte om dagen, så det blir nog utbytt tillräckligt ofta för det mesta ändå.
 

Björn

Well-known member
Nu måste jag säga att jag blir överraskad. Med tanke på allt pedanteri (i positiv bemärkelse) som omger alla övriga aspekter av kaffetillverkningen här, så trodde jag inte att ni förbisåg vattnets betydelse. Enligt min mening, som måhända baseras mer på vana än någonting annat, skall vatten till kaffebryggning vara färskt och friskt.Vatten står ju av sig.
 

Marv

Well-known member
Björn sa:
Nu måste jag säga att jag blir överraskad. Med tanke på allt pedanteri (i positiv bemärkelse) som omger alla övriga aspekter av kaffetillverkningen här, så trodde jag inte att ni förbisåg vattnets betydelse. Enligt min mening, som måhända baseras mer på vana än någonting annat, skall vatten till kaffebryggning vara färskt och friskt.Vatten står ju av sig.

Jodå, vattnets påverkan är en sak som jag planerar att undersöka. Men jag har genom idogt surfande på diverse sidor försökt att förstå vad som hjälpt andra framåt. I detta sökande har jag inte funnit att vattnet skulle vara av avgörande grad på samma sätt som t.ex en bra kvarn, rätt teknik eller stabil temperatur etc.

Vill man vara noggrann vad det gäller vattnet så skall man i så fall spola genom hela maskinen så att man får färsk vatten i hela kokaren ( om man inte har en HX maskin förståss) innan man börjar brygga.
 

Björn

Well-known member
Marv sa:
Vill man vara noggrann vad det gäller vattnet så skall man i så fall spola genom hela maskinen så att man får färsk vatten i hela kokaren ( om man inte har en HX maskin förståss) innan man börjar brygga.

Jo, detta gör jag faktiskt också. Annars använder man ju det gamla vattnet i maskinen, vilket torde vara ännu sämre än det gamla vatttnet i vattenbehållaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp