Effektreglering av popcornmaskin för rostning

Marv

Well-known member
Effektreglering av Popcornmaskin


Det finns en hel del att läsa på näten om detta:
http://members.cox.net/felixdial/popper.mods.shtml
http://www.engadget.com/2006/02/28/how-to-make-a-popcorn-popper-coffee-roaster/
http://www.homeroaster.com/geekmod.html
http://www.astounding.org.uk/ian/roaster/primapcms.html (samma koppling som min)

Jag har byggt en effektreglering till min popcornmaskin och vet att en del av er är intresserade av att göra detta så jag tänkte del med mig vad jag gjort.

Jag ville göra en krets som styr effekten från 0 till 100 %.
Kretsschema nedan.



Eftersom fläkten styrs via ngn skum kopping i popcornmaskinen valde jag att koppla bort den och köra den med ett gammalt nätaggregat till en bärbar dator som visade sig ha lämplig spänning. På så sätt kan fläkten gå för fullt hela tiden oberoende av effeken på värmeelementen. Tanken är att på så sätt få en effektiv kylning efter rostning.

Kopplingsschema för popcornmaskinen i original och modifierat nedan. Jag tycker det är konstigt kopplat och inte alls i linje med hur de flesta popcornmaskiner varit kopplade.





Efter inkoppling provkörde jag den och det verkade funka bra. Maxtemperatur obelastat (dvs utan bönor) var 245 C. Vid rostning är den maximala temperaturen högre pga det minskade luftflödet.

Provade också att stänga av värmet för att se hur snabbt den kyls av. Temperaturkurva nedan.



Så mycket längre har jag inte kommit då jag hade glömt den isolerande skivan som skall se till att inte värmeelementen kommer i kontakt med jord :oops: ....resultatet blev en trasig värmeledning.
Håller på att leta efter lämplig ersättare, teknikmagasinet verkar inte ha kvar denna modell i sortimentet.

Kort sagt verkar funka bra, men se till att sätta dit alla delar när ni monterar ihop den…;-)

förutom effektregleringen har jag också förängt röret som utgör rostkammaren eller vad vi skall kalla den. Jag har nämligen märkt att eftersom bönorna blir lättare och sväller under rostningen svämade det över mot slutet av rostningen.

jag får återkomma med mer detaljer när jag lyckats montera in ett nytt värmelelement
 

JvD

Well-known member
Bra att se att det går att sänka tempen så snabbt, det underlättare för att ge olika rostningsprofiler. Antar att det bli lite trögare om du fyller den med bönor eller det kanske du hade?

Att förlänga trumman har jag också märkt att det behövas eftersom det poppar ut ur popparen till slut, inte alla men onödigt många.

För min egen del är den stora utmaningen just nu att hitta en plats eller sätt att rosta på utan att det luktar i tre dagar efter rostnigen :-D
 

Marv

Well-known member
JvD sa:
Bra att se att det går att sänka tempen så snabbt, det underlättare för att ge olika rostningsprofiler. Antar att det bli lite trögare om du fyller den med bönor eller det kanske du hade?

Att förlänga trumman har jag också märkt att det behövas eftersom det poppar ut ur popparen till slut, inte alla men onödigt många.

För min egen del är den stora utmaningen just nu att hitta en plats eller sätt att rosta på utan att det luktar i tre dagar efter rostnigen :-D

Det stämmer att det blir trögare med bönor i.

Har för mig att jag hittade en sida med en kille som byggt ventilation, ska se om jag kan hitta den igen....
 

johey

Well-known member
Tack för detta shema! Jag beklagar att din popcornmaskin fick sätta livet till i försöket :(... Vi får se om min överlever, för en sån där ska jag bygga så snart jag får tid.

Men jag är inte så bra på elektronik och skulle behöva ha ett par grejer förklarade.

1) Vissa av punkterna på schemat är svarta och dessa är givetvis kopplingspunkter. Vissa dock har blå ledningsbanor dragna över sig. Ska dessa dras förbi kopplingspunkterna eller ska de anslutas där? Jag syftar exempelvis på den punkten som går till resetbenet (ben 4) på 555:an. Ska den vara kopplad till VCC, eller ska den inte vara inkopplad över huvud taget?

2) Symbolen för kondensator C3 skiljer sig från C1 och C2. Vad är det för skillnad?

3) Q1 förstår jag inte alls. Är det fyra dioder som är kopplade i två små ringar? Hur är det anslutet till resten av kretsen?

4) R2 och R3 är bara en komponent alltså? Är det en vanlig potentiometer med tre ben, där ett är jord och de två andra är varandras inverterade resistans? Eller är det verkligen två fysiskt separerade potentiometrar med ett gemensamt reglage på något sätt?

Bättre att bli idiotförklarad än att chansa... :D
 

majkeloak

Well-known member
marv
Funderade du något på att bygga effektregleringen baserat på triac och nollgenomgångsdetektor, som är brukligt för ljusdimmrar.

Fast den kanske inte tillför mycket i förhållande till den ökade komplexiteten.

Nu när jag skriver detta inlägg och tänker efter lite extra, kan jag faktiskt inte komma på så många fördelar, jämfört med din "nätspänningsfas-osynkade" PWM-styrning.
Kul projekt!

/Mikael
 

Marv

Well-known member
majkeloak sa:
marv
Funderade du något på att bygga effektregleringen baserat på triac och nollgenomgångsdetektor, som är brukligt för ljusdimmrar.

Fast den kanske inte tillför mycket i förhållande till den ökade komplexiteten.

Nu när jag skriver detta inlägg och tänker efter lite extra, kan jag faktiskt inte komma på så många fördelar, jämfört med din "nätspänningsfas-osynkade" PWM-styrning.
Kul projekt!

/Mikael

Jo tanken slog mig, den traditionella dimmer tekniken behövs om man t.ex skall reglera en lampa för att undvika flimmer, men i detta applikation kändes detta som den enklaste lösningen.
 

Nickeh

Well-known member
johey sa:
Tack för detta shema! Jag beklagar att din popcornmaskin fick sätta livet till i försöket :(... Vi får se om min överlever, för en sån där ska jag bygga så snart jag får tid.

Men jag är inte så bra på elektronik och skulle behöva ha ett par grejer förklarade.

1) Vissa av punkterna på schemat är svarta och dessa är givetvis kopplingspunkter. Vissa dock har blå ledningsbanor dragna över sig. Ska dessa dras förbi kopplingspunkterna eller ska de anslutas där? Jag syftar exempelvis på den punkten som går till resetbenet (ben 4) på 555:an. Ska den vara kopplad till VCC, eller ska den inte vara inkopplad över huvud taget?

2) Symbolen för kondensator C3 skiljer sig från C1 och C2. Vad är det för skillnad?

3) Q1 förstår jag inte alls. Är det fyra dioder som är kopplade i två små ringar? Hur är det anslutet till resten av kretsen?

4) R2 och R3 är bara en komponent alltså? Är det en vanlig potentiometer med tre ben, där ett är jord och de två andra är varandras inverterade resistans? Eller är det verkligen två fysiskt separerade potentiometrar med ett gemensamt reglage på något sätt?

Bättre att bli idiotförklarad än att chansa... :D
1. Reset ska vara kopplat till punkten därav till out på spännings regulatorn

2. C3 är troligtvis en elektrolyt kondensator som har poler medans C1 och C2 är keramiska bipolära kondensatorer.

3. Q1 är det relä som bryter strömmen till elementet. Krävs ju ett relä då en 555:a inte riktigt är byggd för att driva ett värmelement.

4. Detta får marv svara på :)

Trevligt med lite elektronik projekt bra initiativ Marv!
 

Marv

Well-known member
Ledsen för det sena svaret.


johey sa:
Tack för detta shema! Jag beklagar att din popcornmaskin fick sätta livet till i försöket :(... Vi får se om min överlever, för en sån där ska jag bygga så snart jag får tid.

Men jag är inte så bra på elektronik och skulle behöva ha ett par grejer förklarade.

1) Vissa av punkterna på schemat är svarta och dessa är givetvis kopplingspunkter. Vissa dock har blå ledningsbanor dragna över sig. Ska dessa dras förbi kopplingspunkterna eller ska de anslutas där? Jag syftar exempelvis på den punkten som går till resetbenet (ben 4) på 555:an. Ska den vara kopplad till VCC, eller ska den inte vara inkopplad över huvud taget?
ja ben 4 - Rst skall vara kopplad till Vcc och inte till de andra som den ledningen korsar.

johey sa:
2) Symbolen för kondensator C3 skiljer sig från C1 och C2. Vad är det för skillnad?

C3 är en elektrolytkondensator - vet inte om det igentligen spelar ngn roll i detta fall.

johey sa:
3) Q1 förstår jag inte alls. Är det fyra dioder som är kopplade i två små ringar? Hur är det anslutet till resten av kretsen?

Q1 är ett halvledarrelä . Fungerar som ett relä men har inga rörliga delar som kan slitas ut. Man kan styra stora läskiga 230V spänningar med den låga trevliga spänningen från 555an, det brukar gå att få tag på dessa på tradera till en rimlig penning. Skall man köpa nya från Elfa kan de bli ganska dyra.

johey sa:
4) R2 och R3 är bara en komponent alltså? Är det en vanlig potentiometer med tre ben, där ett är jord och de två andra är varandras inverterade resistans? Eller är det verkligen två fysiskt separerade potentiometrar med ett gemensamt reglage på något sätt?

R2 och R3 är två olika potentiometrar men som styrs gemensant med en axel. Tex 64-282-96 eller 64-271-40 på elfa.


johey sa:
Bättre att bli idiotförklarad än att chansa... :D

helt rätt. Lycka till, det är bara att fråga igen om du är osäker
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp