Alla olika kaffesorter!

Akoa

Well-known member
Personligen har jag grymt svårt att hålla isär alla olika namn på olika "kaffekonstruktioner", skulle vara jäteglad om någon ville posta alla olika recept de har. Ex macciato, americano, lungo osv och beskriva hur dessa görs!


Mvh
 

mårris

Well-known member
glödhett ämne...ska bli kul att se. finns många som är stensäkra på att dom vet exakt, men sanningen är ju att det finns inga ursprungliga superexakta recept - allt varierar, mer eller mindre. Men det vore ju skönt om EU kunde specificera exakt hur en Caffè Latte ska både göras och stavas....
 

Joakim C

Well-known member
Jag har genom efterforskningar kommit fram till att den vita substansen som skummas och tillförs kaffet härstammar från ett svart/vitt kreatur av den typ som på TV visats i Bregottreklamen.

Jag vet att det inte är hela historian men det är ju iaf en början.
 

lupoo

Well-known member
Som sagt ett glödhett ämne, vid minsta felt(r)amp kan en lavin utlösas...

Vi får luta oss mot det som redan finns skrivet och då kan jag rekomendera denna sida http://www.jbcoffeehouse.se/products/coffee/knowledge.html#vocabulary där jb ger lite vägledning i denna lite snåriga djungel. Hjälpte mig i alla fall när jag började att tappa kontrollen ;)

När jag står vid maskinen här hemma så är det jag som är "Barista" och då är det jag som bestämmer vad det blir av det hela. Allt måste ju inte vara "By the book" lite "Freestyling" måste tillåtas inom hemmets väggar.
 

ristretto

Active member
mårris sa:
glödhett ämne...ska bli kul att se. finns många som är stensäkra på att dom vet exakt, men sanningen är ju att det finns inga ursprungliga superexakta recept - allt varierar, mer eller mindre.

Finns inga RECEPT. Allting börjar med kaffe (dvs espresso) som det sedan görs något med. Caffé macchiato är exempelvis en espresso fläckad (macchiare = fläckad) med mjölk, caffé corretto en kaffe spetsad (corretto = korrigerad) med sprit, caffé ristretto är en kortare kaffe (ristretto = förkortad), osv.

Om du i kaffebaren inte är säker på vad det du vill heter förklara för baristan vad du är ute efter. Är han/hon kompetent fixar de det, annars gå någon annanstans. Står du och gör kaffe hemma så gör det som är gott och strunta i vad det heter. Enkelt...
 

stangetz

Active member
Så vitt jag vet finns det få standardiseringar när det kommer till "espresso med mjölk"-drinkar; men jag ger gärna min personliga åsikt om saken (det här är vad jag skulle servera):

Espresso: Cirka 3cl vatten som passerar 7-8g kaffe i 20-25 sekunder. (under lämpligt tryck och temperatur).
Mjölk: I dessa fall är den skummad efter konstens alla regler.
Koppar: espressokopp = 7cl, cappuccinokopp = 15cl

Ristretto: En väldigt kort espresso (volym cirka 1cl)
Doppio: En dubbel espresso (a.k.a. "dubbel espresso")
Lungo: En väldigt lång espresso (volym 6-8cl)
Americano: En doppio som man låter rinna ner i en kopp med varmt vatten

Espresso macchiato: En espresso med cirka 3cl mjölk (liten skumkrona) i en espressokopp.
Espressino: En kort espresso (eller ristretto) med cirka 4-5cl mjölk i ett litet glas.
Cappuccino: En espresso med mjölk (upp till kanten) i en cappuccinokopp.
Caffè latte: En espresso med mjölk i ett glas (cirka 25cl) med förhållandevis liten skumkrona.
Latte macchiato: Ett stort glas (35-40cl) med mjölk och en espresso att fläcka ner med.
 

Molarin

Well-known member
Fundering:

från jbcoffeehouse.se
"Ett klassiskt recept är att man i en 16-18cl stor kopp gör en enkel espresso och sedan fyller på med lika delar varm mjölk och mjölkskum."

3+3+3 cl = 9 cl = halvfull kopp
Hur vanligt förekommande är detta?

Eller menar man 3 cl kaffe och 7+7 cl mjölk/(-skum)
 

jb

Well-known member
Det här är underhållande läsning ;)

Jag tror jag sagt det ett antal gånger under alla års prat om de Italienska kaffedryckerna... "Det finns lika många cappuccinovarianter som det finns baristor i Italien".

En vanlig storlek på cappuccinokopp är ca 16-18cl.
De allra flesta gör cappuccinon på en enkel espresso.
mängden skum kan variera, precis som storleken på espresson så dessa matematiska övningar kommer i slutändan lite på kant :)

Det finns en grundläggande definition och sedan är det den egna smaken/espressoblandningen som används som styr den exakta balansen mellan kaffe/mjölk/skum... Med kunskap, känsla och val av espresso kan man göra en fantastiskt välbalanserad cappuccino också på en dubbel espresso :)

Precis som att en caffè macchiato kan vara espresso med en "klick" skum lika väl som 50/50 espresso mjölk, det finns tom Italienare (och förmodligen andra) som vill ha kall mjölk i sin macchiato... Jag föredrar att fråga den som beställer en macchiato hur mycket mjölk dom vill ha ;)

Det känns kul att ni lägger ner denna "vetenskapliga" approach på ämnet... :lol: men tänk på att om det till slut smakar bra så har ni ju gjort rätt!
 

Large

Well-known member
Jo, men så fungerar väl med de flesta matrecept. För egen del så brukar jag första gången följa det slaviskt och sedan undan för undan modifiera och trixa med det tills jag tycker det smakar optimalt.

Ändå måste man ha något grundrecept att utgå ifrån och någon form av gemensam värdering som gör att man kan skilja en spagetti bolognese från en carbonara eller för all del en cappucino från en caffè latte, annars blir det ju ganska omständigt att beställa om man måste gå igenom receptet i detalj med barristan varje gång.
 

jb

Well-known member
Håller med dig fullständigt (vet inte om jag egentligen var otydlig med det ;) )

Det är bra att utgå från en vettig grund för att sedan kunna laborera och hitta nya spännande vinklingar... dock, om man ska vända på resonemanget, finns det ju som sagt någon form av "grundrecept" för att göra både espresso och de flesta vanliga espressobaserade dryckerna... det är dom vi har försökt samla på vår webb.
 

Form

Well-known member
Fundering:

från jbcoffeehouse.se
"Ett klassiskt recept är att man i en 16-18cl stor kopp gör en enkel espresso och sedan fyller på med lika delar varm mjölk och mjölkskum."

3+3+3 cl = 9 cl = halvfull kopp
Hur vanligt förekommande är detta?

Eller menar man 3 cl kaffe och 7+7 cl mjölk/(-skum)

Hur tänker ni JB?
 

jb

Well-known member
"vi" tänker (faktiskt vad som står först en enkel espresso och sedan lika delar mjölk/skum!) en enkel espresso ca 3cl +- ,5cl och sedan ungefär 50/50 mjölk och skum men jag förespråkar ju det krämiga skummet som är lite som att hälla filmjölk i koppen så egentligen ingen mening med att dela upp mjölk och skum :) det sköter den ju själv sen... ;)

Sen finns det ju dom som vill göra sin cappu på en dubbel och då blir det fortfarande resten mjölk/skum... ;)
 

Camera IT

Well-known member
Vi kör med en som heter Depth Charge.
Finns i flera olika styrkor.
Black eye---1 kopp bryggkaffe + 2 espressoshots.
Dead eye---1 + 3
Crazy eye---1 + 4
Blind eye--- 1+5 eller flera.

Kan rekommendera Black eye. Ger ett mera aromatiskt bryggkaffe.

Vill man få igång magen så tar man blind eye. :)
 

Axel

Well-known member
Mm jag själv föredrar scuron, mer än en dubbel och mer än en cappu, om ni förstår vad jag menar ;) Win win situation!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp