Lavazza Gran Crema

Satyricon

Well-known member
Såg just att ICA Maxi Kalmar säljer ett kg Lavazza Gran Crema Espresso för 119 spänn.

Är det någon som känner till dessa bönor och har provat dem? Är det robusta i blandningen? Även om priset är lågt drar jag mig för att köpa ett helt kilo kaffe om det visar sig inte hålla måttet.
 

Satyricon

Well-known member
Verkligen ingen som har prövat detta?

Jag kunde inte låta bli, så jag köpte ett kilo. Återkommer med smakintryck senare.
 

brengen

Well-known member
Satyricon sa:
Verkligen ingen som har prövat detta?

Jag kunde inte låta bli, så jag köpte ett kilo. Återkommer med smakintryck senare.

Hur var dom?

Såg dom på ICA Maxi i Sisjön och blev sugen att testa men har inte slagit till ännu.
 

Satyricon

Well-known member
brengen sa:
Såg dom på ICA Maxi i Sisjön och blev sugen att testa men har inte slagit till ännu.

Jag har faktiskt inte öppnat påsen än, för jag hade lite andra bönor som jag ville göra slut på först. Efter en snabb titt i kvarnen räknar jag dock med att öppna Lavazzan i slutet av veckan, så jag återkommer då.
 

Satyricon

Well-known member
Nu har jag sprättat opp påsen och klämt ur en espresso.

Ett första intryck efter en kopp: Någorlunda bra crema, rätt ljus men acceptabel konsistens och volym. Smaken drar åt det syrliga hållet men har även en kärv, lite bränd ton. Jag hade nog ändå förväntat mig mer av bönorna, eftersom Lavazza ibland kan smaka riktigt bra. Jag känner inte till fördelningen i bönblandningen, men det är knappast 100 % arabica (tack och lov). Jämfört med den Mauro Special Bar som jag hade i kvarnen förut är detta en plattare blandning.

Duglig men långt ifrån oförglömlig, blir mitt slutomdöme.
 

ts

Well-known member
Det finns annat kaffe från Lavazza än Qualità Oro och Qualità Rossa men nästan ingen säljer dessa i Sverige. Själv tycker jag att Crema e Gusto och Crema e Aroma är goda, men jag hade gärna testat fler (icke-100%-Arabica) varianter bara jag hade hittat dem.

Så felet med Lavazza2007-kampanjen är väl att kaffet inte går att köpa, för det är väl inte mokamalet Qualità Rossa som avses? (Vilket iofs är helt OK, som moka).
 

Satyricon

Well-known member
Jag prövade att mala kaffet riktigt fint så att extraheringen tog något längre tid än vad som normalt anses idealiskt — och plötsligt blev kaffet märkbart bättre!

Den irriterande syran var nu inte lika dominerande, utan tyglades förtjänstfullt av en angenäm lätt jordighet. Kaffet blev helt enkelt en dimension rikare och jag behöver inte längre med fasa beskåda den nästan fulla enkilospåsen med Lavazza Gran Crema och få ångest inför tanken att behöva hålla till godo med dessa bönor de närmaste veckorna.
 

londi

Well-known member
vad skönt med en ny smakdimension som jagade ångesten på flykt och berikar din dagliga tillvaro
annars hade jag offrat mig och hjälpt dig med bönor
 

normende

Well-known member
Helt ok

Efter lite intrimmning av kvarnen så måste jag säga att kaffet blir helt ok som cappucino och latte. Det krävdes finare malnig för att få ut smakerna. Nötig, lite söt och med lite smak av chocklad.
Blandningen är 60% Robusta 40% Arabica.

Jag provade även att blanda i lite hemrostad Kenya AA och tyckte mig få ett fylligare kaffe. Bland det bästa budgetkaffet jag har smakat.
Har köpt på mig en Rossa också som skall provas. Den är 70% Arabica och 30% Robusta.. Det skall bli spännade. Jakten på ett billigt kaffe som smakar bra är spännande.

Mvh
/Lars
 

normende

Well-known member
Helt ok

Efter lite intrimmning av kvarnen så måste jag säga att kaffet blir helt ok som cappucino och latte. Det krävdes finare malnig för att få ut smakerna. Nötig, lite söt och med lite smak av chocklad.
Blandningen är 60% Robusta 40% Arabica.

Jag provade även att blanda i lite hemrostad Kenya AA och tyckte mig få ett fylligare kaffe. Bland det bästa budgetkaffet jag har smakat.
Har köpt på mig en Rossa också som skall provas. Den är 70% Arabica och 30% Robusta.. Det skall bli spännade. Jakten på ett billigt kaffe som smakar bra är spännande.

Mvh
/Lars
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp