Artikel om bryggtryckets påverkan på smaken

Marv

Well-known member
Hittade en vetanskaplig artickel om bryggtryckets påverkan på smaken. Artickeln är publicerad i Journal of agriculure and food chemistry.
se
http://us.f13.yahoofs.com/bc/43dd37...resso+Pressure+and+Taste.pdf?BC4wGTFBUwZCbxUZ

Jag har varit skeptisk till att bryggtrycket skulle ha särskillt stor påverkan på smaken. Studien visar att det har påverkan.

Bestämde mig för att prova att sänka bryggtrycket från tidigare 11bar till 9 bar för att se om jag skulle märka ngn skillnad. Jag har använt mig av Kaffemaskinens De Sica under ganska lång tid så jag känner att jag har ganska bra koll på hur den smakar med de maskiner jag har.
Till min förvåning tycker jag mig märka en skillnad, den bittra delen i smaken har blivit mer söt-bitter snarare än bränd-bitter som var mera fallet tidigare.
Jag upplever dock att rätt bryggtryck i betydelse är underordnat er rad andra faktorer. Jag har under ett års tid gått från en orginal Gaggia classic med en Gaggia MM kvarn till en Gaggia Classic med PID kontroll och förvärmning av vattnet samt en MiniMoka 203 kvarn. Om jag skulle rangordna betydelsen av förändringarna så skulle den bli.

1. Kvarnen
2. Hantverket, efter kvarnbytet tvingades jag skärpa upp hantverket för att få till en bra espresso.
3. Stabil temperatur både under bryggningen och från gång till gång
4. Bryggtrycket.
 

MrBean

Well-known member
Jag... får inte upp länken.. tyvärr... blir re-driectad till något som inte finns..
:shock:

Neeeej! skall man behöva dö nyfiken ;)
 

treefinger

Well-known member
Re: Artickel om bryggtryckets påverkan på smaken

Marv sa:
Hittade en vetanskaplig artickel om bryggtryckets påverkan på smaken. Artickeln är publicerad i Journal of agriculure and food chemistry.
se
http://us.f13.yahoofs.com/bc/43dd37...resso+Pressure+and+Taste.pdf?BC4wGTFBUwZCbxUZ

Jag har varit skeptisk till att bryggtrycket skulle ha särskillt stor påverkan på smaken. Studien visar att det har påverkan.

Bestämde mig för att prova att sänka bryggtrycket från tidigare 11bar till 9 bar för att se om jag skulle märka ngn skillnad. Jag har använt mig av Kaffemaskinens De Sica under ganska lång tid så jag känner att jag har ganska bra koll på hur den smakar med de maskiner jag har.
Till min förvåning tycker jag mig märka en skillnad, den bittra delen i smaken har blivit mer söt-bitter snarare än bränd-bitter som var mera fallet tidigare.
Jag upplever dock att rätt bryggtryck i betydelse är underordnat er rad andra faktorer. Jag har under ett års tid gått från en orginal Gaggia classic med en Gaggia MM kvarn till en Gaggia Classic med PID kontroll och förvärmning av vattnet samt en MiniMoka 203 kvarn. Om jag skulle rangordna betydelsen av förändringarna så skulle den bli.

1. Kvarnen
2. Hantverket, efter kvarnbytet tvingades jag skärpa upp hantverket för att få till en bra espresso.
3. Stabil temperatur både under bryggningen och från gång till gång
4. Bryggtrycket.

Här hävdas det ju också, precis som du säger, att trycket spelar oerhört stor roll:
http://www.versalab.com/server/coffee/m3x.html

Gänget som skickar med en laptop när du köper deras espressomaskin :)
 

arto

Well-known member
Kan tänka mig det :)

Med lägre tryck måste man ju mala/dosera/tampa annorlunda jämfört med högtre tryck, och det gör nog stor skillnad när det extraheras :) Sen kan jag inte säga hur stor skillnad det blir med 2(?) atmosfärers lägre tryck.
 

Marv

Well-known member
arto sa:
Kan tänka mig det :)

Med lägre tryck måste man ju mala/dosera/tampa annorlunda jämfört med högtre tryck, och det gör nog stor skillnad när det extraheras :) Sen kan jag inte säga hur stor skillnad det blir med 2(?) atmosfärers lägre tryck.

Man skulle tro att man behöver ändra kvarnen ganska mycket när man sänker trycket med 20% men jag upplevde inte att det blev så stor skillnad. Jag behövde justera kvarnen en del men kan inte säga om det beror på att det samtidigt var litet kallare och därmed lägra luftfuktigtet eller om det berodde på bryggtrycket.


arto sa:
Här hävdas det ju också, precis som du säger, att trycket spelar oerhört stor roll:
http://www.versalab.com/server/coffee/m3x.html

Gänget som skickar med en laptop när du köper deras espressomaskin
Hehe, men de är amerikaner och när det gäller amerikaner räcker inte EN nypa salt, det behövs ofta ett helt paket ;)
 

integrity

Well-known member
Jag får inte heller upp varken din första länk eller din spegling. :(

Not Found
The requested URL /~u87145914/Espresso+Pressure+and+Taste.pdf was not found on this server.
Apache/1.3.32 Server at web.telia.com Port 80
 

Björn

Well-known member
petterf sa:
Jag får inte heller upp varken din första länk eller din spegling. :(

Not Found
The requested URL /~u87145914/Espresso+Pressure+and+Taste.pdf was not found on this server.
Apache/1.3.32 Server at web.telia.com Port 80

Jag fick upp speglingen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp