Ekologiskt och Rättvisemärkta kaffebönor

MrBean

Well-known member
Tänkte...köra varannan påse "äkta" och varannan påse, globaltlokaltexploaterat kaffe.

Tips och smakerfarenheter av äkta kaffe söks och mottages tacksamt!
 

gurhan

Member
Mokafe har en Ekologiskt och rättvisemärkt espresso blandning. Den är 90/10 som gjord rätt blir mycket bra i koppen. Sen har vi Del Doge som också har en rättvisemärkt blandning, den har jag dock inte jobbat med alls. Finns säkert fler som jag inte känner till. arabcaffe lr vad de heter har också en 100% arabica som är ekologiskt och rättvisemärkt har jag för mig.

glhf
 

treefinger

Well-known member
Finns en liten butik nära mitt "hemmaställe" här i uppsala som heter globalen. De säljer en massa rättvisemärkta varor, eller egentligen är det nog så att allt de säljer är rättvisemärkt. Alltifrån kryddor till tekoppar o armband o grejer. Hur som helst så fick min kära flickvän för sig att köpa lite rättivsemärkta espressobönor från butiken. Jättefin tanke och verkligen roligt att hon vill göra sig för.. men jag kan väl säga som så.. att själva bönorna var nog inte mycket att hänga i julgranen. Själva rostningsdatumet gick inte att få reda på, än mindre bönornas ursprung. Som espresso var de väl ok, men rätt trött crema och som cappuccino var de väl även där ok, men inget som får en att höja på ögonbrynen direkt.

Vet inte hur pass mycket detta lilla inlägg kan hjälpa folk, förutom att det kanske kan vara en liten indikation om att det är lite tvivelaktigt kaffe om man varken kan se rostningsdatum eller ursprung på kaffet.


just my 2 cents.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, om man inte kan få reda på ursprunget, hur fasen VET man att det överhuvudtaget är rättvisemärkt, med rätt att märka med rättvisemärkt. :?

Det lät knepigt... Men alltså, om det nu är rättvist kaffe, odlaren och plockaren får rättvisa löner, regnskogen exploateras inte och allt är frid och fröjd. Då borde de ju skylta med varifrån det kommer och "vem" det är man är snäll mot?

Förutom hela jordklotet då.

Det borde ju vara ett sälj-argument, typ: "Familjen bahasari arbetar som plockare i fälten kring Etiopiens västra kaffetjofräs, där de här bönorna kommer från. De får en rättvis lön som de kan leva på, tack vare dig. Tack för att du köper rättvisemärkt kaffe!"
 

treefinger

Well-known member
Mr Isomac sa:
Hmmm, om man inte kan få reda på ursprunget, hur fasen VET man att det överhuvudtaget är rättvisemärkt, med rätt att märka med rättvisemärkt. :?

Det lät knepigt... Men alltså, om det nu är rättvist kaffe, odlaren och plockaren får rättvisa löner, regnskogen exploateras inte och allt är frid och fröjd. Då borde de ju skylta med varifrån det kommer och "vem" det är man är snäll mot?

Förutom hela jordklotet då.

Det borde ju vara ett sälj-argument, typ: "Familjen bahasari arbetar som plockare i fälten kring Etiopiens västra kaffetjofräs, där de här bönorna kommer från. De får en rättvis lön som de kan leva på, tack vare dig. Tack för att du köper rättvisemärkt kaffe!"

Jag håller verkligen med dig, jag tycker nu såhär i efterhand att det låter så knäppt att jag måste dubbelkolla så att jag inte far med osanning. Återkommer om några dagar, ifall jag nu talat i nattmössan.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mr Isomac sa:
Det borde ju vara ett sälj-argument, typ: "Familjen bahasari arbetar som plockare i fälten kring Etiopiens västra kaffetjofräs, där de här bönorna kommer från. De får en rättvis lön som de kan leva på, tack vare dig. Tack för att du köper rättvisemärkt kaffe!"

Om det var märkt på det sättet (och att den märkningen stämde då) så skulle då jag i alla fall vara beredd att betala mer för mitt kaffe.

Men det får nog inte smaka sämre, man vill ju inte köra med rättvist kaffe som smakar sämre, bara för att det SKA vara rättvisemärkt.
 

mårris

Well-known member
J&N säger på sin hemsida att dom "Det pris som vi betalar sätts ofta av kaffeproducenten själv, på samma nivå som, eller högre, som vanligt rättvisemärkt kaffe. På detta sätt garanteras vi väldigt hög kvalitet på kaffet, samtidigt som vi kan spåra vart kaffet kommer ifrån, inte bara land och region, utan den individuella farmen. Ett ärligare sätt att göra affärer och som i slutändan är det enda sätt som garanterar hög produktkvalitet."
Lite flummigt kanske, men dom verkar ju ha goda avsikter. Fast dom har ju rättvisemärkt kaffe i sortimentet också....så man bli ju lite förvirrad....men deras kaffe är ju oftast väldigt gott!
 

MrBean

Well-known member
Tack för responsen!

Första slutsatsen som jag drar är att ni har samma problem som jag med att få tag i information om kvalitén. För det måste ju gå att få lite "good shit", till ett kanske lite högre pris, ockrarna skall ju tjäna på det dubbelt...säkert.

Mokafe, är det ett hak eller/och kaffe?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Så länge ni inte köper mer av det rättvisemärkta kaffet som finns kommer det inte dyka upp så mycket annat. Det är liksom poängen med rättvisehandel.
 

bourbon

Member
Det blir bättre och bättre!

Cheffalo sa:
Så länge ni inte köper mer av det rättvisemärkta kaffet som finns kommer det inte dyka upp så mycket annat. Det är liksom poängen med rättvisehandel.

Håller helt med Cheff! Efterfrågas rättvisemärkt och ekologiskt så kommer det att bli sådan produktion också. När vi började sälja kaffe för 3 år sedan fanns mycket litet att få tag på. Det som vi provade att köpa in då kunde i de flesta fall inte alls mäta sig i kvalitet med övrigt kaffe, trots högre priser. Med kvalitet menar jag då främst smak.
Idag har vi 13 olika kaffen att välja på med någon av ovanstående märkning och de hänger med bra. Dessutom börjar alla bli riktigt prisvärda jämfört med konventionella typer.
Till detta kommer Cup of Excellencekaffen

Dessutom måste man komma ihåg att kaffe som är bra nog att säljas som specialkaffe har gett producenterna mycket bättre avkastning i de flesta fall. Detta jämfört med massproduktionen till vanligt konsument och storhushållkaffe.
Vill man dessutom lätta extra på börsen och köpa Cup of Excellence kaffe så har man gjort en rejäl insats för Rättvisekaffe, som ändå inte är märkt som sådant. Vinnarna får 20-40 ggr mer betalt än vanligt. Denna tävling har under sina 6-7 år vaskat fram mycket fint kaffe och betytt oerhört mycket för många odlare i mellan- och sydamerika.
För dessa kaffen får Du till och med veta namnet på odlaren.
För övriga typer så gäller märkningen, finns den så är kaffet kontrollerat. Vi har att lita på den och njuta med gott samvete!
Så det blir bättre och bättre!!
 

zix

Well-known member
Det kan också vara så att det rättvisemärkta kaffet inte rostas här, utan i ursprungslandet. Har inga exempel på vilka sorter det skulle vara, men vet att det har förekommit. Så den påsen du fick kan ha legat länge i butiken, och innan dess legat länge och väntat i nån utskeppningshamn.

Man har ju sålt och köpt rättvisemärkt för den goda sakens skull genom åren, men för att det ska hända något positivt är det nog bra om både importörer och marknadsförare, och även i viss mån vi konsumenter, testar att lägga bort den där von-oben-attityden som ofta har kommit fram i pratet runt rättvist kaffe. Nejdå, jag menar inte att någon här skulle ha sådan attityd, men jag har sett det på alltför många ställen där man säljer sånt kaffe.
Gammalt rättvisemärkt smakar inte bättre än gammalt orättvist kaffe, och vi ska inte stödköpa det för att vara "snälla". Istället ska vi ge det rättvisa kaffet rättvis chans att jämföra sig med andra kaffen: rosterier ska se till att jobba på att få fram bra blandningar, konsumenter ska köpa från butiker där de vet något om kaffet de säljer. Det finns antagligen mycket väldigt bra rättvist kaffe här i världen. Jag är nyfiken på hur det smakar, och inte gör det ont om man vet att odlare och plockare får en vettig betalning för det heller.
 

MrBean

Well-known member
Nu händer det grejer....
Burbon... skall be om ursäkt för mitt andra inlägg i topic, jag hade inte klickat runt tillräckligt... Jag blev bort kollrad när det ibland står "Läs mer här" å typsnitt å länkar är samma. Men... kanske fler än jag som inte kickar på allt som är understruket eller rubrik... ;)
 

Kaffemannen

Well-known member
Estate Coffee har ca 8 rättvisemärkta och/eller kravmärkta kaffe (av ca 14 sorter). Givetvis är alla Single Estate... De flesta är både rättvis & kravmärkta (eller den danska motsvarigheten till KRAV), men några är antingen eller.

På ett av plantagen arrenderar de själva den "lott" de anser ha bäst skörd. Här betalar de själva ut lönen till de som plockar m.m.

Jag tycker att smaken alltid ska stå i centrum. Skulle aldrig få för mig att köpa ett kaffe bara för att det är rättvisemärkt eller kravmärkt, utan att ta hänsyn till smaken. Smak är prio 1 - har man tur är kaffet dessutom rättvisemärkt eller KRAVmärkt.

Om det hade funnits en rättvisemärkt kvarn, hade du hellre köpt den istället för en som är mycket bättre (och billigare) som inte är rättvisemärkt?
 

MrBean

Well-known member
Ja det hade jag om jag vet att de som monterar den billiga i t.ex. Kina(som det ser ut idag) tjänar 3 USD om dagen, jobbar 16 timmar, sitter och torkar maskindelarna med TRI utan skyddsutrustning. Dör när de är 36år av cancer , får missfall, blir amputerade i farliga maskiner och får sparken för de inte kan jobba i samma tempo längre eller trillar ned från 80m höga kranar, bara för att jag skall kunna köpa den billigaste billigaste prylen...

Nej tack, dax att minska på exploateringen av andra människor för min egna egoistiska vinning. Det är jävligt tacksamt att det sker långt borta ifrån oss i Sverige, för då behöver vi inte bry oss eller hur?

Minska är ordet, tror inte man kan ta hela välden på sina axlar...just nu :?

MEN jag håller med dig i att smaken är No.1 och jag tror ju in min enfald att framförallt ekologiskt odlade grödor är bättre grödor inte bara för planeten Jorden utan även smakmässigt!
Där av denna efterlysning av input från coffeegeeks som smakat/provat inte bara vad som står på hyllan/etiketten, så vi andra koffeinnister kan slippa stolpskotten...

Oj vilket brandtal det blev men, det är onekligen dags att tänka lite längre än naveln....

Två mycket bra böcker om hur illa det är ställt är, Kaffe, från böna till kopp hos Ordfront 91-7321-735-9 Verkar inte ha hänt så mycket på de 10 år sedan den gavs ut...

Och: No Logo av Naomi Klein också den Ordfront 91-7324-913-0
 

ristretto

Active member
Det största problemet med "Rättvisemärkt" kaffe är väl att kontrollen för att få kalla det rättvisemärkt inte direkt är jättebra. Det verkar mest vara ett sätt för organisationer att tjäna pengar. Kan man inte deklararera var kaffet kommer ifrån och hur price premium som betalas används är det i min mening tveksamt om det borde få kallas rättvisemärkt...

Jag tror det är bättre att köpa det kaffe ni tycker om och sedan skänka pengar genom seriösa organisationer till projekt där ni vet vart de går...
 

Jemo

Well-known member
för mig är inte smaken prio 1 längre (så länge det inte smakar rent rävgift vill säga). jag dricker hellre ett lite sämre kaffe som är rättvisemärkt än ett top of the line som inte är det. då kan man rättfärdiga en misslyckat shot (där man själv är den som står för misslyckandet) med att bonden i alla fall har det drägligt.

jag har inte tänkt i de banorna innan, men när jag läste "från böna till kopp" framstod det som ett självklart val för mig. dessutom tror jag att det går att hitta i princip lika bra kvalitet bland de rättvisemärkta. jag har sett att j&n har någon sort (som jag inte har provat än), men jag tror att det är en växande marknad. jag skulle uppskatta mycket om någon som har bra koll på marknaden, kanske någon av er som säljer kaffe, kunde lista de 5 bästa rättvisemärkta. gärna med någon tillhörande kommentar om smakens karaktär, vilken bryggmetod den lämpar sig för bäst osv.
 

zix

Well-known member
Håller med helt och hållet Jemo. Förutom det att smaken inte är prio ett längre, jag tror att det egentligen aldrig har varit det... prio ett för mig är nog att prova nåt nytt, och i brist på detta att det smakar tillräckligt bra för att klara sig som singel.

Ristretto, hur menar du att kontrollen för rättvisemärkt inte är jättebra? Jag har hört detta från andra håll också, men det har aldrig kommit fram verkliga exempel på problemen. Det finns ju regler för vad som ska uppfyllas för att kaffet ska få märkas med "rättvisestämpel". Är det fel på reglerna eller fuskar man, eller...?
Att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer istället för att ge bra betalt till producenterna kan väl inte vara en bra lösning? Bara lite konstgjord andning, plåster på det infekterade såret, socker på den sura mjölken...
 

Kaffemannen

Well-known member
Jemo sa:
kanske någon av er som säljer kaffe, kunde lista de 5 bästa rättvisemärkta. gärna med någon tillhörande kommentar om smakens karaktär, vilken bryggmetod den lämpar sig för bäst osv.

Tips:
Testa J&N Sumatra Gayo Mountain som espresso, den är verkligen en höjdare!
 
Topp