Isomac Zaffiro

SOULSIDE

Member
Är det någon medlem därute som har positiva eller negativa erfarenheter av Isomac Zaffiro? Dela gärna med er! Jag har just blivit erbjuden att köpa en relativt ny begagnad och försöker skaffa mig lite info om maskinens prestanda.
 

arto

Well-known member
Det är nog en kanonmaskin. Dock kan man inte skumma mjölk samtidigt som espresso görs, vilket kanske är till nackdel för dig?
 

SOULSIDE

Member
Kollade just på Isomac's hemsida och där står det inget om att det inte går att skumma och brygga samtidigt. Hur kan man veta att det inte går? Jag menar, finns det någon speciell info att kolla efter för att veta detta, t. ex. i tillverkarnas produktbeskrivning?
 

mag

Well-known member
Vet inte om du läst coffeegeeks test?
http://www.coffeegeek.com/proreviews/detailed/isomaczaffiro

Det är nog en höjdarmaskin om du gillar ren espresso, men om du eller de du vill servera är mer förtjusta i mjölkbaserade drycker finns risk att du blir besviken på den långa tid det tar att värma upp den stora kokaren till ånga efter att espresson är bryggd. I det senare fallet kan en mindre maskin nästan vara ett bättre val eftersom deras kokare är mindre och därmed snabbare att värma upp. Större är inte nödvändigtvis bättre, det hänger ju på baristan också 8)
Min egen erfarenhet av Isomacs grejer (macinio prof inox) är att man har lagt mest krut på design och mindre på funktion och innanmäte. Men det är möjligt att de större maskinerna är mer välbyggda. Snygga är de iaf som sagt. Lycka till!
 

Kaiser

Well-known member
Jag har haft en Zaffiro sedan sommaren. Då jag endast dricker espresso är den perfekt för mig. Här finns ingenting att klaga på. Enkel att använda och att sköta om. Men så är det ju med de flesta E-61.

Egentligen hade jag siktat in mig på BFC Perfetta, men så kom jag över Zaffiro till ett mycket bra pris. Om jag skulle köpa en maskin till fullpris idag skulle det bli en Perfetta, eller HX.

Relativt ofta får jag tillfälle att skumma också och det är då man kommer till ett vägskäl. Det tar ca 5 min att få vattnet att bli ånga. Det är inte det jobbiga, utan eftersom den inte är en HX-maskin betyder det att man måste blåsa ut ångan så att kokaren bara innehåller vatten. En till två gånger per dag är max vad man orkar hålla på och göra detta.

Min råd:
Om du uteslutande skall göra espresso är Zaffiro en mycket bra maskin, men vill du skumma mjölk ofta bör du satsa på en HX-maskin.
En nackdel med HX är att de är större. (Om man har ett litet kök)
 

BicaGuy

Member
Soulside, vad är ett bra pris på Zaffiron? Vad jag har förstått är den kanon för espresso och funkar bra för skummning om man bara har tålamod att vänta på ångan. Däremot hamnar du således inför den klassiska frågeställningen "espresson först och skummning sen, eller skummning först och espresson sen". Kaffevärldens motsvarighet på frågan om hönan eller ägget.

En HX maskin är betydligt dyrare.
 

Shaggy

Active member
Jag har en Zaffiro sen ett par månader tillbaka och är nöjd på alla sätt och vis. Jag uppdaterade iofs från en mindre Saeco-maskin.

Själv är jag mer av en espresso-purist men donnan vill gärna njuta Cappuchino (och då brukar jag passa på att ta en Macciato).

Hur som helst det går bra att skumma men litet trixigt är det. I början brukade jag skumma mjölken först för att sedan "skaka liv i den" fem minuter senare.

Nu har jag ändrat mig sen några veckor tillbaka. För tillfället känner jag att bättre skummad mjölk (det blir den helt klart om man tar den direkt) är bättre för Cappun än en ny shot Espresso. Därför ställer jag kaffet under lock varpå jag skumma mjölken. Jag upplever det också som en enklare procedur att inte behöva flusha maskinen mitt i processen.

Patrik
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hade jag en maskin som var så pass besvärlig att skumma mjölk med så hade jag antagligen värmt mjölken i en micro och skummat till den med en sådan där liten elvisp. :)

Det verkar ju vara rena döden att man måste vänta i flera minuter på att växla mellan ånga och espresso, och behöva tömma kokare och allt. Då kunde de lika gärna ha tagit bort hela ångröret känns det som.
 

Shaggy

Active member
Jag köpte den utifrån de premisserna.
Det är en grym espressomaskin och det var därför jag köpte den.

Vill man ha en en lattemaskin finns det helt klart bättre alternativ.

Patrik
 

wesaft

Well-known member
Nu kommer lyxliraren mr Isomac in och krossar oss vanliga dödliga icke hx ägare ;)
Jag har en liten maskin, då är inte väntetiden lika lång.

Jag är på jakt efter ny maskin, om du inte ska ha den så kanske jag kan köpa den istället. Soulside låter lite som Göteborg tycker jag allt :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
wesaft sa:
Nu kommer lyxliraren mr Isomac in och krossar oss vanliga dödliga icke hx ägare ;)
Jag har en liten maskin, då är inte väntetiden lika lång.

Nä nä, det var inte meningen. :)
Det känns bara så knasigt att behöva vänta SÅ länge. En maskin med en mindre kokare verkar smartare i så fall, en enorm kokare som måste tömmas inför varje skumning känns inte helt rätt... 8)
 

wesaft

Well-known member
Hehe, jag är bara avundsjuka för att jag inte har en lika fin maskin som du har :)
Vi gillar dig trots din "raka ärliga stil" ;)

PS. Ha en skön helg nu alla DS.
 

arto

Well-known member
Det vore grymt med en liten liten men jättefyrkantig espressomaskin, helt avskalad från ångpipar. Sådär som en Cube, 15, 15, 15 cm.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp