Chiaroscuro Brasile

Dante

Well-known member
Detta kaffe var en klar besvikelse. Är det Ett mellanrost eller nån som vet.
Annars har jag fått min Moccamaster Clubline idag and it´s a beauty!!!

Nu handlar det bara om att hitta rätt malning på kaffet och några bra sorter som passar till mörkrostat bryggkaffe. Några förslag???
 

Dante

Well-known member
Nu börjar det likna nåt. Hade problem med att hitta dels någon bra kaffesort malning och mängd kaffe men nu så. ...Tömde tack och lov lagret med Coopkaffe så inget ont som inte har något gott med sig.

Drog till slut till med en La Bomba som jag malde som brygg och då...Viola!!! Mycket gott men då hade min fru och jag smakat oss igenom otaliga misslyckanden av andra sorter som inte var bra så nu sitter vi här och skakar och mår lite lätt illa men till slut var styrkan där den skulle. I morgon kommer det alla gånger att smaka himmelskt. Vilken bryggare!!
Dricker man direkt från Moccamastern ja då skollar man gommen av sig och det tror jag aldrig jag upplevt med en bryggare tidigare.
Varmt ja men inte så här varmt. Rekommenderas till alla där ute. 1295:- på tretti.se :D :D :D Ingen frakt :D :D :D
 

Björn

Well-known member
Jag har termosversionen, men kan bara instämma i lovsången: Moccamaster står i särklass.

När du maler för brygg, hur grovt maler du då jämfört med till espresso? Jag har inte malt till brygg än med min Gaggia MDF, och har ingen aning om ens var jag skall börja. Använder just nu läge fem av 34 till espresso. Antager att jag får börja med 20 eller någonting ditåt och titta på resultatet.
 

Dante

Well-known member
Malning

Hej. Jag började rätt så grovt. Har en Solis 166:a men när jag fick till La Bomban var jag nere på betydligt finare än vad som rekommenderades för brygg. Å andra sidan gillar jag väldigt mörkrostat kaffe både till espresso och brygg. Men som jag kör nu blir det en kraftfull eftersmak men inget beskt.
Om du gillar Caffe Brutal så vet du vilka sorter jag gillar. Black of course
Tyvärr är detta kaffet slut här hemma och även La Bomban så nu blir det Mastro Lorenzo så får vi se hur det är. Återkommer under dagen med rapport.Hej
 

Björn

Well-known member
Jag tror vi har liknande smak. Mitt favoritbryggkaffe är Zoégas skånerost, vilket ju är väldigt mörkrostat. Jag känner inte till sorterna du nämner, dessvärre. Jag bor dock inte i Sverige, och jag antar att olika sorter är populära på olika ställen.

Mitt problem är väl att jag inte hittat någon rekommenderad inställning för bryggkaffe för Gaggian. I slutändan blir det förstås till att finlira litet själv, vilket ju är en del av charmen med egen kvarn.
 

JvD

Well-known member
Två av mina favoriter för press och brygg är Zoegas Etiopisk Sidamo samt Mauros Atto Primo. Tycker även att J&N:s Yirgacheffe är riktig trevlig för dessa ändamål. Några tips bara :)

HAr inte testa La Bomba som brygg och press men skall göra det.
*går iväg och letar bland påsarna*
 

Björn

Well-known member
Hm, ja Cafe brutal ser onekligen spännande ut - men, 72 spänn per kvartskilo är ganska saftigt. Fast kanske måste jag ändå prova. :) Tolkar jag texten rätt kommer det från Norge?

Jag bor i München i Tyskland. Här finns gott om italienskt att köpa, både i kaffebodar och på varuhus. Jag har även nyligen fått reda på att det finns några smårosterier här, som jag ämnar besöka.
 

Dante

Well-known member
Brutal är finskt

Kommer från Roberts Kaffe i Soumi. Har hemsida så ta dig dit och läs. Och det är värt 72:- kanske inte jämt men som en grej och pröva ibland.
 

Björn

Well-known member
Kostar det (Cafe brutal) mindre om man köper det i butik i Sverige (osannolikt)? Jag kommer nämligen upp efter jul.
 

Dante

Well-known member
Vet ej

Jag vet inte. Möjligen. Annars får du gå till en espressobar som serverar Roberts Coffee.

Vi Zoeganördar kan ju annars vänta så släpper de sitt Zoega Forza i bönform någon gång efter jul. :D Det kommer antagligen att vara något liknande och förhoppningsvis lite billigare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp