En till...

caffeine

Member
Hej likasinnade,

jag tänkte bli medlem här då jag kikat in en hel del de senaste dagarna och blev fast när jag såg BicaGuy's köpångest i denna tråden http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?p=9888#9888&sid=c45503fff8b3b575b1f97d8211715a47
8)

Jag har tidigare haft en Krupps som inte var speciellt bra så jag bestämde att nu eller aldrig skall jag ha en bättre maskin.

Det blev en Fröken Silvia (Rancilio) som har ett lite sydlänskt temperament som fungerar bra när man har bekantat sig mer med henne. Hon ackompanjeras i köket med Herr Rocky som maler bönorna.

Den första espresson jag gjorde vart en katastrof (singel-filter). Jag har dock tränat på dubbel-filtret och det fungerade mycket bättre med crema och allt...

Idag har jag t.o.m. lyckats med singel-filtret 2 ggr :D

Vad har jag då lärt mig under denna dryga vecka med Silvia?
- Portafiltret skall dras åt ganska hårt.
- Exakt kaffemängd kräver denna skönhet för att ge bra resultat
- Skumningsmunstycket djupare är bra vid latte och lite grundare för cappuccino
- En bra tamper är ett måste. Jag köpte en på Magasin11 som gav mig en nära-nirvana-upplevelse

Nu har jag mycket att lära mig om kaffe då jag börjar få kläm på espresso och skumning. Just nu testas la tazza d'oro som är ganska angenämt.

Vi hörs framgent :lol:

(Kaffekvarnen har genomgått en mindre modd fast den bara är en dryg vecka gammal.)
 

ficklampa

Well-known member
tja.
jag har också en silvia som jag har haft i 2 dagar nu .
jag har faktiskt lyckats få ut en del riktigt bra espresso redan nu.
ska öka procenten bra shot och jag tror att nogranhet är vägen att gå.
välkommen.
 

ficklampa

Well-known member
vad är det du har gjort för modifikation med kvarnen om jag får fråga.
jag innehar själv en rocky nämligen.
jag lyckades till och med med lite art idag.
det blev ett jättefult hjärta som jag piffade till med att måla en gubbe i=)
 
Topp