Mjölkskumning på Isomac Napolissima

Joppe

Well-known member
Är det någon här som har lyckats skumma mjölk på denna lilla maskin? Jag har provat, men med klent resultat. Om ni har lyckats, har ni några tips och tricks?
 

TheJaff

Well-known member
Jag kan endast trösta dig lite klent med att DET GÅR att skumma med Napolissiman men det krävs teknik och mycket träning. Själv har jag bara lyckats riktigt bra en enda gång så att jag får homogen krämighet på hela volymen mjölk (jag kör med en 0.35L kanna från kaffemaskinen). Det vanliga är att jag får ganska lite krämighet med en fluffig kaka av skum uppepå helt vanlig varm mjölk.

Läs en guide till skummning, köp hem ett par liter mjölk (av olika fetthalt) och träna.. börja med pipen djupt för att sakta föra den närmare ytan, se till att få en virvel i mjölken... övar du på ett par liter får du säkert till det någon gång och fortsätt därifrån.
 

Lars

Well-known member
Det tycker jag låter som sunda tips. Ett grundtips när det gäller mjölkskumning är att ha rätt storlek på mjölkkannan i förhållande till den mängd mjölk man vill skumma. Det är mycket svårare att skumma 2 dl mjölk i en 1-literskanna än i en 0.5-literskanna. Det känns som att det är extra viktigt om man har en maskin som inte har så hög ångkapacitet. Jag har inte använt Napolissiman, men jag hade en Gaggia Coffe tidigare och då verkade det extra viktigt att ha lagom mycket mjölk i kannan för att få till det. Jag misstänker TheJaff:s 0.35-liters kanna skulle vara en lagom utmaning för Napolissiman.
 

Joppe

Well-known member
Tack för era synpunkter och idéer. Jag har en 0.3L-kanna från Kaffemaskinen som jag fyllde med mellanmjölk till lite mer än hälften.

Vad jag egentligen ville veta är om det överhuvud taget är möjligt eller om jag ska lägga ner det.

Jag skulle tro att det är lättare med en lite större kanna, t ex 0.6L. Det är lite mer att hålla i. Vad tror ni?
 

TheJaff

Well-known member
Joppe sa:
Vad jag egentligen ville veta är om det överhuvud taget är möjligt eller om jag ska lägga ner det.
Som jag skrev så ÄR DET möjligt men antagligen lite svårare än på en större maskin. Det svåra som jag tror är att träffa ytan rätt under hela ångningen eftersom Napolissiman har begränsad ångkapacitet, dvs man måste göra rätt under hela den korta tid man har för att få till riktigt microskum av hela volymen mjölk. Ju längre in i skummningen man kommer desto svårare är det eftersom man (förhoppningsvis) redan har ett lager av microskum ovanpå mjölken. Se bara till att ha en virvel mest hela tiden och lyssna på ljudet, du ska bara höra ett svagt sugande ljud och ljudet av mjölk som spolas runt i kannan.

Joppe sa:
Jag skulle tro att det är lättare med en lite större kanna, t ex 0.6L. Det är lite mer att hålla i. Vad tror ni?
Jag tror inte det blir lättare, kanske tom svårare eftersom pipen på Napolissman är så kort..
 

Lars

Well-known member
Håller med. Håll dig till den lilla kannan. Jag kanske är ovanligt trög, men det tog mig flera år att lära mig skumma mjölk ordentligt. Det var först efter att ha tränat, fått lite tips, tränat lite mer osv som jag fick rätt på det.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det märkliga är att så många tror detta är något som man ganska fort lär sig utan större möda. Tänk om! :p
Här kommer min gamla ramsa;
-Öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva... OK? :lol:
 

snaggvovve

Well-known member
Får nog hålla med om att det är svårt att skumma med Napolissiman...men desto gladare blir man ju de få gånger det funkar.
 

Santa

Active member
En grej jag kör med (funkar på alla små Isomacer) är att;
  • Låt ångtrycket byggas upp och lampan slocknar.
    Ta ur ånga tills lampan tänds igen.
    Vänta 30 sek. och starta skumningen.
Nu kommer kokaren köra hela tiden och du får fullt fräs under hela skumningen.

/S
 

arto

Well-known member
Men hur fort kan ångtrycket sänkas egentligen? Och inte behövs det helvetes-fräs heller? :shock:
 

JiTe

Member
Santa sa:
En grej jag kör med (funkar på alla små Isomacer) är att;
  • Låt ångtrycket byggas upp och lampan slocknar.
    Ta ur ånga tills lampan tänds igen.
    Vänta 30 sek. och starta skumningen.
Nu kommer kokaren köra hela tiden och du får fullt fräs under hela skumningen.

/S

Jag gör på liknande sätt.
Men starta skummningen precis före lampan slocknar igen.
Kolla på din maskin hur långt tid det tar.
För den kan slockna före 30 sek.

Då håller trycket uppe längre.
 

Stompan

Well-known member
arto sa:
Är det samma maskin inuti som en Giada? Då går det: http://arto.gojalla.net/view/?20060821155859.000000

Arto, är det du som skummar? Har själv lite problem med skummandet..jag gör på följande sätt;

Såfort lampan har slocknat så tömmer jag ur lite vatten och sen börjar jag, med pipmynningen ca 5 mm under mjölkytan. Jag håller pipen vid kanten på kannan, och lutar kannan lite så jag får en kraftig virvel. Jag kör emd fullt fräs på reglaget hela tiden. Efter ca 1 minut så byggs ett kraftigt skum upp och ibland kokar nästan mjölken. När jag häller upp mjälken så är det bara varm, tunn mjölk under ett lager av luftigt skum..

Vad gör jag för uppenbara fel?

mvh

/David

------------------
Giada de luxe
Minimoka m203
Mauro DL
 

ficklampa

Well-known member
det mest uppenbara är väl att du inte ska koka mjölken, 65 grader är optimalt.
det finns en skumningsguide till det tekniska på forumet under avdelning guider.
kika in den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp