Upgrade fever - från Pavoni till Isomac Tea på 2 månader

BicaGuy

Member
Hejsan,

tänkte dela med mig lite av mina frustrationer och min galenskap i hopp om att likasinnade kontrar med förståelse och uppmuntran. På tisdag tar frugan kål på mig - I am a doomed man.

Frugan gav mig min första espressomaskin 1996. För mindre än 2000 spänn köpte hon en Braun Cafequattro till mig och den var ful men superb på espresso. Men Braunen la av två veckor innan midsommar och sedan började jakten på ersättaren. Efter mycket kval ratades Isomac Zaffiro och ECM Giotto för en Pavoni Pro Lever. Den kom i början av september och kostade fem och ett halvt.

Frugan rynkade på näsan. Inte blev hon på bättre humör av att se mig frustreras och irriteras av hur svårt det var med omställningen till handgjord espresso. Nu, efter 2 månader, har jag emellertid fått ordning på tekniken och mina shots är helt okey. Om inte bättre än Branen så åtminstonne lika bra. Därimot måste jag tyvärr medge att det finns fortfarande många avvik - minst en på sex är skräpshots.

Under frustrationen har jag fortsatt att snegla mot stora härliga fyrkantiga saker i rostfritt stål och med E61-grupp. Från dual boilers till HX. Jag älskar Pavoni'n, den är kool och när jag på en av 10 lyckas med en riktig pärla så svävar jag på moln hela dan. Men det är nått visst med en sån där fyrkantig sak.

Så jag slog till och beställde en Isomac Tea från LaGondola.it! För 9700 kunde jag inte låte bli. Frugan vet inte om det och maskinen levereras på tisdag. Det var ett impulsköp, men jag hade varit noggrann i valet. Men när hon får se maskinen i köket och notan så ligger jag jävligt risigt till. Men jag kunde inte låta bli. Jag vill ha både och.

Är det nån här som kan fatta? Hoppas jag hinner göra en espresso innan hammarn slår ner.....
 

brengen

Well-known member
Lugn bara lugn... det finns likasinnade. När jag fick min Gaggia så kom uppgraderingsfebern väldigt fort.... och när man drabbats finns det inte mycket annat att göra än att slå till på en ny trots att vettiga argument kanske egentligen saknas.
 

Large

Well-known member
Mina sympatier !

En sådan bitterljuv känsla, ny maskin på gång och det överhängande hotet att nötterna kommer att sparkas tillbaks där de en gång satt... :)

Den där maskinen kommer du att få "betala" för flera gånger om. Hoppas den är värd det. ;)

Inte så uppmuntrande kanske men ack så sant 8)
 

treefinger

Well-known member
Tackar för helgens roligaste läsning! Du gav mig ett stort leende på läpparna :D

Du får även mina sympatier..
 

BicaGuy

Member
Tack för stödet, forumvänner :)

Nån som tycker jag har gjort ett bra val med Tea'n? Jag måste medge att det stod hårt till mellan Zaffiro, Team och Giotton. Men Zaffiron fick stiga åt sidan pga att den inte var hx och Giotton för att jag helt enkelt inte kunde motivera ytterligare 3 papp (inte för att det gör någon skillnad när jag ligger på SÖS och en kirurg försöker hitta nötterna någonstans mellan ryggrad och skulderblad :oops: )

På Coffeegeek har Tea'n många vänner, men här i Sverige verkar det mest handla om Millenium eller Mondiale när det kommer till Isomacs hx-maskiner. Ja, kanske Rituale också. Vet inte hur Tea'n rankas mot en Giotto eller liknande. Helt klart var den billigare (hörde du det, älskling???). Vad tror ni?
 

lupoo

Well-known member
Det finns gott om "drabbade" i detta forum :lol: Både av passionen för gott kaffe och blanka maskiner, och förbannelsen att alltid vilja göra det bättre.

Jag tror att det är många som känner igen detta, jag hade med mig frun i affären när sakerna inhandlades men får titt som tätt mig tillkastat i diskussioner om vad som skall köpas om vad just "mina" kaffegrejor kostade :shock: . Senast för fem minuter sedan då jag utryckte att de matsalsbordet som MIO hade var 5 ggr dyrare än det på IKEA.
Men det får man finna sig i, tröstar mig nu med en god kopp ;) (hon fick en hon med)

Håll oss underättade, vid behov finner Du säkert både stöd och sympati här ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
:lol:

Ja du, det är lätt och vara efterklok, men jag kan ju råda andra läsare till att i alla fall tala om ATT man ska köpa en ny dyr leksak innan man köper en. För husfridens skull. :)

Säg till frun att du bara måste ha en automatisk (snarare halvautomat, men det spelar ingen roll i det här sammanhanget). Eftersom du står inte ut med att misslyckas med dina espresson och det stör dig dagligen så bara måste du byta ut din dåliga maskin mot en bra som fungerar.

Sedan ska du vara snabb som ögat och säga "eftersom vi nu kan sälja den manuella maskinen över nätet till någon, så kommer det egentligen inte att ha kostat så mycket som det står på kvittot. Vi kan ju räkna bort alla pengar som vi får tillbaka för vår andra maskin".

Håll oss updaterade om hur det går! :D
 

JvD

Well-known member
Mr Isomac sa:
Ja du, det är lätt och vara efterklok, men jag kan ju råda andra läsare till att i alla fall tala om ATT man ska köpa en ny dyr leksak innan man köper en. För husfridens skull.

Säg till frun att du bara måste ha en automatisk (snarare halvautomat, men det spelar ingen roll i det här sammanhanget). Eftersom du står inte ut med att misslyckas med dina espresson och det stör dig dagligen så bara måste du byta ut din dåliga maskin mot en bra som fungerar.

Sedan ska du vara snabb som ögat och säga "eftersom vi nu kan sälja den manuella maskinen över nätet till någon, så kommer det egentligen inte att ha kostat så mycket som det står på kvittot. Vi kan ju räkna bort alla pengar som vi får tillbaka för vår andra maskin".

Håll oss updaterade om hur det går!

Shit Mr Isomac, du har verkligen vanan inne :)

BicaGuy, till dig vill jag bara önska lycka till. Dock håller jag med om Isomacs råd, aldrig fel att liksom flagga för sina inköp.

Å andra sidan är det ju så är det ju en typisk manlig företeelse och forskning har också visat att män (i samboende och familj), i snitt, lägger en större större andel kronor på fritidsintressen än vad kvinnan gör som lägger en större andel kronor i hushållsgemensamma kostnader (mat, etc). Så en vinkel är ju att argumentera för att du är ett "offer" för strukturella omständigheter du inte kan rå på, du känner liksom pressen att inte avvika från normen. Det var ju liksom inte du som bestämde att du skulle bli man :-D
 

Marv

Well-known member
Beundrar jag ditt mod....du får nog räkna med en något kylig hustru under en period. Det är bara att försöka tina upp henne med goda cappccino.
 

Jemo

Well-known member
JvD sa:
forskning har också visat att män (i samboende och familj), i snitt, lägger en större större andel kronor på fritidsintressen än vad kvinnan gör som lägger en större andel kronor i hushållsgemensamma kostnader (mat, etc). Så en vinkel är ju att argumentera för att du är ett "offer" för strukturella omständigheter du inte kan rå på

man kan ju också argumentera för det motsatta, att du vill bryta strukturella mönster genom att lägga mer pengar på hushållsgemensamma kostnader. för maskinen måste väl ändå betraktas som en hushållsgemensam pryl. eller?

du har i alla fall mina största sympatier. jag ser fram emot att följa denna tråd.
 

JvD

Well-known member
Om det är som hemma hos oss så innebär det inte att det är en hushållsgemsnam kostnad bara för att apparaten står i köket. Den är där för att en i familjen eller relationen har ett intresse som är långt mer kostsamt än kostnaden för andra enskilda saker. Det är ju inte så svårt att gissa VEM som kommer att stå bakom spakarna :-D

Det bästa argumentet, om du nu behöver något, är ju att så så gärna vill att också din fru skall kunna göra kaffe och denna maskin är mycket enklare.
 

BicaGuy

Member
Man tackar hjärtligast för alla tips och goda råd. Självfallet borde jag ha informerat om köpet, men nu var det en sån där grej jag gjorde klockan 23.30 en kväll. Under natten efter fick jag sådan ågren och sedan har jag helt enkelt inte kommit mig för. Dom är så lättantändliga, portugisiskorna. ;)

Det värsta är att hon inte ens dricker kaffee. Hon är troligtvis den enda portugisen som inte tycker om kaffe. Nu kan man ju använda Tea'n till att producera tévatten, men för det blir det en jävligt dyr vattenkokare.

Men jag har taktik beredd. Dels är Pavoni'n alldeles för komplicerad för svärmor(!!!!) - den är förbaskat bra - och dels har jag en fyrtioårs kris och två espressomaskiner är bättre än en älskarinna(???), Nja, jag är inte säker på om det andra agrumentet håller, så det får bli sista utvägen.
 

kaleii

Well-known member
Jag gillar att du väljer att gräva ett allt djupare hål för dig själv. Det blir mycket mer underhållande läsning då :)

*bänkar sig framför datorn med popcorn*
 

Marv

Well-known member
:lol:
Detta artar sig till en riktig tisdagsunderhållningstråd.
Du måste lova att hålla oss underrättade om hur argumentet
att det är bättre med en espressomaskin än en älskarinna faller ut !
 

Lars

Well-known member
Hemma hos oss är sådana saker inget problem. Vi var helt överens om att köpa Giotton och Macap:en för gemensamma medel. Vi uppskattar båda två möjligheten att kunna avnjuta gott kaffe.

Min sambo har heller inget problem med mina stundtals impulsiva köp av dyra engelska hifiprylar. Hon har till och med erbjudit sig att betala hälften om det är något som jag verkligen känner att jag måste ha, med motiveringen att detta också kommer henne tillgodo!

Jag vet, jag är mycket lyckligt lottad!

Jag följer med spänning fortsättningen på denna tråd!
 

wesaft

Well-known member
sätt upp en dold kamera och filma morgondagen.

Dom är så lättantändliga, portugisiskorna. Wink
Det värsta är att hon inte ens dricker kaffee

hehe, detta gav mig ett stort leende på mina läppar.


PS. ajdå ett inlägg närmare 10000, ska ligga lågt nu framöver ;) DS.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp