Kenya AA Gethumbwini

treefinger

Well-known member
Fantastiskt gott måste jag säga. En mycket angenäm syra och fruktighet som jag inte kan sätta fingret på, enda kaffet som så totalt överasskat mig på samma sätt är nog Mysore Nuggets. Har bara dragit en shot av kaffet än, men den var riktigt riktigt fin :)

Någon annan som testat?
 

bourbon

Member
Blåbärskaffe!

treefinger har etablerats sig som en riktig kaffekännare !!!
Åtminstone är Du i riktigt gott sällskap eftersom den skörd som just nu marknadsförs världen över av Kenya AA Gethumbwini klassas som en riktig fullträff av "kaffeexperter" världen över.
Det fina i kråksången är att dessutom att kaffet är prisvärt i förhållande till andra toppkaffe i den liga som detta tillhör.

En av anledningarna till den goda smaken sägs vara att träden beskärs återkommande istället för att omplanteras.
Men tillgången varierar och vissa tider finns inget att uppbringa.
Bra Kenyakaffe är blåbärskaffe utan att vara smaksatt med blåbär, det är nog den fruktighet du upplevde.
 
M

Medlem14302

Guest
Treefinger, våra smaklökar kan vara släkt på långt håll för jag känner detsamma om både Kenya AA Gethumbwini och Mysore. Det är länge sen jag blev så överaskad som jag blev av mysoren. Väntar med spänning på nästa kaffe tips av dig!
 

treefinger

Well-known member
DC sa:
Treefinger, våra smaklökar kan vara släkt på långt håll för jag känner detsamma om både Kenya AA Gethumbwini och Mysore. Det är länge sen jag blev så överaskad som jag blev av mysoren. Väntar med spänning på nästa kaffe tips av dig!

Roligt att du gillade den! Jag som haft så mycket fördomar mot syrliga bönblandningar och så kommer sorter som Mysore och Gethumbwini och fullständigt blåser en av stolen. Det är roligt när man kan få sina förutfattade meningar totalt krossade :)

Här näst inväntar jag lite kaffe från Costa Rica, J&N förstås, ska bli intressant att testa det med. Jag torde återkomma. ;)
 

BicaGuy

Member
Mmmmm, den här diskussionen gjorde mig nyfiken. Var hittar man Kenya AA Gethumbwini??? Tror inte jag sett den på min lokala ICA...
 

treefinger

Well-known member
BicaGuy sa:
Mmmmm, den här diskussionen gjorde mig nyfiken. Var hittar man Kenya AA Gethumbwini??? Tror inte jag sett den på min lokala ICA...

Din största möjlighet att hitta detta kaffe är nog inte hos din ICA-handlare. Du får nog kolla runt bland dina lokala te/kaffe-handlare. Här i Uppsala är det just en kaffe/te-handlare som säljer detta kaffe. En väldigt trevlig sådan dessutom. Det säljs på Saluhallen här i Uppsala
 
M

Medlem14302

Guest
Gå in till någon som säljer J&N och be dem ta in ett kilo åt dig. De borde de kunna ordna. Lycka till på jakten!
 

arto

Well-known member
Provade lite egenrostade diton.

Det är ju inte riktigt såhär man förväntar en espresso ska smaka. Blev man serverad en på ett café så skulle iaf jag inte direkt bli nöjd.

Så mycket syrlighet, men som sagt är det inte någon dödssyra utan fruktigt mjuk syrlighet. Rätt bred syrlighet. Inte Gevalia-syra.

Doftar gott som bönor. Koppen efter kaffet luktar mindre angenämt :lol:

Jag kan varken säga om jag gillar eller inte, än.

Kan tänka mig att ersätta lite utav andra syrliga bönor i en blandning med just det här för att få dit en annorlunda smak. Kanske, kanske.
 

treefinger

Well-known member
arto sa:
Det är ju inte riktigt såhär man förväntar en espresso ska smaka. Blev man serverad en på ett café så skulle iaf jag inte direkt bli nöjd.

Nä, det kan jag nog hålla med om.. inte som primärt alternativ för standardkaffe i alla fall. Däremot vore det ju klockrent att ha i en andra eller tredje kvarn, som kunden själv kan välja blandning från. Va roligt det hade varit om fler caféer tog efter TheLounge eller vad DCs ställe hette, där de har.. ja hur många kvarnar hade de där? 3? 4?

arto sa:
Så mycket syrlighet, men som sagt är det inte någon dödssyra utan fruktigt mjuk syrlighet. Rätt bred syrlighet. Inte Gevalia-syra.

Får hålla med här också. Syrligheten blir en grej med själva kaffet. Som jag sagt tidigare så är detta kaffe jämte med tokbilliga Mysore Nuggets (17kr / hg) de enda kaffen med så påtaglig syra som jag verklige gillar. Innan jag testat dessa singles hade jag väldigt mycket fördomar kring syrliga kaffesorter.


arto sa:
Jag kan varken säga om jag gillar eller inte, än.

Du får helt enkelt testa fler gånger.. återkom gärna i tråden med dina kommande erfarenheter.
 

Asprilla

Well-known member
DC bjöd på ett ess ur sin välfyllda rockärm under julhelgen. Köpte en påse sen för jag blev lite nyfiken på hur det skulle bli i min maskin. Risken är väl att mata min helautomat med den är detsamma som att kasta pärlor till svin. Men får väl se hur det blir, hoppas på bra... Måste förbruka min Musetti först bara.
 

treefinger

Well-known member
Berätta gärna vad du tyckte om gethumbwinin.. motsvarade den dina förväntningar? Hade du några förväntningar på den?
 

treefinger

Well-known member
Spännande, kanske törs man hoppas på att herr DC kan komma o fylla i skillnaden på bönorna senare, när han får tid.

Tro om det går att köpa dessa bönor på postorder.
 

Asprilla

Well-known member
okej, då har jag provat. en espresso som jag smuttade på, och sen testade jag att späda ut den med mjölk. helt klart lite annorlunda emot vad jag brukar få ut. svårt att sätta fingret på vad. fick även en finare crema än jag fått med special bar och musetti som jag kört senaste veckan.

vill dock inte experimentera med den mer nu, kostar ju ändå 250kr/½kg :)
 

arto

Well-known member
okej, då har jag provat. en espresso som jag smuttade på, och sen testade jag att späda ut den med mjölk. helt klart lite annorlunda emot vad jag brukar få ut. svårt att sätta fingret på vad. fick även en finare crema än jag fått med special bar och musetti som jag kört senaste veckan.

vill dock inte experimentera med den mer nu, kostar ju ändå 250kr/½kg :)

Det var ingen billig rackare :)
 

arto

Well-known member
Det blev bättre mot slutet då vissa smaker hade flyktat bort sig, inte lika syrligtfruktig, men fortfarande en hel del. Nästa gång ska den rostat hårdare :)
 

svartvest

Well-known member
Fantastiskt

Har kört nu i helgen både som moka, vacciumbryggare, och press, vilket resultat. Smakar bra vilket som kanske bäst i Don Pedron.

Prova!!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp