expresso eller espresso?

minicmars

Well-known member
ja! du a rätt Augusto, men.... perfekt particip av pressare är "pressato", inte espresso.

espresso är perfekt particip av "esprimere"
 

gabrtr

Member

Om man skall tro på de här definitionerna har alltså "espresso" (med "caffè espresso" som uttryckligt exempel för just det här fallet) betydelsen="preparato dietro richiesta"="gjort på anhållan/uppmaning" och har alltså ingenting att göra med "pressa ut" eller "snabb". Kaffe gjort på beställning, kort och gott.
 

minicmars

Well-known member
Om man skall tro på de här definitionerna har alltså "espresso" (med "caffè espresso" som uttryckligt exempel för just det här fallet) betydelsen="preparato dietro richiesta"="gjort på anhållan/uppmaning". Kaffe gjort på beställning, kort och gott.

håller med,,:coffee:

ja, gabrtr, ingenting med "snabt" då, jag sag i första gången att jag kan inte hitta den mostvarande svenskt ord för det. Hur sager man inmediate? närmaste, omedelbar, direkt ???
 

Walle

Well-known member
Espresso:)
Det räcker så. För mig. Det blir väl en för mig på Termini i höst innan vi drar till hotellet.
 

jonhar

Well-known member
Jag beställde en enkel på ett nyöppnat ställe i Umeå och fick till svar: en enkel eXpresso alltså.... Mycket riktigt, resultatet blev en vattnigt kaffe på ca 1dl som smakade som bryggkaffe :angry:
 

Satyricon

Well-known member
Hittat på nätet:

[Italian (caffè) espresso, espresso (coffee), past participle of esprimere, to press out, from Latin exprimere : ex-, ex- + premere, to press.]

Om ursprungsordet är exprimere har jag svårt att säga att espresso är mer rätt än expresso. De är snarare två grenar på samma träd. Och det har ju då inte heller något att göra med att det går snabbt. Jag antar att jag får äta upp alla skratt som slunkit ur mig när jag läst och hört om "exspressomaskiner"...:blush: Vi talar helt enkelt bara olika språk.

Det finns ingen större anledning att blanda in latinet här, även om det är det vackraste av språk, för i så fall borde vi använda perfekt particip av latinets exprimere, dvs expressum (neutr.), expressus (mask.) eller möjligen expressa (om vi låter det syfta på feminina ordet för kaffe, coffea).

När Caesar beställde sin espresso kan han ha sagt: Salve amice, pocillum potionis coffeariae expressae velim.
 

Buffeln

Well-known member
Det finns ingen större anledning att blanda in latinet här, även om det är det vackraste av språk, för i så fall borde vi använda perfekt particip av latinets exprimere, dvs expressum (neutr.), expressus (mask.) eller möjligen expressa (om vi låter det syfta på feminina ordet för kaffe, coffea).

När Caesar beställde sin espresso kan han ha sagt: Salve amice, pocillum potionis coffeariae expressae velim.

Finns det några historiska dokument som avslöjar vilken maskin som var populärast på hans tid? :unsure:
Vilka bönor de använde vet jag, för jag köpte en påse på ICA för ett tag sedan som absolut var från f.kr. !!!
Lavazza tror jag det var... :lol:
 

Joe

Member
Spåket är, som någon påpekat, lite vad vi gör det till. Det är inte statiskt, det är utbredningen av den faktiska användningen som definierar ett språk. För mig räcker det med det faktum att ingen jag respekterar (i kaffesammanhang) använder ordet "expresso" för att jag inte ska göra det heller. Att härröra ordet är ju såklart relevant, men inte för mig avgörandet mellan rätt och fel eftersom det är skillnad på nu och då.

En ganska modern metod för att kontrollera ord och dess användning är att helt enkelt googla och försöka tolka resultatet. Googlar jag på "expresso" fick jag 11 milj. träffar och de verkar inte i huvudsak beröra kaffe. Googlar jag däremot på "espresso" fick jag 56 milj. träffar och de verkar i överväldigande majoritet handla om kaffe. :coffee:

Tyck som ni vill, säg vad ni vill. I vissa kretsar kan det möjligtvis vara vedertaget att säga expresso om kaffet vi älskar. För min del tolkar jag användandet av ordet expresso som en indikation på hur kaffeintresserad personen ifråga är. Som någon sa, dom gångerna föredrar jag nog te. (Heter det "te" eller "the" förresten?) ;)
 

shogun

Well-known member
Finns det några historiska dokument som avslöjar vilken maskin som var populärast på hans tid? :unsure:
Vilka bönor de använde vet jag, för jag köpte en påse på ICA för ett tag sedan som absolut var från f.kr. !!!
Lavazza tror jag det var... :lol:

Moahhhahahahaahahaaaa! :lol::D
 

theseal

Kaffeterroristen
lol

img_5187-300x91.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp