Öltråden - berätta om era favoritöl

treefinger

Well-known member
Tänkte att detta kunde bli en tråd där vi pratar om våra favoritöl. Själv är jag vansinnigt försjust i de flesta kvalitétsöl från Belgien, för att nämna några:

Cantillon Kriek
- är nog kanske inte så många som testat denna öltyp, men detta är just nu mitt favoritöl. En otrolig syrlighet och härlig smak av körsbär. Ingen sötma över huvud taget, bara syra. Helt outstanding.

Kwak
Westmalle Dubbel
Chimay.
Rochefort 10

Hoegaarden Grand Cru


Måste ju även nämna några Svenskar:

Jämtlands bryggeri: Hell - Sjukt bra svenskt öl. Bästa svenska ölet 1998,99,00,02.

Slottskällan: Imperial Stout - måste vara en av de bästa i sin klass.
Nils Oscar: India Ale - väldigt väldigt bra IPA, personlig favorit. Bästa svenska öl på flaska 2006. Endast Brooklyn East India Ale som slår denna på fingrarna i min mening.

Nynäshamns bryggeri: Bedarö Bitter - otroligt välbalanserat, perfektion.




US & A!:


Brooklyn lager - otroligt prisvärd lager, finns alltid med :)
Brooklyn East India Ale - världens godaste IPA?


Sist men inte minst så måste jag ta med en Barley Wine som sätter standarden för allt annat i sin genre.
Thomas Hardy's Barley Wine - Bättre än såhär blir det helt enkelt inte.


Det här är bara ett axplock av alla favoriter där ute. Finns ju hur mycket bra öl som helst. Vilka är era favoriter?
 

tobbeg

Active member
Kan bara hålla med om Nils Oscar IPA. Det finns en som heter Red Seal Ale också som är fin.

Om ni nånsin åker över till staterna finns det så mycket god IPA så man nästan kan gråta. Bells Three Hearted Ale är genial.
 

treefinger

Well-known member
Cheffalo: Ser inte riktigt vad ölet heter mer än att det är en krusovice. Är det det här samma öl?
oltorget.nu/beer.asp?Beer=931&BPos=1
 
Senast redigerad av en moderator:

treefinger

Well-known member
tobbeg sa:
Kan bara hålla med om Nils Oscar IPA. Det finns en som heter Red Seal Ale också som är fin.

Om ni nånsin åker över till staterna finns det så mycket god IPA så man nästan kan gråta. Bells Three Hearted Ale är genial.

Ja, Red Seal Ale är riktigt fin. Det finns ju otroligt många mikrobryggerier i USA som gör helt galna öl. Drack någon dubbel IPA på mässan som var bortom det mesta, så mycket malt att det nästan smakade som en barley wine.. hehe, men så var det ju en amerikan :)
 
S

Slane

Guest
En av mina favvisar!

Delirium Tremens
; en perfekt avvägning mellan beska och sötma i denna Belgiska öl. Blir bäst från kran!
 
Senast redigerad av en moderator:

Tony

Well-known member
treefinger sa:
Tony sa:
Min favvo finns bara i Australien

:? Om ölet bara finns i Australien, kan du då inte kosta på dig åtminståne en liten beskrivning på hur det smakar? Jämförbart med annat öl på systemet?

OJ!! den är svår, Thooeys Old är mork ale, och den är ren och mjuk samtidigt som den har den starka smaken av en black ale,
Den jag kan inte gämnföra med annat öl på Bolaget, för att pajasarna tar inte in den ( j**la r*vh*l) men jag har lite släkt och vänner down under, så man brukar få ett "carepack" då och då.

Lite syrlig smak, inte farlig beska.. vet inte.. det e skit god. jag älskar den.
Nästa carepack så postar jag och håller provning :p risken är att ni fastnar för den och tvingas leva i misär som jag gör då jag inte kan få tag på den någonstans i vårat stormiga land.
 

treefinger

Well-known member
Tackar för den beskrivningen! Testat Samuel Adams Black Lager? Borde vara något liknande, jag tycker den är helt okej. Rent generellt så gör ju Samuel Adams bra öl.
 

frX

Well-known member
Jag dricker nog uteslutande Hell
38.jpg


Även Sapporo Premium Lager slinker ner ibland, dock så beror det bara på ursprungslandet ;)
Gissa vilket utan att tjuvkika!
sapporoprem.jpg
 

wesaft

Well-known member
mm, jag gillar Sam Adams Ale, måste gilla ett öl med det namnet :)
Jag heter dock bara Sam och inte Samuel.
 

YocaL

Well-known member
Maharashi sa:
Mina förslag:

Innis & Gunn
Testade den i helgen, och wow vilken upplevelse!
Jag kan inte direkt påstå att den var god, men oj var annorlunda!
Och det som står på baksidan stämmer verkligen, den smakar typ vanlij, kola, and so on..


Stella Artois
Tycker jag annars är en god allround öl, rekomenderas!
stella_200.jpg


Andra goda öl
beer_draft_bass%20(2).jpg

staropramen.jpg

Gotlandsbryggeri-wisby-pils.jpg
 

skinkan

Active member
För ung för att få dricka öl... egentligen 8)

Skämt åsido så rådiggar jag öl, men jag är ganska kräsen av mig. Som sagt är jag ganska så ung (17 år) men jag lite har jag väl hunnit testa, knappast särskilt bevandrad dock. Snackar vi vanlig "fulöl" så gillar jag väl Carlsberg Gold, Tuborg Guld och lite sådant. Om vi börjar bli lite mer finsmakliga så gillar jag Mariestads, en massa olika varianter av Staropramen (speciellt Staropramen Dark), Pilsner Urquell och så gillar jag några österrikiska sorter jag inte kommer ihåg namnet på just nu :)
 

noscore

Active member
Amerikansk öl är sorgligt underskattad vilket nog får skyllas på Budweiser. Samuel Adams Lager är ett exempel på god damerikansk öl, lite åt Ale-hållet. Finns en och annan amerikansk Pale-Ale som också platsar på topplistan.
Trappist-öl brukar slinka ner emellanåt, iaf tidigare, numera går det nått halvår mellan dessa tillfällen. Tycker nog egentligen att de är för söta och alldeles för alkoholstarka (ruggigt lömska...)
 

treefinger

Well-known member
noscore sa:
Amerikansk öl är sorgligt underskattad vilket nog får skyllas på Budweiser. Samuel Adams Lager är ett exempel på god damerikansk öl, lite åt Ale-hållet. Finns en och annan amerikansk Pale-Ale som också platsar på topplistan.
Trappist-öl brukar slinka ner emellanåt, iaf tidigare, numera går det nått halvår mellan dessa tillfällen. Tycker nog egentligen att de är för söta och alldeles för alkoholstarka (ruggigt lömska...)

Roligt att fler fått upp ögonen för de amerikanska godbitarna. Finns många riktigt bra mindre bryggerier där som gör väldigt smakrika tolkningar av diverse öltyper. Att undersöka de amerikanska varianterna av "India Pale Ale", som också är en av mina favoritöltyper, brukar verkligen ge upphov till diskussion efteråt.

Angående trappistölen så är det väl ett rimligt förhållningssätt du har till de alkoholstarka rackarna, men de är ju så förbaskat smakrika. Visst håller jag med om att de kan vara lite väl söta, men ett tips är att kyla ner dem rätt rejält innan man häller upp dem. Spritigheten och sötman backas en del på det viset, något i alla fall jag uppskattar hos en trappist på uppåt 10-12%.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp