Sidan 19 av 20 FörstaFörsta ... 917181920 SistaSista
Resultat 145 till 152 av 158
    Med starka IPA/DIPA-preferenser är mitt humlefix oftast:
    Anders Dubbel IPA
    Slottskällans DIPA
    Dugges High Five
    Modus Hoperandi

Bästa ölen jag smakat i denna kategori är Nebuchadnezzar men tyvärr slut/utgått.

Jag gillar Löwenbräu eftersom de har ölvärldens i särklass vackraste burk. Sådäså!

I149.jpg

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Jag uppskattar hefe (tysk veteöl med jästrester i flaskan), helst jättekall en varm och kvav högsommarmorgon. Franziskaner, Julius Echter, Paulaner, Weihenstepaner hefeweizen. Mums!

Modus Hoperandi IPA: 4-4.5 RWP - Bra IPA med florala toner och trevlig beska
    Lagunitas IPA: 4-4.5 RWP - Se ovan
    Lagunitas PA: 4 RWP - Se ovan, skulle vilja haft lite mer tryck
    Jämtlands IPA: 4 RWP - Lång revlig beska, frisk
    Amager Modern IPA: 3.5-4 RWP - Hade förväntat mig mer. Bra start, sedan lite kort.
    Beer Here SOD: 3.5 RWP - Bra, men inget speciellt
    Red Chair: 3.5 RWP - Tar aldrig fart
    Nils Oscar SMÖF Jubileum: 3 RWP - Rökig öl är inte min grej
    Senast redigerat av robbowan den 2013-10-31 klockan 13:16.
    "What's the point if the coffee looks good but taste bad?" - David, Pomegranate Café

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    http://www.schlappeseppel.de/en/beer/special.php

Drack det här för två veckor sedan när jag var i tyskland om jag förstod etiketten rätt så har den någon form av svensk anknytning.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Vad i ligger det svenska?

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Som sagt det stod på,tyska enda jag förstod vad king Gustav och Schweden. Har googlat hittat följande info.

Mer finns o läsa på länken
    http://www.schlappeseppel.de/en/brewery/history.php

"In 1631, King Gustav from Sweden took the city of Aschaffenburg. Legend has it, that the sweedish troops soon found out, that there was no single drop of beer in the barrels, while preparing the Johannisburg castle for the royal court.

As it happened, there was a foot soldier by the name of Joseph Lögler amongst this troops, who was proficient in brewing beer. The short form of Joseph is “Sepp” or “Seppel” for “little Joseph”. Obviously, by making beer the brave soldier Seppel was of much better use to the King of Sweden, because he was going lame due to an old battlefield injury to the leg. The injury was the cause for his nickname “Schlappe-Seppel”.

The beer of the brave soldier was very well received because of its excellence and very soon after the first brew, he had to make more beer. In the end, he stayed behind in Aschaffenburg, after the Swedish troops had left. He settled as a cooper and brewer. The Schlappeseppel Beer was born."

Var ju släpp i fredags, fick tag i founders och st eriks dipa samt coronado ipa. St eriks devastation var extremt intressant med alla exotiska Nya zeländska humlesorter. Årets kanske bäst svenska dipa? Åtminstonde årets svenska överraskning på dipa-fronten. Dom andra var högst ordinära.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •