Öltråden - berätta om era favoritöl

Brantryd

Active member
Utan att ha läst igenom denna långa tråd så tycker både jag och frun om den amerikanska ölen Coors Light.
Det är ju ingen öl som passar nu på vinter, men i bastun går det bra. Haha

På sommar är den såå lättdrucken!
 

osks

Well-known member
En trevlig stout med starka övertoner av kaffe är Péché mortel från ett bryggeri i Montréal i Québec. Ett litet universum av smaker och dofter, helt fritt från nonsens: en klar fransk förnuftsdyrkan dämpad med lite medeltida vidskepelse för den andliga volymens skull. Rekommenderas.

Brasserie Dieu Du Ciel, som de heter, gör många bra öl.
 

kaffet

Member
Haha Coors Light är ju så amerikansk att den lika gärna skulle kunna ropa "howdy ya´ll" och stampa takten med sin cowboy-boot. Då föredrar jag ett sex-pack Heineken.
 
Senast ändrad:

AndersL

Well-known member
Med starka IPA/DIPA-preferenser är mitt humlefix oftast:
Anders Dubbel IPA
Slottskällans DIPA
Dugges High Five
Modus Hoperandi

Bästa ölen jag smakat i denna kategori är Nebuchadnezzar men tyvärr slut/utgått.
 

hne

Well-known member
Jag uppskattar hefe (tysk veteöl med jästrester i flaskan), helst jättekall en varm och kvav högsommarmorgon. Franziskaner, Julius Echter, Paulaner, Weihenstepaner hefeweizen. Mums!
 

robbowan

Well-known member
Modus Hoperandi IPA: 4-4.5 RWP - Bra IPA med florala toner och trevlig beska
Lagunitas IPA: 4-4.5 RWP - Se ovan
Lagunitas PA: 4 RWP - Se ovan, skulle vilja haft lite mer tryck
Jämtlands IPA: 4 RWP - Lång revlig beska, frisk
Amager Modern IPA: 3.5-4 RWP - Hade förväntat mig mer. Bra start, sedan lite kort.
Beer Here SOD: 3.5 RWP - Bra, men inget speciellt
Red Chair: 3.5 RWP - Tar aldrig fart
Nils Oscar SMÖF Jubileum: 3 RWP - Rökig öl är inte min grej
 
Senast ändrad:

asharidu

Well-known member
Som sagt det stod på,tyska enda jag förstod vad king Gustav och Schweden. Har googlat hittat följande info.

Mer finns o läsa på länken
http://www.schlappeseppel.de/en/brewery/history.php


"In 1631, King Gustav from Sweden took the city of Aschaffenburg. Legend has it, that the sweedish troops soon found out, that there was no single drop of beer in the barrels, while preparing the Johannisburg castle for the royal court.

As it happened, there was a foot soldier by the name of Joseph Lögler amongst this troops, who was proficient in brewing beer. The short form of Joseph is “Sepp” or “Seppel” for “little Joseph”. Obviously, by making beer the brave soldier Seppel was of much better use to the King of Sweden, because he was going lame due to an old battlefield injury to the leg. The injury was the cause for his nickname “Schlappe-Seppel”.

The beer of the brave soldier was very well received because of its excellence and very soon after the first brew, he had to make more beer. In the end, he stayed behind in Aschaffenburg, after the Swedish troops had left. He settled as a cooper and brewer. The Schlappeseppel Beer was born."
 

AndersL

Well-known member
Var ju släpp i fredags, fick tag i founders och st eriks dipa samt coronado ipa. St eriks devastation var extremt intressant med alla exotiska Nya zeländska humlesorter. Årets kanske bäst svenska dipa? Åtminstonde årets svenska överraskning på dipa-fronten. Dom andra var högst ordinära.
 

robbowan

Well-known member
Var ju släpp i fredags, fick tag i founders och st eriks dipa samt coronado ipa. St eriks devastation var extremt intressant med alla exotiska Nya zeländska humlesorter. Årets kanske bäst svenska dipa? Åtminstonde årets svenska överraskning på dipa-fronten. Dom andra var högst ordinära.

Jag har aldrig fattat grejen med StE? Man blir aldrig missnöjd, men heller aldrig nöjd med köpet.

En av killarna på OT ansåg i o f s att man skall jämföra dem med prisklassen och inte de mer "extrema" varianterna som finns.

För övrigt drack jag en Flying Dog Kujo Coffee Stout igår som var j-t trevlig.
 

UbbeK

Well-known member
Skakar liv i denna tråd igen.
Förtär en Goose Island - Bourbon County Brand Stout. Flaskad 2012
Något av det bästa jag har smakat i denna genre imperial stout.
Bourbonfat, vanilj, chokladpudding, hintar av kokos. Bra maskering av alkoholen på 15 %.
 

bauta

Well-known member
Robbowan , jag tror det handlar om balans kontra mer av allt. Jag var inne på mer humle etc spåret ett tag, men uppskattar numera balans mera.
 

Jerker77

New member
Bellman från Carlsbergs bryggeri tycker jag om. Men jag tycker ju om nästan all öl så det finns många mer. För hög procenthalt tycker jag inte anstår öl utan 7-8 procent max blir bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp