Öltråden - berätta om era favoritöl

S

Slane

Guest
Någon som testat julens alla goda öl?

Jag har i vanlig ordning köpt på mig de tre jag älskar och vill ha på julbordet; Nils Oscar, Jämtlands och Anchor.

Har inte hunnit testa så många andra än men Young's Winter Warmer föll mig i smaken direkt. Det har varit en del snack om Oppigårds Winter Ale, någon som testat den?


YoungsWinterWarmer.jpg
 

skinkan

Active member
Shit, någon mer än jag som testat Murphy's Irish Red? Hittade den på Lottas i Umeå och jävlar i havet vad god den var!
Btw så har jag slutat dricka trefemmor nu :)
 

treefinger

Well-known member
Irish Red är helt okej, föredrar den på fat. Kom precis hem från en sväng på uplands nation här i Uppsala. Där blev det en Kwak och en Brooklyn Black Chocolate Stout.. riktigt förrädiska ölsorter med 8 respektive 10.6 % alkoholstyrka.. något som verkligen inte känns när man dricker dem. Men oj vad goda de är.

Notera det vackra kwak-glaset. Legenden säger att glaset är utformat på detta sätt pga att man ville ha ett glas som gick att hålla i utan att spilla medans man red till häst. Det måste alltså ha ansetts som en rättighet att få dricka öl fasten man rider... det gillar vi?
 

Bilagor

  • DSC09036.JPG
    DSC09036.JPG
    97.9 KB · Visningar: 44

dawen

Member
Vi har ett ställe här i Linköping där man måste lämna sin ena sko i pant för att få ett Kwakglas, för det har tydligen varit ganska vanligt att folk blivit lite väl fästa vid glaset, och inte bara den goda ölen inuti :)

Stället heter VilleValla, och kan rekommenderas. Bara ett fåtal av de öl som finns där som går att köpa på Bolaget.
 

treefinger

Well-known member
hehe, känner igen det där med att man måste lämna en grej med pant.. vi måste lämna studentkort i pant. Men det är helt klart värt det för ett kwak-glas
 

Farmorskokkaffe

Active member
Vanligt o tråkigt svar.....Youngs double chocolate o Guiness!
E oxå väldigt svag för TT, Grön o Odense Pilsner de är dock inga favoriter....
Den absolut äckligaste öl jag druckit e en öl från Hancok (danskt mikrobryggeri) som heter något med skeppar öl,den smaka bränt gummi:(
 

kit_brenner

Well-known member
Sitter och sippar på en Samuel Adams Black Lager och måste säga att det är mitt favvo-öl just nu. Även när jag inte sitter och sippar på det. Bland de ljusa gillar jag Victoria Bitter, härligt fruktig enligt min åsikt.
 

wesaft

Well-known member
Jag har Sam Adams black lager i kylen som väntar på mig, riktigt god, en dag till...

Systersonen min heter Adam, gissa vilken öl vi kommer dricka när han blri stor :)

/Sam
 
S

Slane

Guest
Jag älskar humlerik öl så just nu faller Staropramen Granat mig i smaken. Annars brukar ju de flesta IPA öl ge mig den tillfredsställelsen.
 

martook

Well-known member
Jag har Sam Adams black lager i kylen som väntar på mig, riktigt god, en dag till...

Systersonen min heter Adam, gissa vilken öl vi kommer dricka när han blri stor :)

/Sam

Är systersonen 6-7 år gammal vore ju en lagrad Millenium optimal att ta när han blir 18... fast de är ju lite svåra att få tag på tyvärr och inte är de gratis heller. Var lite sugen på att bjuda på den här auktionen, men blev inget med det.

http://cgi.ebay.com/Samuel-Adams-Mi...043509842QQihZ018QQcategoryZ563QQcmdZViewItem
 

TheSentinel

Well-known member
Jag är grymt förtjust i Sapporo, utmärkt till starkmat eller sushi, utan att stjäla smaklökarna för mycket. Lätt och frisk i smaken.
b585.jpg


Men om man är ute på äventyr så slinker en och annan Staropramen Dark ner. Mycket snäll öl trots färgen (ser ut som Cola)
b1114.jpg


Vid afterski finns det tre "vanliga" öl som är självklara klassiker: Heineken, Corona och så självklart Norrlands Guld ... ;) Jag är ju trots allt Norrlänning.
 

selanderm

Well-known member
limfjords-porter.jpg


Två av mina favoritöl är Limfjords Porter och Michelob Amber Bock.
Lite svåra att få tag i bara...

Amber'n fastnade jag för vid ett längre USA besök, då det visade sig att den gick att finna i stort sett överallt där det övriga michelob sortimentet fanns.
abock_medium.jpg
 

Boris

Well-known member
Den som gillar Anchor Steam, Red Seal och motsvarande öl från duktiga amerikanska mikrobryggerier ska absolut inte missa Sierra Nevada Pale Ale (finns på bolaget, nr 1525). Den verkar vara lite känslig för hur den lagras, men har den inte stått framme på hyllan för länge är den en höjdare.
 

Bilagor

  • Sierra Nevada.jpg
    Sierra Nevada.jpg
    2.3 KB · Visningar: 6

marran

Well-known member
Jag kan verkligen rekommendera någon av Sam Adams specialare, bolaget har dom ibland!
Jag köpte i höstas en triple bock, bryggd 2002, hur den kom till bolaget på 2006 har jag ingen aning ocm, men jäklar i den vilken upplevelse. Jag drack den 4cl åt gången ur konjakskupa, den är 17% och brädar mången whiskey i smakrikhet, efter en fyra var man helt enkelt nöjd.
Den var även på samma sätt som riktigt stark choklad, säg 99%, att man blir helt torr i munnen av den, ett vattenglas till var ett måste.

Trots att man bara fick 25cl för 80kr så är det nog den mest prisvärda öl jag druckit, och desutom fantastiskt snygg flaska!
 

Sealion

Active member
Landsort Lager från Nynäshamns Ångbryggeri... faan, jag blir törstig bara av att skriva namnet. Det är ett brott att inte testa denna gudagåva från det kompetentaste bryggeriet i skärgårdens sydligare delar. Spring fort och beställ en låda... så gott att man vill ha flera öl om dagen.
 

treefinger

Well-known member
Jag kan verkligen rekommendera någon av Sam Adams specialare, bolaget har dom ibland!
Jag köpte i höstas en triple bock, bryggd 2002, hur den kom till bolaget på 2006 har jag ingen aning ocm, men jäklar i den vilken upplevelse. Jag drack den 4cl åt gången ur konjakskupa, den är 17% och brädar mången whiskey i smakrikhet, efter en fyra var man helt enkelt nöjd.
Den var även på samma sätt som riktigt stark choklad, säg 99%, att man blir helt torr i munnen av den, ett vattenglas till var ett måste.

Trots att man bara fick 25cl för 80kr så är det nog den mest prisvärda öl jag druckit, och desutom fantastiskt snygg flaska!

Håller med dig till fullo om din beskrivning med den enda skillnaden den typen av öl inte riktigt faller mig på läppen.
Själv så tycker jag den var alldeles för mäktig, men som du säger, dricker man den om 4cl så kommer den nog till sin rätt.

Jag rekommenderar dock alla att, om de får chansen, prova den.. den är verkligen unik.

Är jag på chokladhumör dricker jag dock mycket hellre en Black Chocolate Stout från Brooklyn-bryggeriet.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp