Öltråden - berätta om era favoritöl

Sunschein

Well-known member
Den skall absolut testat så snart som möjligt. Det blir många öl att gå igenom nu... Är dessutom väldigt sugen på Sierra Nevada Celebration Ale, någon som testat denna?
 

Tobiemme

Well-known member
amerikanskt öl är bäst. följt av svenskt. givetvis talar vi om de mikrobrygda ölen.
Sierra Nevada Celebration Ale är god, dock ganska grov och med massor av kärv humle. mina har smakat bäst efter ett års lagring då de vassaste kanterna mjuknats av litet.
Rogues XS Imperial India Pale Ale är något av en upplevelse ifall man gillar stilen. mycket av allt: malt, humle och alkohol. den här tungviktaren svingar 9,5% – så det kan vara en god idé att dela på en pava (75cl)... det sjuka är att ölet kan vara så pass välbalanserat och så pass drickbart med en sådan tung last. men Rogue vet vad de gör!
:coffee:

p.s. Rogues XS Imperial Younger's Bitter var inte så dum den heller. lite alkoholsvagare (7,4%) men med en underbar bukett av humle i kompositionen.
 

stipok

Well-known member
12 inlägg under samma dag (13 med mitt) på en icke-kafferelaterad tråd?!

Bidrar med Newcastle Brown till listan.
 

robbowan

Well-known member
Min favvo finns bara i Australien

product_tooheysold.jpg

Oh, klassiker. Tyvärr finns det alldeles för få öl från Australien i Sverige.

Coopers Stout - mer som Toohey's Old än Guinness om man säger så.
Fosters - turistöl och inte ens australisk längre.
VB - Australiens Pripps Blå

Sen vet jag inte...

Kolla in Argentina om ni kommer förbi t ex Akkurat eller Monks Café. Kommer många bra öl därifrån nu.
 

Sunschein

Well-known member
amerikanskt öl är bäst. följt av svenskt. givetvis talar vi om de mikrobrygda ölen.
Sierra Nevada Celebration Ale är god, dock ganska grov och med massor av kärv humle. mina har smakat bäst efter ett års lagring då de vassaste kanterna mjuknats av litet.
Rogues XS Imperial India Pale Ale är något av en upplevelse ifall man gillar stilen. mycket av allt: malt, humle och alkohol. den här tungviktaren svingar 9,5% – så det kan vara en god idé att dela på en pava (75cl)... det sjuka är att ölet kan vara så pass välbalanserat och så pass drickbart med en sådan tung last. men Rogue vet vad de gör!
:coffee:

p.s. Rogues XS Imperial Younger's Bitter var inte så dum den heller. lite alkoholsvagare (7,4%) men med en underbar bukett av humle i kompositionen.

Det här med lagring av öl är något som jag tycker verkar väldigt intressant, men hur ska man gå till väga riktigt? Vilka typer vinner på lagring? Hur skall dom lagras på bäst sätt? Hur länge? Tar gärna emot så mkt info som möjligt :)
 

Tobiemme

Well-known member
för att lagra öl brukar man säga att en grundregel är att det bör vara minst runt 7% alkohol i ölet. annars agerar inte alkoholen konserverande och ölet blir bara dåligt. som med all annan lagring sker ett slags harmonisering av smakerna. de djupnar och komplexiteten tilltar. en del av de vassaste kanterna kan också tonas ned. i allmänhet. jag har inte lyckats hålla mig mer än drygt ett par år, som mest – men det var det värt! :)
 

Sunschein

Well-known member
Kanon! Får ge mig på att lagra några rackare, frågan är bara hur länge man kommer klara det utan att dricka upp dem :)

Kvällen till ära testade jag Nils Oscars Kalaspåsköl som var väldigt fin. Blir nog till att köra på den till påsk :) Tog mig även en Jämtlands Bärnsten, även den mkt trevlig.
 

Tobiemme

Well-known member
kul! jag brukar se till att ha dem i källarförrådet eller så, annars tenderar de till att liksom försvinna... :)
jag gillar också Jämtlands bärnsten! det kommer nog bli några sådana till påsk. liksom (förstås) Jämtlands Påsköl. förra årets var kanonfin. (till skillnad från deras julöl som för en gångs skull inte var på topp.)

litet tips till helgen: SM i hembryggning i Alvik.
 

Sunschein

Well-known member
Oj, väldigt lämplig tidpunkt för detta då jag faktiskt hade planerat att åka upp till Stockholm över helgen.

Riktigt intressant med hembryggning.. Mitt projektarbete på gymnasiet handlade om öl och ölbryggning. Resultatet var inte illa för första försöket om jag får säga det själv :) Resulterade i en väldigt fruktig ale med trevlig humlebeska. Blev riktigt sugen på att sätta igång med ett nytt projekt måste jag erkänna :)

Har du bryggt något själv, Tobiemme?
 

Sunschein

Well-known member
någon dag hoppas jag på att göra det! :)
jag har dock en kompis som ska ställa upp med två brygder i domartävlingen, så det känns spännande. hans öl är riktigt, riktigt bra.

Känns mer och mer frestande att titta förbi hembryggnings-SM, kostade det 250 kr för icke-medlemmar eller vad stod det riktigt? :D Vilken/vilka klasser tävlar kompisen din i?

Ikväll har det blivit ett par belgare. En Orval och en Westmalle dubbel. Trappister sitter ju aldrig fel. Är det någon som fått chansen att smaka Westvleteren förresten? Hade inte varit fel att testa inte..
 

bchi

Well-known member
Belgare är min favorit :)
Hoppade högt av lycka när Bolaget tog in De Koninck, ett lokalt öl från Antwerpen, för något år sedan. Numera är det nästan det enda jag dricker.
Gillar man belgiskt kan jag starkt rekommendera Easter Booster, påsköl från Sigtuna bryggeri. Verkligen god!
 

Tobiemme

Well-known member
Känns mer och mer frestande att titta förbi hembryggnings-SM, kostade det 250 kr för icke-medlemmar eller vad stod det riktigt? :D Vilken/vilka klasser tävlar kompisen din i?

Ikväll har det blivit ett par belgare. En Orval och en Westmalle dubbel. Trappister sitter ju aldrig fel. Är det någon som fått chansen att smaka Westvleteren förresten? Hade inte varit fel att testa inte..

kul om du tittar förbi!
jepp, kostar 250 kr i dörrn. vi kommer hänga på låset.

har tyvärr inte haft möjlighet att prova Westvleteren – man får hoppas på att det blir av en dag... :)
 

josef

Well-known member
Belgare är min favorit :)
Hoppade högt av lycka när Bolaget tog in De Koninck, ett lokalt öl från Antwerpen, för något år sedan. Numera är det nästan det enda jag dricker.
Gillar man belgiskt kan jag starkt rekommendera Easter Booster, påsköl från Sigtuna bryggeri. Verkligen god!
köpte ett par flaskor på ditt tips, wow! Fantastiskt gott! Vilken fruktbomb dessutom. Som godis nästan, lite farligt.
 

josef

Well-known member
Köpte en hög olika sorter senast. De flesta stack inte ut märkvärdigt alls, men den jag drack nyss, Primátor Premium Dark, var fantastisk! Mörkt rödbrun med toner av choklad och kola. Lite mer sötma än många, men ackompanjeras av rejäl fyllighet och medelstor beska. Väldigt välgjord, tjeckiskt såklart :)

vart får jag tag på Antoon, robbowan? Verkar inte vara sökbart på systemet...
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp