Kahls Monsun Malabar, eller mitt fel?

frX

Well-known member
Efter att ha tömt kvarnen så var jag igår på jakt efter nytt kaffe. De Luxen var slut så jag fick leta annat tills vidare. Fastnade för Monsun Malabar och köpte med mig en kvarting.

Jag vet inte vad jag ska säga, espresson blir konstig (se bilder)
Smaken är väldigt fyllig och lång, saknar arabicans syrlighet men är ändå rätt besk.. Ja jag vet, jag är dålig på att uttrycka det jag känner (noob som vi säger i datorvärlden)

Tog lite bilder i illustreringssyfte

Resultatet blev såhär:


Efter >21 sek extrahering, notera mängden creman


Notera hur creman inte fäster


Notera... eller ja, ni ser nog


.....

Ja, är det jag som gör fel? Hade inga problem med Isomac-blandningen som jag testade innan, inte heller De Luxen som jag brukade köra..

Har någon testat Monsunen?
 

Kaffemannen

Well-known member
Ang. syrligheten i Monsun så stämmer det att det inte finns någon. Detta kaffet är lagrat i tre månader på betongplatåer (med tak men utan väggar). I denna behandling försvinner all syrlighet i kaffet då det utsätts för fuktiga monsunvindar under denna tid...

Anledningen till att man lagrar det på detta sätt är att förr i tiden när kaffet transporterades med långsamt gående träbåtar så tog det väldigt lång tid innan de nådde sin destination. Båtarna var fuktiga och detta påverkade kaffet så att det smakade anorlunda när det kom fram än när det lämnade Indien. När de snabbare båtarna började frakta kaffet istället så förändrades smaken givetvis igen då det var framme på nolltid (i sammanhanget) och importörerna klagade över smaken. Därför blev bönderna tvungna att lagra kaffet i fuktigt klimat innan det skeppades - på så vis behöll man samma smak som tidigare.

Kaffet används ofta i espressoblandningar men ganska sällan som singelböna för espresso. Hade nog valt att köra det i presskanna istället eller blandat det med en annan böna... prova till exempel att blanda det med en Yellow Burbonböna.
 

frX

Well-known member
Intressant historia, det var lite därför jag fick lust att testa, kvinnan som sålde det till mig sa att "det är en av de bästa espressobönorna som finns" och att kahls egen barrista bara använde dom. :lol:
Jag frågade om dom hade något annat kaffe än kahls men då sa hon att dom inte tog in nått annat för andra "höll inte tillräckligt hög kvallitet" Skrattar fortfarande för mig själv när jag tänker på det :)

Men iaf, varför blir konsistensen så underlig på creman? Den känns dessutom lite oljig i munnen..
 

Dunne

Well-known member
Lite av den effekten får man när bönorna är helt nyrostade, märkte jag på artos hemrostningar. Creman blir jättehög och fluffig som lägger sig fort. Smakar inte dåligt men ser inte så snyggt ut.
 

frX

Well-known member
treefinger sa:
På bilderna så ser det ju nästan ut som att creman är klumpig?

Ja, så skulle man kunna säga! Nästan som surnad mjölk :?
Smaken är väl kanske som den borde, jag har aldrig druckit 100% arabica innan, men jag hade fått för mig att det skulla vara mer "syra" i den. :|
 

treefinger

Well-known member
sprkz sa:
jag har aldrig druckit 100% arabica innan, men jag hade fått för mig att det skulla vara mer "syra" i den. :|

Som någon nämnde ovan, monsunkaffet saknar syra helt och hållet pga att det är lagrat på ett sådant sätt som det så utförligt beskrevs. Är du ute efter syra så testa Kenya AA eller Etiopisk Yirgacheffe.
 

lupoo

Well-known member
sprkz sa:
Intressant historia, det var lite därför jag fick lust att testa, kvinnan som sålde det till mig sa att "det är en av de bästa espressobönorna som finns" och att kahls egen barrista bara använde dom. :lol:
Jag frågade om dom hade något annat kaffe än kahls men då sa hon att dom inte tog in nått annat för andra "höll inte tillräckligt hög kvallitet" Skrattar fortfarande för mig själv när jag tänker på det :)

Ja detta är ju ett Borås problem :?. Har varit i kontakt med Johan&Nyström som anser att "Borås ett svart hål på kaffekartan över Sverige" och hört om det finns något hopp för oss stackars "kaffenister". Kunde inte ge mig någon direkt hjälp men jag har "lobbat" lite mot vissa handlare och det kanke inte ser helt hopplöst ut ;) .Vi får se.
 

Kaffemannen

Well-known member
sprkz sa:
kvinnan som sålde det till mig sa att "det är en av de bästa espressobönorna som finns" och att kahls egen barrista bara använde dom. :lol:

Jag skulle tro att Torkel (Kahls Master Barista, om kvinnan nu syftade på honom) dricker annat än Monsun också :) kanske hade kvinnan i butiken bara en lite virrig dag eller något...

Det är ett väldigt bra kaffe, men själv föredrar jag det som sagt i presskanna. För att avhjälpa ditt problem så kan du prova att överdosera mer, mala något grövre och köra på 20 sec istället för 30 (om du inte redan testat detta). Garanterar inte förbättring, men värt att prova.

Kaffet kan behöva "vila" lite innan det blir optimalt. Låt det stå ett par dagar och testa på nytt igen. Resultatet kommer bli helt annat. Inte för att det förändrar min uppfattning om att det passar bäst i blandningar eller som presskanna, men det blir bättre om du låter kaffet vila några dagar - creman & smaken kommer bli till det bättre.
 

frX

Well-known member
treefinger sa:
Som någon nämnde ovan, monsunkaffet saknar syra helt och hållet pga att det är lagrat på ett sådant sätt som det så utförligt beskrevs. Är du ute efter syra så testa Kenya AA eller Etiopisk Yirgacheffe.

Jodå, jag är medveten om den låga syran i Monsunen... Men att ha gått från ordentliga robustablandningar så hade jag väntat mig lite mer ändå ;)

lupoo sa:
jag har "lobbat" lite mot vissa handlare och det kanke inte ser helt hopplöst ut Wink .Vi får se.

Jasså, var det du som hade tippsat Verner & Verner :D Hoppas bara dom tar tag i det!
Undra varför Deli inte tar in lite mer än bara De Luxen..
 

lupoo

Well-known member
sprkz sa:
Jasså, var det du som hade tippsat Verner & Verner :D Hoppas bara dom tar tag i det!
Undra varför Deli inte tar in lite mer än bara De Luxen..

Yeep 8)
Verkade vara lite lovande då tydligen någon av Verner&Verner butikerna i Stockholm körde J&N, hoppet finns..

Jag vet att Deli tidigare har haft Passalacqua, men "samarbetet har upphört" enl. distrubutören IL MOLINO AB :cry: .

Har även en liten "ingång" mot Berghs och skall se om de kan börja med något annat än Kahls. Var föresten där i lördags och fick "stå på mig" om att det faktiskt finns 3 olika varianter av "grad espresson" inte endast 234.0 som dom hade (men den blev ganska fin ändå :p )
 

arto

Well-known member
Jag tycker inte att Monsooned Malabar är en dålig singelkaffe till espresso, speciellt om man är en robustian och vill prova på en ensam arabica. Len och o-syyr, jordisk men ändå kraftig, tycke rjag gör att den är bra som bas till en espresso. Men som med allt annat så tycker alla olika, vissa gillar syrlighet.
 

Tony

Well-known member
Tycker att malabaren e en personlig farovit, dels för den tjocka creamans skull, fin till latte art, så blandar den sig bra i mjölk.

Vilken V&V Kunde man hitta J&N?
 

frX

Well-known member
lupoo sa:
Har även en liten "ingång" mot Berghs och skall se om de kan börja med något annat än Kahls. Var föresten där i lördags och fick "stå på mig" om att det faktiskt finns 3 olika varianter av "grad espresson" inte endast 234.0 som dom hade (men den blev ganska fin ändå :p )

Hmm, jag stötte ju på patrull där.. Men vi kanske kan agera ihop? Mot ett bättre kaffe-borås ;)

arto sa:
Jag tycker inte att Monsooned Malabar är en dålig singelkaffe till espresso, speciellt om man är en robustian och vill prova på en ensam arabica. Len och o-syyr, jordisk men ändå kraftig, tycke rjag gör att den är bra som bas till en espresso. Men som med allt annat så tycker alla olika, vissa gillar syrlighet.

Smaken är det inget fel på! Absolut inte (jag är bara ovan arabica-drickare) :) Dock så var jag lite fundersam över creman..
Var dessutom lite nyfiken på vad ni tyckte om Monsunen!
 

MrBean

Well-known member
Det där med färskrostat kaffe e en lyx vi kan få från Kahls och andra lokala rosterier, Kahls har satt max 9 månader hållbarhet på sitt kaffe... när Italienarna kör med 12 månader.
Tittade på lite påsar i några affärer i Gbg å de flesta påsar var över 6 månader gamla, borde alltså säljas för nästan halvapriset... men icke.

Var på Media Markt, där fanns 2-3 månader gammal Lavazza Qualità Oro 0,5kg för 65kr *slurp*
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Antar att du missade en butik då.. ;)
Regel är annars bäst före på två år från rostning hos de flesta italienska rosterier.
Ska göra ett test, kan nog meddela resultat om ca ett år 8)
 

MrBean

Well-known member
Mmmm missade en affär ;)
Har faktiskt inte fått ändan ur portafiltret och spanat in er butik, ännu!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp