Ojämn fördelning i kopparna med dubbelfiltret

johey

Well-known member
När jag gör två koppar espresso med min Silvia så blir det ojämt fördelat, alltid till fördel för den vänstra koppen. Vad kan detta bero på? Jag har provat att luta maskinen, men det verkar inte vara det som det beror på. Tampar jag ojämnt? Vilka parametrar kan påverka detta fenomen och vad kan jag göra åt det?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fördelning av kaffet i portafiltret och tampning bör vara det som är boven i dramat. Det låter underligt om det skulle vara ett hårdvarufel, jag tror att du tampar snett eller att din kvarn vill ösa i mer kaffe på ena sidan vid malning.
 

johey

Well-known member
Nu har jag provat att köra endast vatten genom ett tomt filter. Fördelningen blir fortfarande en aning orättvis med den vänstra koppens fördel. Inte mycket nu, utan kanske 3 mm om man fyller kopparna till 3/4.

Med kaffe i så blir det nästan 50% mer i vänsterkoppen. Jag har provat att luta Silvian ett par grader åt fyra olika riktningar, men fördelningen verkar inte påverkas av detta. Kan det vara något konstigt med portan?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lyckas du inte få fördelningen åt andra hållet om du tampar snett medvetet då? (prova åt båda hållen så ser du hur det påverkas)
 

mårris

Well-known member
Jag har likande på problem på min "landet-maskin", som har en 58-mm portafilter med en lägre dubbelpip på (som inte bygger så mycket på höjden). Men när jag testade med portafiltret från Giotton, som har en normal pip, med en vinkel på, så blev det helt perfekt.
Och då hade jag också och försök tampa, packa, fördela, luta maskinen etc, etc - och inget hjälpte. Så det KAN vara nåt med portafiltret.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Just det där att det alltid är snedfördelning åt samma håll låter ju inte bra, kan man "inte ändra på det" (utan att ta till extrema metoder förstås) så är nog portafiltret en av de misstänka bovarna. :?
 

bertilkarlsson

Active member
Det kanske går att ta loss piparna på portafiltret och inspektera om det är ojämnt gjutet? Om det är gjort i mässing borde det vara lätt att fila.

/Bertil
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Visst kan man väl fila... Men hur kul är det att behöva fila bort förkromningen på ett nytt portafilter?

Verkar det vara portafiltret och det är en ny maskin skulle jag försöka få det utbytt på garantin. För det är ju helknasigt om ett filterhandtag för extrahering till två espresson samtidigt alltid ska ge en hel och en halv kopp! :?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Har inget med tamping eller något sånt att göra. Händer ibland på vissa maskiner, kanske något med gjutgods, men behöver inte vara det heller. Därför finns justerbara spouts.
 

lupoo

Well-known member
Cheffalo sa:
Därför finns justerbara spouts.
...att köpa på Kaffemaskinens webshop :D
Många fina nytillskott att titta på i sortimentet kan jag meddela och bilder på nästan alla koppar och glas ;) Bra jobbat Cheff.
Sorry blev lite offtopic :oops:
 

johey

Well-known member
Off topic? Det där är ju hur on topic som helst! Det är ju i så fall en lösning på mitt problem, utifall det ska klassas som ett normal beteende och inget fabrikationsfel.

Men Cheff... Är problemet i portafiltret eller maskinen? Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker mig se att hålet i den vänstra spouten är lite större än det högra. Lite skevt eller vad man ska säga. Om det högra är cirkelformat så är det vänstra mer som ett ägg i profil... Eller så är det jag som är sne. :)
 

johey

Well-known member
Men alltså, menar ni att man kan skruva loss spoutarna från mitt portafilter? Det sitter som berg. Jag trodde garanterat att det var helgjutet. Hur man nu skulle ha lyckats gjuta det så. :) Jag får inte bort det med nyportna iaf, men kanske med ett verktyg om det är skruvat.
 

treefinger

Well-known member
johey sa:
Men alltså, menar ni att man kan skruva loss spoutarna från mitt portafilter? Det sitter som berg. Jag trodde garanterat att det var helgjutet. Hur man nu skulle ha lyckats gjuta det så. :) Jag får inte bort det med nyportna iaf, men kanske med ett verktyg om det är skruvat.

Det fick inte jag heller, men jag kilade fast dem i elementet så jag fick en hävstångseffekt.. sedan var det bara att bända på. Gick hur lätt som helst helt plötsligt.
 

johey

Well-known member
Hmm oki. Ja, alltså jag har ju redskap för att kunna göra det, men frågan är hur pass mycket jag vågar ta i utan att något går sönder. Det är nästan frågan om det inte är svetsat på mitt porta... Är det orimligt?
 

treefinger

Well-known member
johey sa:
Hmm oki. Ja, alltså jag har ju redskap för att kunna göra det, men frågan är hur pass mycket jag vågar ta i utan att något går sönder. Det är nästan frågan om det inte är svetsat på mitt porta... Är det orimligt?

Mitt satt verkligen som bergen.. jag försökte först få bort det för hand.. tog i så hårt att jag fick blåmärke i handflatan. När jag tog till elementet handlade det mest om hämnd helt enkelt..
 

johey

Well-known member
Nu har jag provat att köra halvnaket. Dvs göra en shot med avskruvade spouts. Det var inte så upphetsande faktiskt... :)

På Kaffemaskinens hemsida finns dels de reglerbara spoutarna och dels en öppen spout. Den sistnämnda ser grym ut! Wow, liksom! Skulle den avhjälpa mitt problem, eller måste jag köpa den reglerbara?
 

arto

Well-known member
Går det att gänga av Gaggia Classicens spouttar? Försökte lite, och det ser ut som det, men isf sitter dom hårt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tycker att det är bra skumt att man ska behöva köpa några spouts alls till en ny maskin. OK om det var en för 599:-, men Silvian är ju inte direkt den billigaste budgetmaskinen... :?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp