Ojämn fördelning i kopparna med dubbelfiltret

mårris

Well-known member
min kom det mest ur höger på – har jag för mig. ska nog ta och försöka låna en mätklocka och se om det går att hitta var felet sitter - det verkar vara ganska små fel som gör det. vi måste gå till botten med detta!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Så väcker vi denna tråd igen!

I dag kom så det efterlängtade paketet med Posten. Paketet (egentligen bara ett kuvert) som innehöll min nya spout.

Efter lite kämpande med den monterade spouten och elementet, så släppte den förra. Och då börjar problemet.

Det var inga problem att få bort den gamla spouten när den väl släppte, däremot får jag inte den nya (89 kronors från Kaffemaskinen) att gänga fast i rätt läge. Det enda läge den verkar gilla är så att spoutsen hamnar i rät vinkel mot maskinen. Oavsett hur jag sätter dit den hamnar den till slut så.

Okej, kan man inte justera gängen med någon slags tejp? Jag har testat med silvertejp och då får jag spouten i rätt position, men det går tämligen lätt att flytta den ur position (fast detta går trögare än utan tejpen).

Hilfe, bitte, ni som kan sådant här! :unsure:

//Stefan (som fick superjämn extraktion vid test av den nya spouten; ingen snedfördelning alls)
 

Molarin

Well-known member
bricka?

Jag har samma problem med mitt ångrör (2 hål). Löst det med gängtejp men ska försöka hitta en bricka i rätt tjocklek istället.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En bricka mellan? En vanlig bricka? Ja, kanske. Det verkar vara plats för två och ett kvarts varv på gängen på PF.

Hur funkar det annars med gängtejp? Är det svårt att hantera? Dyrt?

Som det är nu så funkar det, men det är ju inte direkt någon permanent lösning...

//Stefan (som vill få fast spouten idag helst, men som nog snällt får vänta)
 

Walle

Well-known member
Gängtejp är billigt, lätthanterligt och klisterfritt. Perfekt för det du ska göra. Finns hos ahlsell eller vilken rörfirma som helst, clas ohlson osv, osv...
 

Jemo

Well-known member
bricka?

Jag har samma problem med mitt ångrör (2 hål). Löst det med gängtejp men ska försöka hitta en bricka i rätt tjocklek istället.

det där har jag också funderat över. alltså hur de två hålen bör vara i förhållande till mjölkens yta när man skummar. jag tänker mig att de bör vara i ett sådant läge att de hamnar lika djupt i kannan, men jag är inte säker. hur tänker ni andra i denna fråga?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Såhär blev det i alla fall! Okej, det sitter inte fast ordentligt, men det funkar att köra! PF sitter i "stand-by-läge" i bilden till höger, om nu någon undrar...

//Stefan (som kanske äntligen ska kunna göra två enkla på riktigt så att säga)
 

Bilagor

  • fore_efter.jpg
    fore_efter.jpg
    75.4 KB · Visningar: 105

Faktor

Well-known member
Såhär blev det i alla fall! Okej, det sitter inte fast ordentligt, men det funkar att köra! PF sitter i "stand-by-läge" i bilden till höger, om nu någon undrar...

//Stefan (som kanske äntligen ska kunna göra två enkla på riktigt så att säga)

Jag löste detta problemet (spoutsen är inte kompatibla med Gaggia-handtagen heller) genom att gå till järnaffären och köpa det lim med högst smältpunkt de hade. Det är inte vackert, men på 4 månader har det inte varit några komplikationer än så länge.
 

shogun

Well-known member
Såhär blev det i alla fall! Okej, det sitter inte fast ordentligt, men det funkar att köra! PF sitter i "stand-by-läge" i bilden till höger, om nu någon undrar...

//Stefan (som kanske äntligen ska kunna göra två enkla på riktigt så att säga)


Finns ju även gänglåsning typ Loctite röd/blå osv som låser gängorna.
Fråga:
Hur blev resultatet? Jämn fördelning av kaffe i kopparna numera?
 

MartinForsberg

Well-known member
Om ni kikar ordentligt på era gamla spouts precis när ni tagit loss dem (kan gå ett tag efteråt också) så kan ni oftast se att det sitter något brunt/brunrött hårt klet i gängorna, detta är inte alltid kafferester som många tror utan det är ett gänglim som många fabrikanter använder både som smörjning, låsning och tätning av gängorna för att just få dem att sitta i rätt läge, På proffsmaskiner gängas silhållaren och spouten med gängor som är avstämda mot varandra, men på billigare maskiner så är det ibland lite si och så med gängningen så därför använder man detta gänglim för att låsa dem i rätt läge!

Så lösningen Faktor skrev om är alldeles utmärkt, men man måste bara tänka på vilket lim man använder då en del ger en äcklig smak då de används i kaffe- och matsammanhang!

Annars funkar gängtejp alldeles utmärkt men kan vara svårt att få den att inte synas.

Det finns också en tätningsmassa som är godkänd i livsmedelssammanhang som ibland säljs på reservdelssajter för espressomaskiner, men jag kunde inte hitta den vid en snabbkoll på nätet nu - kanske någon stor amerikansk sajt har den!?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Fråga:
Hur blev resultatet? Jämn fördelning av kaffe i kopparna numera?

Klockrent. Är det skillnad, så går det inte att se med blotta ögat och det krävs nog fina instrument för att mäta... :)

//Stefan (som snart ska ringa till Kaffegrossisten och meddela resultatet med den nya spouten)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Sådär ja.

Nu var den nya spouten på plats. Efter, vad som kändes som, miltals med gängtätningstejp (14 spänn för 24 meter hos hr C Ohlsson), så sitter spouten nu fast. Var tvungen att ta i ordentligt för att vrida den på plats, så jag tror inte att den ska röra på sig nu!

Skaffade även en anti-glid-matta och klippte till för att ha på bottenplattan till kvarnen. Jag ställer min nya rostfria bunke (en liten gratängform) där när jag maler. Nu slipper ajg väl förhoppningsvis hålla i den hela tiden...

Bara att tuta och köra igen! Ska bli spännande att se vad grosshandlar'n hittar på för ersättning för den felaktiga spouten.

//Stefan (som inte behöver oroa sig för spouten mer; i alla fall inte just nu)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Grosshandlar'n ringde idag och sa att de gärna skulle skicka 1 kilo Mokaflor till mig som kompensation. Slutade med att det blev två halvor: 80/20- respektive 100/0-blandningen.

Ingen jättekompensation, kanske, men definitivt goodwill! Starkt jobbat av dem, tycker jag och ger dem en guldstjärna i kanten!

De hjälpte mig dessutom att få tag i en ny näsa till Rockyn. Den gamla har spruckit och jag skulle få en ny för en femtilapp. Taget, eftersom det nog är jag själv som spräckt den gamla...

//Stefan (som ser fram emot att testa Mokafloren och Kahl's Juncalito som han köpte idag)
 

Fabian

Well-known member
Då kan du ta och tokmodda den trasiga näsan för bättre fördelning i PF, utan att råka göra så du står helt utan!
 

David

Member
Jag fick också problemet med ojämnt flöde med Miss Silvia.
Kontaktade kaffemaskinen som skickade mig en ny öppen spout.
Vips problemet borta och vackert blir det med den öppna spoutsen.
 

Fabian

Well-known member
Ja, det är enorm skillnad. Testade göra en espresso på Silvian dom har på kaffemaskinen på söder när det var espressokurs där, originalspoutsen liksom kräks ur sig kaffet stötvis, medans det rinner jämnt och fint ur den öppna.
 

Ducceniclas

Well-known member
Hur kan det vara så stor skillnad i hur det rinner?
Kan det vara bristen på luftflödet i själva kanalerna som ställer till det, att det liksom bubblar ur orginalspoutsen på min classic?
Ska nog göra som ni andra och investera i en öppen dubbelspout.
Innan jag blir riktigt nördig och köper ett naket :coffee:
 

larjo11

Well-known member
Hur kan det vara så stor skillnad i hur det rinner?
Kan det vara bristen på luftflödet i själva kanalerna som ställer till det, att det liksom bubblar ur orginalspoutsen på min classic?
Ska nog göra som ni andra och investera i en öppen dubbelspout.
Innan jag blir riktigt nördig och köper ett naket :coffee:

Kolla denna tråd. Det intressanta för din del börjar på posterna 5,15 o 18.

Jag har oxo problem med att det är pulserande flöde ifrån mina spouts. Har inte borrat upp mina hål ännu. Får skylla på värmen:unsure:
BTW Väntar på ett naket. Har problem med channeling :( Tänkte använda det o se vart det sprutar...
 

Ducceniclas

Well-known member
Tack Lars!
Funderar på att skippa att borra. Köper en öppen dubbelspout från Kaffemaskinen istället.
Eller är det möjligen så att du menar hålet i själva PF:et? Är det där jag ska borra upp lite?
Blir inte riktigt klok på det här. Bilder, visa mig bilder! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp