Ojämn fördelning i kopparna med dubbelfiltret

j0akim

Member
Hittade denna tråd när jag sökte. Tänkte bara meddela att problemet finns kvar. Jag har köpt den nya Silvian och denna rinner väldigt ojämt, nästan 1/3 - 2/3, otroligt irriterande....
 

djneo

Well-known member
Hittade denna tråd när jag sökte. Tänkte bara meddela att problemet finns kvar. Jag har köpt den nya Silvian och denna rinner väldigt ojämt, nästan 1/3 - 2/3, otroligt irriterande....

Byt till en ny spout så är problemet oftast löst... köp gärna en öppen det är snyggt. Lycka till!
 

GLC

Well-known member
Japp, jag kontaktade kaffecompagniet (Englund här på forumet) och fick hjälp med en öppen spout som funkar helt perfekt till nya silvian. Rinner numera helt jämnt.
 

EspressoChristian

Well-known member
Fixering av den öppna spoten?

GLC och ni andra som har bytt till öppen spout på Silvia:
Hur har ni fixat det hela med gängorna? Jag har samma problem som er andra med att spoten hamnar i fel läge.

Jag har provat med Gängtejp i teflon, men jag är rädd att det inte är en permanent lösning.

Finns det någon som har tips på bricka, gummipackning eller liknande?

/Christian
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ett annat tips är att byta till nakenfilter. Ser så härligt ut (Tack Englund!)

Det blir lite knöligare att göra två enkla skott samtidigt då bara... ;)


Hur har ni fixat det hela med gängorna? Jag har samma problem som er andra med att spoten hamnar i fel läge.

Jag har provat med Gängtejp i teflon, men jag är rädd att det inte är en permanent lösning.

Finns det någon som har tips på bricka, gummipackning eller liknande?

Jag provade med också med gängtejp. Det funkade ett tag. Till slut konstruerade jag en typ av bricka av ståltråd. Lite mickel innan jag fick den på plats, men väl där satt den klockrent. Att hitta en passande bricka går nog det också, men i mitt fall tedde det sig snarast omöjligt...

//Stefan (som hade ojämn fördelning med nya maskinen också fast det berodde på att den stod snett)
 

EspressoChristian

Well-known member
Absolut, det blir ju roligare och godare (eller kanske bara mer kaffe i koppen?) med nakenfilter. Jag har inhandlat nakenfilter och den öppna spouten av Englund. Väldigt snabb och bra service. mailsvar på alla mina frågor inom några minuter, riktigt bra.

Den öppna spouten är mest till för när jag och sambon skall ha varsin enkel cappu.

Dock är det så att mitt problem med den öppna spouten är att det är svårt att få den att låsa i rätt läge. Man vill ju kunna ha kopparna bredvid varandra... Och gängtejp verkar ju bara vara en temporär lösning..

Stefan Böna har löst det hela med ståltråd; är det ingen annan som har hittat någon passande bricka eller gummipackning?
 

peterparnes

Well-known member
Dum fråga, kan man plocka av spouten på orginalhandtag till Rancilio Silvia? Jag har försökt skruva av den men den sitter fast vilket får mig att tro att den är svetsad/gjuten på plats (eller är jag bara svag? :))
 

EspressoChristian

Well-known member
Jodå det går..

Det går att skruva av orginalspouten på en Silvia.

Dock behöver man ett städ, en ordentlig polygrip eller ett dubbelelement. Glöm inte att skydda spouten (och elementet..) med kartong eller liknande.

Sedan är det bara att ta i för kung och fosterland.. :lol:
 

Ciclista

Well-known member
Hehe minns att den satt riktigt hårt. Drog fast spouten i skruvstädet o tryckte så att jag nästan ramlade när spouten lossnade.
 

larsan

Well-known member
Skruvstäd - kartong - ta i. Klart.

Fick tag i sista öppna hos Kaffemaskinen i Gbg.

Snyggt bidde det och det är än vackrare att se kaffet rinna jämnt... :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp