Har börjat dricka enkla

niad

Well-known member
Sedan jag köpte min Elektra så har jag uteslutande nästan använt dubbelfiltret med filterhandaget för dubbelspout (pip). Nu har jag införskaffat ännu ett filterhandtag med enkelspout och idag på morgonen testade jag att ta ut enkla istället med enkelfiltret i detta.

Jag upptäckte att jag var tvungen att mala lite finare för att få det bra med samma mängd upp till filterkanten och samma tampning som vanligt.

Den första var ok men inte mer men då jag hittade rätt med kaffemängd i filtret och malning så var det rena fröjden att stoppa pumpen mellan 2 och 3 cl. och dricka en "riktig" Italiensk enkel ur min nya superläckra Danesikopp som jag var inne hos Cheffalo och köpte i helgen. Jag var på besök i Götet och var förstås tvungen att gå in och kolla Kaffemaskinen. Köpte tre udda koppar men Danesikoppen blev en favorit.

Min erfarenhet är att standarden i Italien är enkla och att de ligger strax under 3 cl. snarare nära 2 cl. bara faktiskt, det är bara två gulp man får så är de slut.

Smaken på mina enkla skulle jag definiera som något ljusare men ändå med mer flora på smaken. Jag kände mer men den var inte så stark som mina vanliga dubbla som om sanningen skall fram mer är ett mellanting mellan ristrettos och dubbla, jag brukar inte ta ut en sexa i dubbelfiltret utan kanske en fyra skulle jag tippa.

Prova enkelfiltret om ni inte gjort det, en fin upplevelse.
 
C

cj53x11

Guest
Har nyligen beställt ett enkelfilterhandtag, jag tror och hoppas att jag får det imorgon med posten. Väntar spänt... Ser fram emot att äntligen kunna producera "riktiga" espressos! D

De där kopparna från Danesi som du snackar om har jag sneglat på i några år nu, det börjar bli läge att slå till!
 

lupoo

Well-known member
Blir bara enkla om jag bara gör kaffe till mig själv, avnjuter dessa även stående (under några stilla sekunder och bara njuter).

Dubbelhandtaget blir det nu endast då jag serverar hustrun frukost eller kvälls cappuccinos och dessa baseras på enkla. Min tidigare last med gigantiska lattes i stora glas är som helt bortblåst. Hellre än att sitta och sippa på latte i en halv timme går jag nu ut och gör mig en enkel och njuter några intensiva sekunder (suger på eftersmaken en stund om man har bra bönor och lyckas med sitt värv ;) ).

Får göra mig av med dessa gigantiska latteglas och köpa lite mer sköna koppar och glas (upptäcke att våra sk "jucieglas" smä durlex glas var helt perfekta till en enkel :D )
 
C

cj53x11

Guest
cj53x11 sa:
Har nyligen beställt ett enkelfilterhandtag, jag tror och hoppas att jag får det imorgon med posten. Väntar spänt... Ser fram emot att äntligen kunna producera "riktiga" espressos!

Japp, fick enkelhandtaget till min Silvia idag. Fick till bra mussvansar med en gång! Här är resultatet av det andra försöket:


P.S. I "Morrongänget" på Mix Megapol/Radio City snackas det kaffe med en riktig barista från Göteborg imorgon onsdag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp