Estate Coffee Daterra and Minita

Dante

Well-known member
Faktum är att det kaffet jag trodde minst på överaskar mig mest!! Men lättrostat står det på paketet. Fan trot eller så har jag missat hela poängen med rostning. Det har en arom jag inte riktigt känner igen. Men kraften saknas inte i eftersmaken och det är det som får mig att tvivla på att det är lättrostat. Men jag har säkert fel eller vad säger ni som prövat detta kaffe??? Det är ju ändå ett Baristavärldsmästarkaffe.
 
M

Medlem14302

Guest
Skall återkomma inom kort med synpunkter om detta kaffe. Just nu ligger det i en kartong under baren i väntan på nästa Fredag. Då kommer Klaus Thomsen så jag hoppas få en enkel av världsklass.. Även om den inte kommer att rinna ur en La Marzocco.. ;)
 

Molarin

Well-known member
Som en grapefrukt nedtryckt i halsen!

Har inte bestämt mig för om det är positivt eller negativt. Ska labba lite i morgon. 2 cl på 35 sekunder.

Min upplevelse stämmer dåligt med beskrivningen på påsen... Sött och fylligt med ren smak.
 

Tallinn

Well-known member
Jag fick en téliknande beska när jag gjorde detta kaffe sist och var inte övertygad. Många som smakade det när jag gjorde det reagerade postivt men jag själv kände aldrig att jag nådde ända fram. Tunn crema och lite obalanserat. Jag skulle gärna höra hur andra jobbat med temperatur framförallt.
 

lupoo

Well-known member
Hmm.. Grymt svårt kaffe att få till hemma. Jag lyckades inte få till något med den lilla påsen jag hade.
Men DC bjöd på en cappuccino med dessa bönor. Jag måste bara säga att det är den bästa jag har smakat... Finns potential i den påsen...
 

JAS

Active member
Fick en påse i present i början av sommaren som jag körde i mokabryggaren när jag var i stugan. Kändes lite som helgerån på så dyra bönor, men det blev sommarens bästa stug-latte. Liknelsen med tant-karameller var inte så dum.
 

mag

Well-known member
Men är det nån som har något tips på hur den blir som bäst som espresso? Har en påse hemma som strax ska i kvarnen... När jag kört den en gång tidigare tyckte jag dock att den funkade ganska ok om än lite syrlig. De fantastiska smaksensationerna uteblev dock.
 

lupoo

Well-known member
"Tukta" eller "flörta" är väl egentligen samma sak, när det gäller att extrahera kaffe i alla fall.;)
 

Tallinn

Well-known member
Temperaturrekommendationerna lyser med sin frånvaro? Jag har gått upp lite, typ 10 sek extra väntetid mellan flush och start jämfört med att bara köra mala-tampa-starta. Kanske ännu högre temp?
 

ts

Well-known member
daterraminita.jpg


17 ml på 40 sekunder, 14 g i dubbelfiltret. Fantastisk smaksensation? Jodå, väldigt god faktiskt, även med grapefrukt...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp