"Vanligt kaffe" ur espressomaskin

johey

Well-known member
Det tog mig fem minuter att bestämma mig för i vilket av forumen som denna tråd skulle vara. Den passar i dem alla, men ja. Stackars receptforumet är ju så öde så det får blir bra. :)

Så, nu när jag har skaffat en riktig espressomaskin så ryker ju allt vad vanlig kaffebryggare heter. Faktum kvarstår dock att förr eller senare kommer jag på frågan "vad får det lov att vara?" få svaret "vanligt kaffe tack!". Vad gör jag då?

Jag googlade fram recept på vanliga kaffedrinkar och hittade två intressanta modeller. "Caffè Americano" och "Caffè Lungo". Om det är någon egentlig skillnad mellan dem vet jag inte, eller om beskrivningarna bara skiljer sig mellan de olika källorna.

Det jag fick ut var dock att Caffè Americano är en enkel espresso serverad i en cappuccinokopp, som sedan fylls upp till 2/3 med hetvatten. Caffè Lungo är en enkel espresso serverad i en cappuccinokopp, där man extraherar kaffet tills koppen är fylld till 2/3.

Kan någon av ovanstående vara likvärdig en kopp "vanligt kaffe"? Med "vanligt kaffe" menar jag alltså sådant som mamma dricker. Vilken av ovanstående metoder kan rekommenderas? Finns det andra recept som kan ge mig ännu bättre substitut för "vanligt kaffe"?
 

Large

Well-known member
Americanon är nog den som mest liknar en vanlig kopp kaffe. Iaf om man använder ett rent arabicakaffe som bas i espresson.

När jag gör en Americano brukar jag hälla i varmvattnet först och sedan extrahera en dubbel espresso i koppen. På så vis minimerar man risken att skålla kaffet med alltför hett varmvatten.
 

jb

Well-known member
Tekniskt är "en kopp kaffe" bryggt i filterbryggaren och går inte att göra i en epsressomaskin.

Caffè Americano är Italienarnas svar på turisternas efterfrågan av "svagare/blaskigare" kaffe då man inte var van vid att dricka espresso.

Americano är espresso utspädd (inte överextraherad) med varmt vatten!
Också den bättre varianten om man vill ha en mer utspädd espresso eftersom man då gör espresson på rätt sätt med lagom koffeinutvinning för att sedan endast spä ut den med varmt vatten och på så vis mildra smakerna. Vid överextrahering av espresson (se lungo) så ökar man koffeinutvinningen, riskerar att få brända och bittra smaker ur kaffet.

Caffè lungo (lungo = lång på Italienska) är en längre espresso dvs. om vi definierar en normal espresso som ca 3cl är lungon ungefär 4 i jämförelse.
Huruvida man ska ändra malning eller bara extrahera lungon längre tvistas det om :)
 

plind

Well-known member
Jag förelår att du köper lite hela bönor av "bryggkaffetyp" tex. nån av Zoegas varianter. Sedan mal du lite grövre än vanligt och kör i Silvian som vanligt dvs. 20-30sek. Slutresultatet bör bli ca.10-12cl gott "vanligt" kaffe med lite crema :p
 

johey

Well-known member
Tack för alla tips och råd!

Att byta kaffe i kvarnen är ju jobbigt, så det får nog bli att blaska ut en vanlig espresso med lite varmvatten. Jag smakade på en sådan kopp och det var ju helt drickbart. :)
 
M

Medlem14302

Guest
Testa att göra en varriant på Lungo. Utgå från följande grundrecept och testa fram bästa resultat för just det kaffet du använder.

Ta fram dubbelhandtaget, dosera i 2/3 färskmalet ur kvarnen, tampa ytterst försiktigt (nästan bara nudda kaffet) och låt en cappuccino kopp fyllas med kaffe.

Efter mycket experimenterande har jag kommit fram till att det blir ganska bra resultat overall om kaffemängden tillsammans med tamptrycket och malningsgraden du annars använder till espresso resulterar i så flödande kaffestrålar att det tar lika lång tid att fylla en cappuccino kopp som att tappa upp en enkel espresso.

Ungefär så fungerar helautomatiska maskiner som maler bönor precis innan du får ditt kaffe.

Tetsta och säg hur det gick!
 

johey

Well-known member
Det låter som en bra variant, DC. Nu har jag nattat Silvia, men det blir nog till att prova den modellen till frukost. Iofs vill jag ha espresso, men man får ju lov att experimentera lite. :)
 

pere

Well-known member
Testade en Americano nu idag på em. Känner ibland att en espresso blir liksom lite kort framförallt när man inte gitter masa sig upp igen ur soffan. Har Onda d´oro i kvarnen och det blev bättre än förväntat "utspädd" med varm vatten. Jag äger ingen melittabryggare och tycker det är meckigt med pressbryggaren när ngn vill ha en "kopp kaffe". Detta är väl värt att prova.
 

Benjamin

New member
varför inte använda en liten presskanna?
enkelt, gott.. och vill nån ha en stark kopp vanligt, så gör en espresso i deras presskaffe..

Och jag tycker inte den är omständlig, snarare tvärtom.. enklast möjliga att lyckas bra med. och alla som får press tycker att kaffet är ovanligt gott, jämfört med deras färdigmalda bryggkaffe de brukar dricka.. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp