Inköp av E61 -> vibrationspump -> rotationspump?

integrity

Well-known member
Min 8 år gamla Baby Gaggia har fått fin service genom åren och jobbar på som om den vore ny men jag vill gå vidare med något lite trevligare.

Jag vill ha en E61 Leva med HX, vattentank och helst med en rotationspump men de är inte så lätt att kombinera detta. Speciellt inte då det finns några begränsningar som tex bredden på maskinen. Den måste få plats i köket så jag vill gärna att de ska vara så smal som möjligt utan att för den skull tappa harmonin i formen. :)

De maskiner som jag fastnat för är:

La Scala Butterfly
Fiorenzato Bricoletta
Vibiemme Domobar Super Leva

Om jag nu tvingas avstå rotationspumpen från start så vill jag i sådant fall ha en maskin som tillåter en framtida rotationspump. Har maskinen en stor vattentank skulle ju möjligheten att lägga pumpen under tanken och sedan reducera dess storlek finnas.
Jag har hittat några modeller av motorer och pumpar som skulle kunna användas men jag har inte hittat några uppgifter om vilken effekt, flöde och tryck som skulle behövas för att förse en E61 grupp med tillräckligt tryck.
Flergruppsmaskiner verkar köra 160 watts motor men det borde väl räcka med 80-100 watt för en enkelmaskin? Eller kör de stora maskinerna med en motor per grupp?


- La Scala Butterfly. Rak och med rena drag med en fin balans.

- Bricolettan är vacker och finns med r-pump men har då fast anslutning vad jag förstått. Dock har den bra med utrymme inuti.

- Vibiemme Domobar Super Leva är lite dyrare men oj vilken stilfull maskin!

övrigt:
- IZZO Alex gillar jag inte formen på men den kan fås med rotationspump och tank. Dock sa en tysk leverantör jag pratat med att de slutat med dem pga av mycket problem. Vet inte vilka problem det var.

Vad är era tankar kring mina ideer?
Kan ni rekomendera eller avråda mig någon av dem?

/petter

Första posten - hej på er alla. :)
 

Large

Well-known member
- IZZO Alex gillar jag inte formen på men den kan fås med rotationspump och tank. Dock sa en tysk leverantör jag pratat med att de slutat med dem pga av mycket problem. Vet inte vilka problem det var.
Det kom precis en ny variant på Alexen med möjlighet att välja tank eller fast vattenanslutning med hjälp av en switch så det låter inte troligt att de lagt ner tillverkningen om de håller på med vidareutveckling av maskinen. Dessutom är ju Izzomaskinerna kända för att ha byggkvalitet och komponenter av yppersta klass.
Klart det kan finnas konstruktionsmissar i maskinen, tex spillbrickans handhavande och läge nära rotationspumpen är väl kanske inte helt lyckad, men vad jag förstått så älskar ägarna sina Alexar iaf.
 

integrity

Well-known member
Jag formulerade mig lite dåligt där angående Alex'en.
Det var den tyska leverantören som slutat sälja Alexmaskinen pga av att de upplevde problem med Alexen.

Har du någon länk till info om den nya Alex?

Ventranon är rejäl. Tyvärr i övre kanten av vad jag vill lägga ut på en och aningens för bred.

Har sökt mycket men det verkar vara snålt med berättelser eller bilder på någon som bytt ut sin vibpump mot en rotationspump. De som gjort det verkar ha placerat många av detaljerna externt vilket jag inte vill göra.
 

Large

Well-known member
Jag formulerade mig lite dåligt där angående Alex'en.
Äsch, det var jag som inte kunde läsa bara. Framgick ju hur tydligt som helst när jag läste om inlägget. :oops:

Har du någon länk till info om den nya Alex?
Inte mer än det som står på BellaBaristas hemsida vilken jag antar att du redan har sett om du shoppar efter maskiner i tyngre amatörklassen. 8)
Om du ännu inte helt räknat ut Alexen så rekomenderar jag dig att gå in på "Too Much Coffee"-forat, sök på Alex, och läs vad flera nöjda ägare skriver om maskinen.

Vad jag vet är Izzo Alex den enda maskinen med inbyggd tank och rotorpump, iaf för vettiga pengar.
De andra maskinerna du nämner vet jag inte så mycket om men La Scalan såg ju både läcker ut och var riktigt överkommlig i pris.
 

Large

Well-known member
Det visste jag inte. Enligt hemsidan har ju Club PU/S bara vibrationspump men det går kanske att slanta extra för en rotor ?
 

Large

Well-known member
Fast den kräver väl extern vattenanslutning ? Antingen direkt på nätet eller mha en extern tank ?
 

Large

Well-known member
Jo, utom Alexen då, vilket gör den rätt unik. :)

På tal om Vetrano och Promac, har du någon av dom i butiken så att man kan beskåda, känna och lyssna på dom ?
 

integrity

Well-known member
Bricolettan klarar av en rotationspump.
La Scalas Butterfly och Eroica verkar vara byggda på samma chassi och Eroican finns med rotationspump så det bör ju gå att eftermontera en sådan hyffsat enkelt. Dock får kanske vattentanken reduceras med en liter för att ge plats åt den. :/

Vetranon är ju väldans fin men priset är många tusenlappar över både Butterfly och den vackra Bricolettan.

Att det ska vara så svårt att hitta exakt det man vill ha till ett schyst pris :)
 

Andy

Active member
Hej alla,

Jag är ny här på forumet. Har en Francis Francis X1 (rostfri) som jag köpte mest för att den var snygg. Men så gick man och blev "espressonörd" så nu vill jag gradera upp mig till en E61 maskin. Kollar på ECM Giotto, Isomac Millenium osv. En fråga: Var köper man följande två maskiner i Sverige/Europa??

La Scala Butterfly
Vibiemme Domobar Super Leva

Tacksam för svar,
Andy
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp